søndag 26. oktober 2014

Teodors barndåp


Denne søndagen har det vært barnedåp i Ranheim kirke, og familien Ellingsen var samlet for å se Teodor Ellingsen bli døpt. Før gudstjenesten startet fikk man utlevert et ark der det sto hva liturgen, menigheten eller alle var ment å skulle synge eller si. For min del kunne jeg godt være med på en eller annen salme, grunnet den kulturelle verdien, men når det kommer til det med troen, så blir det mer stille.

Ved et tidspunkt under gudstjenesten var det lagt opp til at alle skulle si følgende ord: “Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.” . Jeg kunne ikke få meg selv til å ytre de ordene, for i realiteten kunne jeg i stedet tenkt meg å si: “Jeg er i den ytterste tvil om det finnes en gud. Gitt at det finnes en gud, er jeg i tvil om det kan være allmektig siden det høres ut som et logisk umulig konsept. Gitt at gud skapte himmelen og jorden, er det ytterst forvirrende at det tilsynelatende i naturen, er beviser på at alt er blitt til ved tilfeldighet”

Videre var det lagt opp til at man skulle si: “Jeg tror på Jesus Kristus, Gud enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, for ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, for opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal der fra komme igjen for å dømme levende og døde.

Hvorhen skal man begynne å vurdere en slik setning? Kanskje med delen: “... for ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, for opp til himmelen ... “  Forenklet går det kanskje an å si at det forsøkes å formidles at Josva (eller Jesus) ble et oppsteget vesen. Men hva er så egenskapene til et oppsteget vesen, gitt at noe slikt finnes? Kan for eksempel Josva befinne seg som et slags usynlig vesen på jorden?

Ville ikke Josva isåfall bli rasende dersom han kom inn i Ranheim kirke, hvis han var i stand til å tolke hva slag bilde som var hengt opp sentralt i kirken? Det er jo et bilde av er romersk tortur-redskap, og Joasvas minner til redskapet ville være negative. Det som man har en negativ erfaring med, ønsker man ikke å bli gjen-minnet på. Dermed kan man anta at Josva ville forlatt kirken umiddelbart, fordi han ikke ønsket å bli påminnet sin verste opplevelse.

Et annet spørsmål ved Josva i sin oppstegede form, gitt at det er mulig, er i hvilket tidsom etter oppstigelse blir det norske språk tolkbart for Josva, gitt at det er tolkbart? Jeg tror jeg gir opp å tolke den kristne tro her.

En barnedåp kan ha positive konsekvenser i form av at folk møtes...


...og stuen blir fylt med folk.


Når det nevnes barnedåp kan jeg si at jeg tidligere i år ble valgt til å være en såkalt "gudfar" for William Fredheim Ellingsen. Med ordet "gudfar" innebærer at jeg er ment å fortelle om den kristne tro til William, når han er gammel nok til å håndtere språk godt. På bildet ser man at det å kunne ta tak i briller tilsynelatende er god underholdning for William.

Dagens dåpsbarn Teodor Ellingsen er jeg ikke gudfar for. William og Teodor er søskenbarn, og jeg er onkel til dem.

4 kommentarer:

  1. Ingen bilder av bloggstjernen?

    SvarSlett
  2. For guds skyld... vær en bra gudfar!

    SvarSlett
  3. Var heldigvis andre som sto i fokus denne dagen ") Fadder Gøkk og fadder Nilsas to the rescue !

    SvarSlett
  4. Fikk ikke svar på chesstime. Sauna?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...