fredag 11. september 2015

Civilization 5 (del 2)

Her kommer del 2 i en ny innleggs-serie rundt Civilization 5. Del 1 kan ses i blogglink. Vi fortsetter fra turn 16. Vi kan tydelig se at en barbar er på vei fra nord, og jeg bygger en speider for å hjelpe til å beskytte hovedstaden.


Jeg velger å plassere igjen en kriger nær Kuala Lumpur, for å bygge en god relasjon med denne bystaten, men også fordi det er et ugunstig fjellparti nordover. Byen har skutt piler mot barbarene, og angrep mot dem foregår når de har nådd lav helse.


Ved å trykke på selve bystaten, kan vi bedre se at vi bygger en positiv relasjon med dem.



På turn 18 har vi akkumulert så mye tro, at jeg kan bygge på et religiøst grunnsyn. Her velger jeg å satse på stein-sirkler, fordi vi har et nærliggende steinbrudd og marmorbrudd.


Det er på tide å trene en arbeider, slik at vi kan dra nytte av det religiøse grunnsynet ved å bygge i steinbruddet. Speideren er med å beskytte hovedstaden.




Keiserinne Theodora fra det Bysasantiske riket har oppdaget oss, og vi tilbyr ambassade for gull.


Når min kriger får en oppgradering ved å forsvare Kuala Lumpur, velger jeg  få maks helse. De andre to oppgraderingene er ubrukelig, hvis jeg ikke kan opprettholde maks helse på min kriger.



Vår speider har også fått en oppgradering, men her velger vi +1 rekkevidde for syn, fordi denne speideren kan trygt søke tilflukt i hovedstaden.



Ved å trykke på selve byen, oppdager vi at det var hester i nærheten likevel. Her velger jeg å kjøpe en tile for 30 gull, slik at jeg kan dra nytte av produksjon derfra med en gang.



Frem til nå har jeg tilbudt ambassader for gull, men nå er det på tide å skaffe et skriftspråk, slik at jeg også kan få inn en ambassade i deres byer.


På turn 25 har vi arbeideren klar, og det er på tide å bygge steinbrudd for å dra nytte av etablert tro-system.


Vår kriger fortsetter å bygge god relasjon med bystaten, ved å forsvare seg.



Vi gir oss her og fortsetter neste del om en ukes tid.

1 kommentar:

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...