lørdag 29. september 2012

Uke 39: ukens wf, ntnui idrett. Geirknappensbloggokrati

Ukens wordfaud ord
Jeg la ordet "geir" og fikk det godkjent i wordfaud. Ifølge en online nynorskordbok kan geir bety flere ting:
1 Spyd
2 Gaffelformet redskap til å stikke fisk med
3 Liten makrell

Altså, det kan bety både fisken og redskapet man dreper fisk med. Det kunne kanskje passet inn i en simon and garfunkel sang tilnærmet lik "el condor pasa"


Ukens ntnui idretter: fekting og judo
I utgangspunkt følte jeg meg passiv, og vurderte å utsette planen med å prøve ut nye idretter. Jeg klarte likevel å tvinge meg selv til å dra ned til idrettsbygget for å prøve fekting. Først sto jeg bare passivt ved døren og så på, før omsider treneren kom og spurte om jeg ville bli med.

Vi øvde på ulike ting. Først øvde vi på fotbevegelser. Jeg har allerede glemt detaljene ved dette. Vi øvde også på teknikker med fektebekledning: av disse husker jeg kun at jeg var særdeles dårlig til å sikte med korden mot hånden til en motfekter som holdt korden sin på en sløv måte. Jeg bommet gjerne med hele 10 centimeter, tror jeg. Vi øvde også på reaksjonstrening med en tennisball, men dette blir kanskje kjedelige detaljer for bloggleser.

Da treningen var over, gikk jeg forbi en dojo hall der hvor de akkurat skulle begynne å trene judo, og treneren spurte om jeg ville bli med. Jeg var i utgangspunktet var meget skeptisk, men ble med likevel. Jeg husker best draktene. En av dem så ut som det kunne vært den svenske nasjonaldrakten i kampsport: en blå drakt med gult belte. En annen så ut som den kunne vært den finske nasjonaldrakten i kampsport: en hvit drakt med blått belte.

Kort sakt virket det som judo dreide seg om fallteknikker, kast av motstander og låse motstander med grep. Jeg  innså at jeg kanskje kunnet tenkt meg å lære å komme ut av et grep, dersom noen fikk et grep på meg som jeg ikke likte. Kanskje tenkte jeg også litt metaforisk da også, som om hvis for eksempel diktatur fikk grep over meg.

Jeg antok at blå drakt betød overlegen person med hvit drakt, men de fargene var valgfrie, forklarte treneren. Om jeg skulle ende opp med å fortsette med judo, hva er mest estetisk riktig? Blå drakt (med potensiellt gult belte), eller hvit drakt (med potensielt blått belte)?

Jeg må innrømme at jeg antar at judo ikke er nyttig i teorien engang. Samtidig skal det være sakt at da jeg ville lære å sloss med en stokk (innenfor qwankido), så var jeg også rimelig innenfor antagelsen at dette ikke under noen omstendighet ville vise seg som direkte nyttig. Jeg tror ting som kanskje ikke er så opplagt nyttig, kan være bra for menneskesinnet likevel. Det er nesten som om jeg kunne sakt at det er det samme hvilken idrett man driver med, så lenge man gjør noe, opplever fremgang, og trives.


Geirknappensbloggokratiet styreform? (del-innlegg ment for mine faste lesere)
Denne uken stiller jeg spørsmålet: styres bloggen under et geirknappensbloggokrati, og hva er i såfall dette? Er det at jeg tar x% hensyn til kommentarer og x prosent hensyn til egne vurderinger, der hvor x er ukjent eller kjent? Jeg kan være enig i at dersom jeg ikke hadde vært med på en ntnui idrett denne uken, så hadde det  kanskje ikke vært riktig handling med tanke på kommentarer. Judo er kanskje ikke en sport for en såkalt "potensiell norsk løpsgaselle med en halvafrikansk kropp". Jeg kan gå med på å prøve cheerleading dersom det blir skikkelig tørke med bloggtema.

Jeg la også merke til at besøkspollen gikk fra 14 til 15 besøkende i løpet av uken, hvilket betyr at min mor potensielt kan ha vært den besøkende. Likevel må jeg innrømme at jeg mistenker at jeg kan forbli singel i en seriøs lengde tid, på grunn av mangel på alternativ, og at anskaffelse av barnebarn til mor, slik det potensielle geirknappensbloggokratiet foreslår, forblir tilnærmet ugjennomførbart. Har jeg glemte noe da? Ønskes det at jeg skal teste flere idretter? Er geirknappensbloggunisme et alternativ? Ble delinnlegg litt for tøys?


9 kommentarer:

  1. Overraskende nok tok jeg meg selv i å bli fengslet i din beskrivelse av idretten fekting.. Jeg kunne se for meg en gjeng i trange hvite drakter med fluelignende hjelmer som holdt et relativt lavt nivå. Dette tyder altså på at temaet virket på bloggleser.. Videre holder jeg stadig fast på at løping er tingen for deg.. Legger her ved en utrolig dokumentar om en feit røykende journalist som alltid var sist på skolen i løping.. Han bestemmer seg for å lage en dokumentar for å se om han kan bli en olympisk løper.. I say no more? http://www.runnersworld.co.uk/documentaries/running-to-the-limits-part-1/7921.html

    SvarSlett
  2. Var interessant å høre betraktninger om nye idretter som er til utprøving ja. Du blir nesten som en anmelder av idretter for de som vurderer å prøve noe nytt, så detaljer er bra. Mangler bare å gi terningkast nå, så man vet om det er verd å teste ut eller ikke. Jeg kunne tenkt meg en anmeldelse av pingpong og klatring. Kanskje kite. Muligens kajakk eller dobbeltsculler. Finnes det dart og biljardklubber på ntnu? Høyest på ønskelista fra knappebloggen ville nok en anmeldelse av paintball stå.

    SvarSlett
  3. Ingen protester mot judo altså...
    Stor sannsynlighet for en til idrett neste innlegg.

    Tror kommentarer må avgjøre 49%, men om det er delte meninger må jeg vel ta hensyn til en kommenator om gangen.

    SvarSlett
  4. stemmer for cheerleading!

    SvarSlett
  5. klatring er morsomt, så det bør du prøve! Nye ting må testes ut denne uka, gjerne etterfulgt med terningkast :)

    SvarSlett
  6. Hva med skotthyll?

    SvarSlett
  7. Bare de tidligste kommentatorer blir i hovedsak tatt hensyn til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gir da ikke mening. Høres ut som diskriminering.

      Slett
    2. Av praktiske årsaker...

      Kan være en smule vanskelig å tilpasse seg til formeninger som kommer for tett inntil neste innlegg.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...