lørdag 18. oktober 2014

Og så skulle brygget tappes på flaske



Tirsdag så jeg på antall tomme flasker i huset. Jeg fant et par tomme plastflasker som opprinnelig inneholdt juice. Mor hadde kun en tom 1,5 liter colaflaske. Jeg manglet altså flasker for over 20 liter. Omsider fikk jeg en idee: naboene har kanskje noen tomme flasker.

Jeg var først litt passiv til å utføre planen. Min første assosiasjon til nabo, var den mest nyinnflyttede i nabolaget, som hadde flyttet inn i år. Mitt inntrykk av denne naboen var at han levde etter følgende filosofi: "du er min nabo, men jeg vil ikke snakke med deg".

Når jeg tenkte meg litt om, kom jeg på at jeg har ganske mange imøtekommende naboer.  Når jeg tenkte meg mer om, kom jeg på at det kanskje er enklest å spørre naboer der det er unger i huset. Hos første naboen jeg spurte, var det en unge i huset som svarte. Jeg forklarte min flaskeløse ølbrygging-situasjon, og ungen gikk for å lete om det var noen tomflasker i huset. Han fant to 0,33 liter glassflasker, og det var alt. Jeg innså at jeg måtte spørre en til nabo.

Neste nabo jeg spurte hadde heller ikke så mange flakser: 3-4 flasker omtrent. Med denne raten av innsamling av flasker så ender jeg vel opp med å spørre hele nabolaget etter tomflasker, tenkte jeg. Jeg må innrømme at det slettes ikke føles særlig elegant å ha ringt på en dør, og at det der kommer frem at jeg spør etter deres tomflasker. Samtidig så er det ikke så ille som det høres ut. Det var bare å forklare situasjonen først.

Kanskje er denne kontakten med naboer, en positiv konsekvens av ølbrygging. Jeg har en mistanke at i det gjennomsnittlige Norske hjem, så er det begrenset med kommunikasjon til en eventuell nabo. Begrenset kommunikasjon med naboer er kanskje uheldig.

Nabo nummer 3, som jeg spurte, var tydeligvis den naboen jeg skulle ha spurt først, for han hadde en hel svartsekk full av tomme flasker, og mange av disse var 1,5 liter flasker. Jeg tok med meg flaskene og vasket dem hjemme med zalo. Deretter lånte jeg en hevert fra Kristian til å få batchens innhold over i flasker (se bildet over). Før jeg hadde igjen korken hadde jeg i en te-skje sukker, for å få til karbonisering .


Det meste av brygget havnet på 1,5 liter flasker...


... og en liten del havnet på 0.5 liter flasker. Nå er det bare å vente i 3 uker, før ølet er klar til å testes på mulige forbrukere som Nils og Kristian.

5 kommentarer:

  1. Kanon! Husk at flaskene må stå i mørket eller med noe over seg. Lyset kan gjøre øllet steilt og småguffent...

    SvarSlett
  2. Flaksene står i en ganske mørk gang, men dersom jeg legger noe over så er jeg vel på den sikre siden.

    SvarSlett
  3. Ser frem til prøvesmak... hva kan den hemmelige ingrediensen være? I'm dying to find out!!

    SvarSlett
  4. Det var særdeles gøy å lese. En av mine fav innlegg.

    SvarSlett
  5. Knappebloggeren slår til med et nytt underholdende innlegg. Gleder meg til prøvesmaking i helgen =)

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...