tirsdag 13. juli 2010

Linux på Cuba

Jeg hadde for lenge siden hørt at Fidel Castro ville ha linux på Cuba, men jeg hadde aldri fått med meg hvorfor. Den gang tenkte jeg kun: så mange kule ting men kan finne på dersom man er diktator. Uansett... Jeg leste tilfeldigvis nyheten på nytt i dag. Det står:

"The government views the use of Microsoft systems, developed by US-based Microsoft Corp as a potential threat because it says US security agencies have access to Microsoft codes. "


Altså, Fidel stoler ikke på på Microsoft, altså han har en konspirasjons ide om at amerikanere kan prøve å spionere på landet hans. Det kan til og med virke som han ikke stoler på vanlige linux distribusjoner en gang, for nå har de laget sin egen linux disto ved navn nova. Og den ser omtrent slik ut. Det skal også nevnes at det er kun et fåtall cubanere som bruker linux.


Jeg vil herved advare alle mine bloglesere at jeg tror Fidel har rett, at man ikke kan stole på Windows, som sammen med C. I. A. kanskje spionerer på deg hva du gjør. Best å ikke ta noen sjanser. Jeg synes i allefall Fidel hadde en bra plan.

Hvis jeg skal anbefale en linux så må det være ubuntu 9.04, om et par måneder så er kanskje ubuntu 10.04 bra nok. Der kan man skaffe sin egen oppstartsskjerm, musepekere, ikoner, vindusknapper, kontrollknapper osv. på for eksempel gnomelook. Aldri skaff skjermsparer (lengre kode og man kan ikke stole på). Skrivebordsbakgrunner kan brukes på windows. Disse ting har jeg nevnt før.


Ellers anbefaler jeg alle lesere å tilbringe mer tid i naturen. Det er ikke sunt å være for mye på pc eller tv skjerm.


....

Geir og linux historie
Den første linux jeg prøvde var ubuntu 9,04. Etter hvert kom 9.10 ut og jeg testet det, men det fungerte dårlig, så jeg slettet det. Senere kom ubuntu 10.04 ut, og jeg prøvde det men det og fungerte ikke så bra, så jeg slettet det. Ubuntu 9.04 fungerer etter min erfaring bra. Enkle feil på noen ubuntu utgivelser kan være: vil ikke printe, klarer ikke å koble s-video til tv osv. Alt dette fungerer på 9.04 til meg. Jeg prøvde å få min lillesøster til å bruke linux en gang, med linux mint, den fungerte ikke så bra.

Uansett, jeg legger merke til at utviklere er helt hyperaktiv med å lage noe operativ system. Ubuntu lager 2 per år. Og det er ganske likt med mange andre også(1, 2, 3), unntak er for eksempel arch linux , men det er ikke så brukervennlig og jeg gidder ikke bruke tid på at ting skal fungere. Jeg forelsår ut i verden at disse folkene som stadig strever med å lage nytt operativsystem, at de heller bruker mer tid på å lage noe som fungerer i stedet for å lage så mange, som fungerer delvis.

2 kommentarer:

  1. jeg bryr meg ikke særlig om USA spionerer på meg eller ikke. Hva de skal med all den unyttige informasjonen kan jeg ikke se for meg. Da er det mer sannsynlig at store markedsføringselskap eller lignende spionerer for å lage målrettede annonser, men kan ikke si å ha opplevd noe særlig av det heller. Så for min del må USA bare bruke så mye ressurser de bare orker på å spionere på Gud og hvermannsen. Hvis så er tilfelle så får vi bare håpe at de klarer å bruke en micropromille av den informasjonen de skaffer til noe fornuftig.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...