mandag 28. juni 2010

Unntaksblogg: tanker + drømmer

Tanker om håpløshet

Da jeg fikk resultater fra vårens eksamener kom jeg til å tenke at jeg kanskje vil få kun C eller dårligere karakter gjennom hele mitt opphold på NTNU. Jeg vil isåfall ikke kunne ta ibruk ord som klok eller "klok" for å beskrive min aktivitet lengre, fordi en klok person burde kanskje ha minst en B. Jeg har lyst til å tenke at det heller er skolesystemet og lærere som ikke er klok, og derfor kan ikke mine resultater heller bli klok. Kanskje kan jeg få innsikt i slike ting ved å gå pedagogikk fra høsten av. Kanskje tar jeg en utdannings-vri med bachelor eller masteroppgave i pedagogikk i stedet for antropologi, alt jeg trenger er å klare å få en B i et pedagogikk fag. Jeg kommer sannsyligvis aldri til å få en B i noe antropologi fag iallefall, tror jeg.


Tanker om egoisme
Som sagt påstår jeg at jeg ikke er et egoistisk menneske, selv om jeg skriver en tilsynelatende egoistisk blogg. Jeg tror et finnes flere nivå av egoisme: hvis man tar til seg glede eller lykke på bekostning av andre, så er man mer egoistisk enn om man søker seg lykke som ikke er på bekostning av andre. På samme måte tror jeg og det finnes flere nivå av altruisme: hvis man gjør andre lykkelig på bekostning av seg selv, så er man mer altruistisk enn hvis man gjør andre lykkelig på en måte som ikke er på bekostning av seg selv.

Eksempel: hvis man gir en gave, så kan man kanskje ha rent altruist motiv; å gjøre en annen lykkelig, men det kan også være man har et ego motiv; at gaven skal gjengjeldes på en måte som er fordelaktig for en selv. Det kan også være at ens motiv for å gi gave kan være å gjøre seg selv lykkelig, slik som hvis en en far gir en gave til sin datter, og han tenker ikke at han skal få igjen noe men likevel ble han lykkelig av å gi en gave. Mitt poeng er at egoisme er det som dominerer uansett og at det kun er vits å klage på en egoist som tar til seg ting på andres bekostning og slik har geirknappens blogg ikke vært.

Her passer det kanskje å avsløre motiv for blogg-skriving. Jeg tror det i hovedsak er kreativ skaper lyst som blir mitt overordnet motiv. Selv om det kun er 2-3 mennesker som liker min skaperkunst, så er det likevel nok, men jeg tror det likevel er viktig å unngå å skape håpløs kunst, noe som er årsak til blogg-begravelse.




Den siste tidens drømmer (om natten)

I det siste har jeg drømt mye rart. Her er en liten liste i stikkordsform:

Drømte at Arnold Schwarzenegger var værmann. Han sier: "Look at me, I'm the awesome weatherman, JAaa"

Drømte at det var et spesielt tog som kjørte til en øy hvor det kun var badeland, og naboen var badevakt.

Drømte at jeg var far til en alien-baby igjen, og så gulpet babyen. Å nei, hvor mange ganger jeg blir nødt til å rydde opp alien gulp i tiden fremover. Jeg var oppgitt.

Drømte om stealth ufos kranglet med hverandre i jordisk luftrom. Jeg fikk kjennskap til hvordan alien rase A teknologi var mer utspekulert enn den andre og at de kunne fly hele 1 meter inntil alien rase B ufo uten å bli oppdaget.

Drømte at en kunstmaler hadde ansatt meg til å ligge på gulvet med åpen munn, og så brukte han munnen min til å blande maling, og så ble han veldig sur på meg da jeg fikk en ufølelse av ubehag av å ha maling i munnen og jeg måtte spytte det ut.

7 kommentarer:

  1. Hvilke karakterer fikk du?

    SvarSlett
  2. krølli bæ krille28. juni 2010 kl. 21:50

    hehe... komiske drømmer....

    SvarSlett
  3. Synes anonym at karakter c og d er for dårlig for en såkalt "klok" person?

    SvarSlett
  4. En klok person omtaler seg ikke selv som klok.

    SvarSlett
  5. Jeg sier heller ikke at jeg er klok. Men det klokeste er å forsøke å være klok, er det ikke?

    SvarSlett
  6. ---> jakob

    Hva med følgende situasjon:

    En ond diktator sier til person A at dersom han ikke sier til person B at han er klok, så henretter han begge to.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...