lørdag 4. oktober 2014

Hjembrygg av øl


I dag dro jeg sammen med Kristian, Stine og Teodor og mor til nyåpnede "city lade". Jeg var der i utgangspunktet for å kjøpe gulrot, kålrot, blomkål, hodekål og lignede mat. På veien tilbake hjem kjørte vi nesten forbi Europris, men vi kjørte faktisk innom. Der kjøpte jeg meg en boks med malt som er ment for hjem-brygg.


Hjemme kokte  jeg opp vann og helte boksens innhold oppi.



Mens vannet i kjelen hadde kokt, hadde jeg tenkt på at jeg kanskje skulle putte noe ekstra oppi kjelen slik at ølet kunne skille seg ut fra ølet som Kristian og Nils brygget. Jeg fant det logisk å unngå å putte noe av grønnsakene jeg hadde kjøpt oppi, jeg fant det også logisk å unngå å putte for mye oppi når jeg først skulle eksperimentere.  Mindre enn halv teskje krydder av 25 liter vann er kanskje nok, tenkte jeg. For å gjøre dette ekstra interessant tror jeg at det er en grei idee om jeg foreløbig unngår å nevne hva slags krydder jeg har hatt oppi.


 

Jeg tok batchen med meg opp på rommet mitt for å legge fra meg batchen og la de kjemiske prosessene utfolde seg i den. Senere inviterte jeg Nils opp på rommet for å inspisere batchen. Jeg hadde droppet et typisk lokk med gjærlås, og lot heller kanten på lokket være litt åpent.

Det kan være greit å informere eventuelle nykommere i brygging, at dersom batchen er luft-tett så vil det foregå en karbonering-prosess. Jeg har eksperimentert med karbonering tidligere: dengang slapp jeg noen få korn tørrgjær, som er ment for brødbakst, oppi en plastflaske med innholdet vann og sukker. Det ikke ville oppstå alkohol i dette, og jeg syntes heller det var fascinerende å observere trykket som opparbeidet seg i flasken.

Bloggleser lurer kanskje på hva slags motivasjon jeg har hatt for å i dag sette på en batch med øl. Jeg kan avsløre at jeg svært sjeldent drikker øl, kanskje en øl per måned eller halvår. Men, fordi både Kristian, Nils, Roger og Sindre har drevet med hjembrygg, så tenkte jeg at det kanskje kunne være greit å lære seg dette. En annen årsak var at dersom jeg gjennomførte dette så ville jeg ha materiale for nok et blogginnlegg.

 Det kan hende jeg ender opp med å drikke en halv liter øl, og gi bort 24,5 liter til den som vil ha. Nils har tidligere fortalt at en batch med gjærlås kan gi litt lyd, så en batch uten gjærlås kan være en fordel. Dersom det er noen tvil, kan jeg bekrefte at dette blir mitt første forsøk på å brygge noe. I dette brygget gikk jeg for å kun for å putte 1 kilo sukker oppi. Ifølge boksen så var maksimal mengde sukker for batchen 3 kilo sukker.

12 kommentarer:

  1. Habba habba.. artig å se gukka brygge... men har han nok flasker til å flaske batchen om et par uker???

    SvarSlett
  2. Takk for tipset. Har ikke nok flasker for øyeblikket.

    SvarSlett
  3. Som flasker anbefaler eg 1,5 liter plastflasker...
    Som urter har eg brukt mellom anna kvitløk (1 fed på 25 liter) med god resultat. Timian, oregano, basilikum, pepper, muskat, løpstikke - der er mange muligheiter! Ver modig, men doser heller forsiktig; seinare kan ein heller auke urterdoseringen.
    Eg har slutta å tilsette sukker til vørteren, kun malt er best! Bruk heller meir malt når du syns at ølet vert for svake!
    Da du blanda tørrgjær, vatn og sukker denne gongen hat du forresten fått alkohol. Ellers hadde du ikkje fått karbondioxid heller: C6H12O6 ---> 2 CO2 + 2 C2H5OH

    Skål!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for tipset. Jeg antar at jeg ikke har gjort noen direkte feil med denne batchen. For eksempel om jeg tilsatte krydder for tidlig.

      Slett
    2. Nei, det går bra. Urter skal være med i begynnelsen. Fyll øl i flaskene når gjæringen er nesten slutt. Da får du litt naturlig kullsyre i ølet ditt. Så venter eg til ølet er klart før man drikker det.

      Slett
    3. Årsaken til at jeg hadde sukker oppi batchen var at det sto på boksen at det skulle være sukker i. Det var også en liten pose med enzymer som fulgte med og som jeg helte oppi. Er du også kjent med årsaken til at man skal ha oppi enzymer i tillegg til gjæren? Ølbryggere i middelalderen puttet vel ikke enzymer til sin brygging?

      Slett
    4. Sjølve gjær er enzymet. Etter reinheitsloven er det bare malt, vann, humle og gjær som er tillatt. I middelalderen visste man ikkje noke om gjær en gang. Gjæringen skjedde da mer eller mindre tilfeldig gjennom gjærsopp som var i omgivelsen.

      Slett
    5. Det er mulig jeg brøt renhetsloven. I boksen som var en mexican cervezas-variant kom det med to små poser. Den ene var gjær, den andre var med to enzymer. Jeg husker kun at ordet til enzymnavnet sluttet med "-in". Jeg gjorde den vurderingen at enzymer generelt er viktig for kjemiske prosesser. I etterkant ser jeg at jeg ifølge renhetsloven burde unngått å ha de ekstra enzymene oppi.

      Slett
    6. Det går bra. Det er lov å bryte reinheitsloven. Mange tilsetter einer og or for å konservere ølet. Det gir også ekstra smak.

      Slett
  4. Dette blir da spennende gøkkster ! Noen lange uker i vente

    SvarSlett
  5. kull blogg ser like lite fansy ut som meg når jeg brygger har brukt europrs sine øl kits de er de samme man får tak i på Walmart se guiden min her tilbudsvarer.blogspot.no har akurat de samme dunkene hjemme damen hater de

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...