torsdag 3. september 2015
Knappeblogger spiller Civilization V Gods and King, Brave New World (del 1)
Jeg tenkte å lage en forutsigbar bloggserie, der hvor jeg forklarer mine vurderinger underveis når jeg spiller Civilization V. En slik blogg serie kan være til nytte for andre som ikke har klart å løse spillet. Dessuten tror jeg at jeg underveis kan klare å forklare hvorfor jeg opplever et slikt spill som et spill med god underholdningsverdi. Spillet ble sist nevnt i bloggen i et innlegg i 2012 (blogglink).
Jeg har først mange sivilisasjoner jeg kan spille for. Jeg har ikke løst spillet under Caterine 2, også kjent som Yekaterina Alexeyevna, Caterine den store, og velger derfor å forsøke å løse spillet under hun.
Spillet begynner med at man blir gitt kontrollen over en nybygger og en soldat. Jeg bruker 1 turn for å bevege min nybygger opp i en fjellside, fordi spillet gir tidlig fordel til fjellbyer fremfor byer på flatt landskap. Jeg bruker min kriger til å utforske nærliggende områder, slik at jeg kan være mer sikker på at min by har blitt plassert i et gunstig område.
Nå som byen Moskva er blitt grunnlagt, må jeg velge hva byen skal produsere. Det første jeg bygger et monument, som vil bidra til å utvide byens gul-svarte grense. Det neste jeg bygger er et hellig sted, som potensielt kan gi meg muligheten til å grunnlegge en religion, senere i spillet.
Det tredje jeg bygger er et kornlager. Dette fordi at jeg ser muligheten for at bygrensen kan utvide seg til å omfatte hveteressurser i sør, samtidig som kornlageret blir ferdigbygd. Det nærliggende alternativ til dette kunne vært å fortest mulig bygge en arbeider for å bedre nærliggende ressurser, men man må man ofte holde igjen sin kriger i nærområdene for å vokte vedkommende. Jeg prioriterer alltid i starten å utforske nærliggende territorium.
For å kunne et hellig-sted som neste prosjekt var jeg avhengig av at jeg hadde satset på riktig vitenskap for å bygge dette. Denne vitenskapen er kalt keramikk og er nyttig for oppbevaring av mat.
Etter å ha satset på denne vitenskaplige retningen, satser jeg på husdyrhold som neste vitenskaplig retning. Dette er en ren gambling for sivilisasjonen hvis man ikke ser kveg eller sauer i nærheten, for man kan oppdage hester. I denne spillrunden viste det seg å være en unyttig gambling.
Hva det tredje jeg skal satse på er mer usikkert. Egentlig kunne det vært lurt å satse på skriftspråk rett etter å ha oppfunnet keramikk, men siden jeg ser 2 steinbrudd i nærheten kan det være best å satse på gruvedrift og murverk først.
På kulturpolitikk satser jeg ofte på tradisjon som kulturtrekk først.
Min kriger har i mellomtiden bevegd seg østover og jeg har kommet i kontakt med Gajah Mada, som er lederen for den indonesiske sivilisasjon. Jeg har ikke utviklet vitenskap for å utveksle ambassader, men kan tilby han ambassade for 1 gull.
På sin ferd østover har min kriger også oppdaget at bystaten Kuala Lumpur står i fare for å bli angrepet av barbarer.
Jeg lagrer spillet og gir meg på turn 13. Lykkenivået i sivilisasjonen er 4. Disse turns er gjort på relativt få minutter. Neste episode av serien kommer når jeg bestemmer meg for å spille flere turns.
Ps: På grunn av vedlagte skjermbiler er det best å lese innlegget på teknologisk enhet som er minst 15 tommer laptopskjerm. En ulempe å lese på mobil altså.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Fint at du skriver om Civilization V, jeg har selv tenkt å spille det, og takker for tips.
SvarSlettAv og til er det kun civ 5, sjakk og unibet tipping jeg spiller.
Slett