lørdag 30. juni 2012

Noen tanker om natten: ikke fikse det som fungerer

Det var iferd med å bli sent på natten. Klokken begynte å nærme seg 3 omtrent. Jeg lå i sengen og undret meg over hvorfor jeg ikke hadde sovnet. Sikkert ikke så farlig, sovner sikkert etter hvert, tenkte jeg. Etter hvert begynte jeg å tenke på en setning jeg tror jeg har hørt en gang: "Hvis det fungerer, så ikke fiks det". I hodet mitt tenkte jeg å legge til setningen: "For hvis man fikser på det som fungerer, så kan man risikere at man lager et problem som er vanskelig å fikse"

Fungerer en slik setning, eller blir det bare tøys, spurte jeg meg selv. Det kan jo kanskje være litt typisk at et nysgjerrig menneske vil teste ut om noe annet kan fungere på bekostning av noe annet som fungerer, og man vet ikke hva utfallet blir. Man kan risikere å ende opp med noe verre enn det som fungerte.

Det er kanskje typisk å tenke at man trenger det sikreste, mest stabile, mest ressurseffektive, mest ordnete, praktiske og samtidig gratis eller lønnsomt. Likevel er det kanskje slik at det som fungerer går ut på dato, og da det fungerer ikke lengre. Er det, eller er det ikke en god idee å fikse det som fungerer, hvis man mistenker at det som fungerer går ut på dato i løpet av et års tid, mens noe nytt som kan fungere, kan potensielt fungere lengre.

Hmmm... Altfor abstrakt. Noen konkrete eksempler kanskje. Teknologiske ting som fungerer behøves kanskje ikke å byttes ut med noe annet som fungerer. For en stund tilbake foreslo jeg til mine lesere at de kunne teste ut linux type operativsystem. Hvis man opplever at det operativsystemet man har fungerer, hvorfor bytte? Kanskje ingen vits. Har forøvrig oppdaget noen få ulemper med linux verden, men det skal jeg ikke gå inn på nå.

Ett annet eksempel kan kanskje være Einsteins generelle relativitetsteori. Jeg nevnte i ett tidligere blogginnlegg at teorien, slik jeg har forstått den, gir rom for objekter med uendelig masse og gravitasjon. Men intet objekt kan vel ha slike uendelighets egenskaper? Likevel: vitenskapsmenn ville muligens sagt at teorien fungerer helt fint.

Liten avsporing: dette minner meg om en drøm jeg hadde nylig, der en hemmelig orden holdt til i tempel-lignende strukturer som var skjult under bakken. Hovedornamentet var en tretavle der hvor det var skjært inn en matematisk formel, der hvor E =(tall og symboler/ tall og symboler)² i stedet for E= mc².

Tilbake...Et tredje eksempel. Mine drømmer om natten, kan indirekte foreslå at noe annet kan fungere enn det som fungerer. Når jeg drømmer at jeg har kjæreste, så er det kanskje min underbevissthet manipulerer meg til å tenke at det kunne jo fungert bra, fiks noe som fungerer.

Jeg tror kanskje det kan være greit å ikke fikse det som fungerer. Videre begynte jeg å tenke på at: fungere eller ikke fungere avhenger av hver enkelt individ sitt synsing. Utover natten fortsatte jeg å tenke på ulike ting. Klokken nærmet seg 5 og jeg hadde fortsatt ikke sovnet. Meget uvanlig. Jeg begynte å tenke litt abstrakt rundt hjernecellene som er ansvarlig for å lage søvnmolekyler. Det ville vært umulig å krympe meg selv for å banke opp søvnhjernecellene med qwankido, fordi de ikke gjorde jobben sin. Jeg tenkte: " ordre til celler med søvnansvar: gjennomfør analyse av nattens ikke-søvn-hendelse og løs". Min hjerne var dessverre ikke så avansert at den ordren virket. Kunne vært greit med "superheltmaskinen" i en av mine youtubevideoer (advarsel: folk liker ikke videoen)

I natt sov jeg av en eller annen grunn altså ikke. Kanskje var det for varmt ute eller noe. Planen er å slappe av spise godt. Kanskje trene litt. Legge meg når jeg blir trøtt, uansett når det måtte være. Sovner jeg ikke i løpet av dagen eller kvelden, så tyr jeg kanskje til en sovetablett (noe jeg egentlig mest har lyst å unngå).

4 kommentarer:

  1. har du sove tabletter? er skummelt hvis man ikke får sove på flere dager!! sjønner godt at du har et ønske om å få deg en kjæreste. du skriver fiks noe som fungerer. do it!! ;-);-)

    SvarSlett
  2. Sovnet på dagen. Snudd døgnrytme, men jeg sovnet i alle fall.

    SvarSlett
  3. Godt å høre du fikk sovet til slutt. Sommeren kan få oss til å snu litt på døgnet særlig når det er ferietider. Om jeg skal komme med et tips for å få sove så er det å heller se en video av noe slag på senga og droppe all grublingen. Da sovner man som regel inn til slutt. Lenge leve geirknappen !

    SvarSlett
  4. lest bøkene:

    - da vinci koden
    - engler og demoner
    - det tapte symbol

    ?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...