torsdag 11. desember 2014

En liten diskusjon angående årets kommentator


Årets slutt nærmer seg, og det betyr at kåring av årets kommentator på bloggen nærmer seg. For en stund tilbake la jeg ut en poll, slik at folk kunne stemme på årets kommentator. Per 11 desember ser meningsmålingen slik ut:


Som bildet viser er det kun 4 kandidater til tittelen. Den som har fått mest stemmer ser tilsynelatende ut til å være Brage. Likevel er det slik at jeg ikke kan ta hensyn til denne menigsmålingen. "Hva er så årsaken?", lurer kanskje leserne på. Årsaken er at i denne meningsmålingen er det fullt mulig for en person å stemme flere ganger på seg selv. Å få til dette er langt fra teknisk krevende. Jeg har forøvrig ingen teknologisk måte å vite om det er dette som har foregått.

Jeg vil forøvrig regne det som ganske utrolig om det i realiteten har vært 14 individer utenom kandidatene selv som har stemt på meningsmålingen, gitt at kandidatene har stemt. Alternativt enda mer utrolig dersom alle kandidatene har valgt å ikke stemme, og at hele 18 individer har stemt på men menigsmålingen. Jeg hadde forøvrig en meningsmåling på bloggen i fjor, men den gangen la jeg til stemmemuligheten: "En meningsmåling vil ikke fungere".

Regjerende mester i blogg-kommentering er Nils. Og om Nils skulle vinne i år, så ville det vært 3 år på rad at han vinner. I fjor gikk jeg for en relativt overdreven grundig kommentartelling (se link), der hvor Nils endte opp med hele 62 poeng, hele 14,75 poeng foran nummer to som var Kristian (45,25 poeng). Nils og Kristian duellerer gjerne om å komme opp med kreative kallenavn for seg selv.

I år som i fjord, stiller Nils med ett veldig sterkt kandidatur, og under følgende alias:

FrysenNils, windyNils, LateNightNils, VondtIHoftaNils, Nilsador, Tangoskeptiker, TangoForToNils, PutinDanserIkkeTangoNils, FlasheNils, UfyseligSøvnmønsterNils, HolderSegForØreneNils, SvenskaFan, FlashNils, PåskeNils, KvisseNils, SolNils, IpadNils, ????, GodisNils, TidligVakjjinNils,
WeekendNils, NeitakkTilTogNils, NeiTilTogNils, LabbetussNils, IngenStorfiskerNils, DontSodomizeNils, BillGatesTrellenNils, StartknappNils, Nassenøff, hahahaNils, AbsurdNils, GressNils (2), Glemsk, OneHookZeroFish, NasseNils, KronerullarenNils, AntiSensorNils, VMNils, PaparazziNils, NyfeNils,
NilsMunch, NerdrumNils, SkeptiskNilsador, FerieNils, VidarTeisen, E.D.BNils, BussNils, MoteNils, HytteNils, OrkdalsNils, OppgittNils, SøndagsNils, RastafariNils, BengalNils, WikiNils, MjauNils, NaziNils, BryggeNils, MunchNils, ØLtestNils, FornuftFramforReligionNils, PatherNils, AtsjoNils, HeimLagaNils,
HmmmNils, StyrtKimNils, VinterNils, TangaNils.

Jeg vil gjerne påpeke at BadeNyfeNils, ikke var Nils. På bloggen ser det hele ganske mistenkelig ut:


Som bildet viser så har BadeNyfeNils har kommentert "Helt enig!", ca 1 minutt etter at Anonym har kommentert "Synes kristian burde vinne konkurransen". Teoretisk sett har vi et lite dilemma dersom setningen "Helt enig!" er årets kommentar. Jeg synes forresten det er litt vanskelig å skjønne hvem krilleNils er:



Jaja... En kvalitetskommentar etter min mening fra Nils i år har vært følgende:

"Hadde verdens mest logiske mennesker sittet på makten hadde nok verden sett ekstremt annerledes ut. Dessverre er realiteten en annen. ..." (link)


Kristian stiller forøvrig også med et sterkt kandidatur under alias:

Krællars, advicekrille, krillert (8) , krally (3), krøkk, krikkert (2)  , krille (2), GastromatKrillert, Krillert, HyleKrille, Skotthylaren, krihihille, krikkert (2), krilly (2), krælla, krikle (4), krillkaill, krøkle, kralle, krikster, krakle!, krakle (7),

Tallene i parentes viser til at navn er brukt flere ganger i år.


Brage som leder meningsmålingen, har også vært svært aktiv i kommentatorfeltet. Brage har også ofte logget inn med sin bruker, slik at det kommer frem et bilde ved siden av kommentarene hans. Jeg synes dette ser veldig pent ut. Brage stiller ergo med ett sterkt kandidatur.


Den eneste som stiller med et svakt kandidatur er Jakob. Av og til har det kommet kommentarer som det er veldig vanskelig å skjønne noe av. Det tar 14 dager, 16 timer og 46 minutter før Jakobs kanditatur kan strykes:


"Hva med å virkelighete seg som prøve?" . "Å virkelighete" er ikke gyldig ord. Jeg vil benytte muligheten til å påpeke at hvis man skal bli årets kommentator, så må man formidle seg selv på en forståelig måte.


Før den endelige avgjørelsen, vil jeg gjerne spørre kandidatene selv hvilken kommentar de hadde selv som de likte best, og kanskje hvilken kommentar av andre som de likte best. Hvilke innlegg huskes best, og hvilke innlegg i år huskes best. For min del husker jeg følgende innlegg best: Vinner av årets påskequiz på geirknappen: Nils  (link). Dette husker jeg godt fordi den store godteriposen etter hvert forsvant.

3 kommentarer:

  1. Må si jeg lo godt av BadeNyfeNils sin kommentar, selv om den var ekstremt kort og konsis. Syns det var komisk valg av navn med NYfe også.. Hva tenkte han på der?

    SvarSlett
  2. svake kandidaturer kaster lange skygger i virkelighetens navn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva skal vi med uforståelige ytringer? Hvis det ikke er et ærlig forsøk på å formidle noe forståelig, er det enklest å ignorere de.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...