mandag 16. august 2010

Huff...

Jeg lot meg rive med i sånne tekniske ting igjen. Mac, Windows, Linux, knapper som blir trykt på men ingen Geirknapp. Jeg burde virkelig ikke uttale meg om noe , for jeg tror man visstnok må være supercomputer-ekspert for å uttale seg om noe som helst. Jeg tror skaper av ingen skaper av en linux distro egentlig vil at jeg skal bruke den, for de tenker sikkert at jeg er ett hakk for håpløs til å bruke det. 

Jeg kan ikke få meg selv til å si at windows er spesielt bra, for etter å ha brukt det i 10 minutter, så står det ofte: microsoft not responding og alt på skrivebordsvinduet forsvinner. Man må bruke massevis av timer på vedlikehold, ellers kan man ende opp med en sånn pc jeg fikset en gang: den startet opp etter 5 minutter, og hvert program startet etter minst 40 sekund. Dessuten synes jeg microsoft tjener alt for mye penger. 

Jeg kan ikke få meg til å si at mac er bra. Men eneste grunnen til jeg sier er at det bare kan fungere på deres egne mac pc-er, og at de pc-er er altfor overpriset, og de tjener for mye. Dessuten må man alltid ha en sånn stygg bord-greie i bunnen, og man kan ikke få fullscreen alltid, selv om man ønsker.

Jeg kan ikke få meg til å si at linux er så bra, fordi det er alltid trøbbel med de som lager drivere som er lukket kode, at det ikke er bra nok. Et annet problem er at de aldri fortsetter på den samme linux versjonen: og enhver versjon varer maks 2 år, og de som lager linux distroer, lager gjerne 2 versjoner per år, med unntak av arch linux, som har en evigvarende, men visstnok også har sine ulemper.


Så det beste jeg kan gjøre er kanskje å fullstendig la være å holde på med sånne pc-greier, og heller bake brød.

6 kommentarer:

  1. Det er 2010.... men samfunnet har verken jetpacks eller nanosuits :(

    SvarSlett
  2. Tekniske greier: Jeg burde kanskje levd på en stillehavsøy og dyrket tomater, meloner, kirsebær og den slags. ... Linux hadde kanskje blitt best, dersom aliens hadde hjulpet til med kodene. Samfunnet hadde hatt nanosuits om aliens hadde gitt bort gratis.

    SvarSlett
  3. ingenting i veien for å fortsette å bruke linux 09 selv om versjonen ikke støttes lengre? det betyr vel bare at det ikke kommer flere oppdateringer rett og slett.. og din pc fungerer jo som den er nå vel?

    SvarSlett
  4. Geir is a male name common in Iceland and Norway, rare in Sweden, and very rare in Denmark. It is an ancient Nordic name meaning "spear". In Norway, its popularity peaked in the late 60's and early 70's. Nowadays it is an uncommon name among newborns in Norway but still holds its place in Iceland.

    SvarSlett
  5. I forbindelse med spillmessen GamesCom har EA og Bioware nå annonsert at «Mass Effect 2» kommer til Sonys PlayStation 3. Ifølge pressemeldingen vil PlayStation 3-versjonen inneholde «timevis med bonusinnhold», noe som kanskje kan sees på som plaster på såret for geirknappen. «Mass Effect 3» er under utvikling, et spill som nok vil bli lansert på PlayStation 3 også. tror du ikke?

    SvarSlett
  6. Plutselig en dag var det ingen lyd, og noe lyddriverfiler ville ikke passe med resten av ubuntu 9.04, tror jeg. Jeg var ikke fornøyd med pipelyden som kom når jeg trykket avslutt.

    Jeg gikk over til 10.04 igjen. Det har vært mange updates slik at ting fungerer bedre, men ikke nok.
    Kanskje er nyeste linux på nyeste gnome, med nyeste filsystem osv, at man gradvis skjønner at man har gjort feil underveis. De har en idee om hvordan noe skal fungere effektivt, men det blir ikke solid før om flere år. Jeg prøvde live-cd av centos... det har nesten ingen funksjoner, starter tregt osv, mange gamle program, men det sies at det er solid.

    Ikke mulig å installere linux på ps3 lengre :(. Jeg skal prøve mass effect en gang, når jeg har tid, og hvis jeg fortsatt befinner meg i et samfunn med elektrisitet. Kanskje dyrke sin egen åker, er best.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...