lørdag 1. mai 2010

Hvordan finne?

Jeg ble for en stund siden fortalt at John Locke i tv-serien lost sa: " det er ved å slutte å lete at man vil finne". Det er jo ganske forskjellig fra en påstand: "den som leter skal finne". Hvilken er mest riktig?

Hvis man lever i nåtid og mener at sine nå-tids livs-omgivelser burde vært bedre, er det naturlig å søke en bedre fremtid. Skal man da ikke lete etter noe bedre? Det kan kanskje være at det man leter etter ikke eksisterer, for eksempel om man leter etter en sjelsvenn så kan det være at det er umulig å finne fordi man er en altfor unik personlighet. Kanskje man leter etter spill som er kule, men så finnes ikke kule spill. Kanskje man leter etter en hensikt med seg selv, hva en skal gjøre i fremtiden. Ja, man kan lete etter alt mulig i mange forskjellige retninger.

Men så tenker jeg videre... kanskje spill, sjelsvenn, fremtid og så videre er noe jeg ikke burde leter etter, fordi jeg egentlig burde lete etter noe annet, men hva? Kanskje man oppdager hva man burde lete etter ved å slutte å lete etter det man vanligvis leter etter? Kanskje jeg burde lete etter buddhist munk fred i sjelen? Man da begynner man å lete etter hva man burde lete etter?

Hva tror min(e) blogleser(e)?

3 kommentarer:

  1. Nok en gang... Stusselige tilstander der hvor Geir finnes.

    SvarSlett
  2. krølli bæ krille2. mai 2010 kl. 16:39

    Kan være en ide å fokusere mer på det du får til og det du har og gjør nå, enn det du ikke får til eller mangler. Men skjønner hva du snakker om.

    SvarSlett
  3. Kanskje jeg skal lete etter hva jeg kan gjøre for andre? Kan Geir gjøre positive ting for sine menneske-sjel omgivelser?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...