onsdag 27. oktober 2010

Jeg ble brått oppmerksomhetsyk

Av og til når jeg er oppmerksomhets-syk går jeg inn på facebook, og jeg vurderer om jeg skal skrive noe på min eller Jakobs facebook vegg. Men... Det gjør jeg aldri, for hvis jeg skrev noe der, så ville det kun bli overtydelig at så å si ingen bryr seg om meg, og jeg bryr meg om ingen.

Av og til dagdrømmer jeg litt om hvordan det ville vært (hvis jeg ser bort fra min familie, min bror bloggleseren av blogglesere som kan telles på en finger) å være betydningsfull for andre mennesker. Etter hvert tenker jeg heller litt rasjonelt hva jeg tror jeg er for andre mennesker. Jeg tror kanskje jeg og Sokrates kunne hatt noe til felles, for når jeg samtaler med mennesker har jeg en tendens til å avdekke at ting kunne vært bedre, tanker kunne vært mer rasjonelle og så videre, og det liker ikke folk, tror jeg.  Senere har jeg lært at jeg skal unngå i samtaler, å få folk til å tenke så rasjonelt, men jeg tror min oppførsel sitter negativt menneskers hukommelse.

Jeg antar at jeg er en smule kritisk, bare se hvordan jeg forhåndsvurderte jenter generelt i et par innlegg tidligere. Jeg er også kritisk til en stor variasjon av ting. For eksempel en foreleser jeg har, vurdert under min lupe gir følgende data:

*Begynner setningene i et høyt tonefall og glir sakte ned til å bli en lav summelyd, før den så går høy tone og sakte ned til summelyd igjen. (med en hypnotisk søvneffekt)

*Bruk av fyllord: altfor mye repetisjon av det samme fyll setningen "i og for seg... ehhh ja", ingen variasjon

*Repeterte ting som allerede var sagt, altfor ofte

Min liste bare fortsetter, og den sier vel mer om min kritiske dømmekraft enn den sier noe om forelesnings-holderen.


Tibake til dette med oppmerksomhets-syk... Jeg går jo pedagogikk, og jeg tror oppmersomhets-sykdom kan avlæres, eller med andre ord:  lære seg til å ikke bry seg om andre folk skal bry seg om en. Altså, hvis man satt alene i en kjeller i et nabolag, i en by slik som Trondheim, og ingen tenker på en, så er ikke det problem, for en klarer å ta vare på seg selv.




4 kommentarer:

  1. Det er i og for seg i orden.

    SvarSlett
  2. I orden... Kanskje, men det er ingen fin følelse.

    SvarSlett
  3. Kanskje du burde få deg en jobb som belønner deg for å kritisere.. F.eks. anmelder av noe slag eller kvalitetssikrer av noe slag...

    SvarSlett
  4. Det er bare si fra hvis noen oppdager slik ledig jobb.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...