fredag 9. august 2019

Uke 32: Bettingtips og meninger angående europeisk toppfotball 2019-20



(Skjermdump fra transfermakt 9 August 2019)


Premier League

Odds for vinner av ligaen, top 8 (fra Unibet):

Manchester City: 1.5
Liverpool: 3.75
Tottenham: 19
Arsenal: 34
Manchester United: 34
Chelsea: 41
Everton: 151
Wolverhampton Wanderers: 151

Jeg synes oddsen på City er for lav, med tanke på hvor jevnt det var i 18/19 sesongen. City, Liverpool og Tottenham er de eneste lagene jeg tror har potensial for å vinne. Liverpool og City er uten tvil de beste lagene, som også tilbyr mest underholdningsverdi i PL.

Min interesse for Premier League har blitt redusert, selv om kvaliteten på flere av lagene har gått opp. Jeg vurderer å boikotte helt, på grunn av de høye prisene for å se denne fotballen i Norge. Nettavisen lagde en god oversikt:
https://www.nettavisen.no/okonomi/hoy-regning-for-fotball-pa-tv---her-er-kampene-kanalene-og-prisene/3423825650.html

For kr. 399 per måned får man PL og et uforutsigbart utvalg av Champions league kamper (via rettighetshaver: TV2). Man får en "gratis" kamp i uka, hvis man har kanalen TV2Sport 1.

Jeg tror forresten av Solskjærs United kommer til å slite veldig. For meg virker det som om det satses altfor hardt på at Marcus Rashford skal fungere som velfungerende spiss og potensiell toppscorer. Det er en god spiller, men var ikke spesielt overbevisende da sesongen sluttet. Han er ikke god til å score mål. Laget som helhet mangler overbevisende målscorere. Jeg tror det beste de kan håpe på er en fjerdeplass.

Hvis kvaliteten fotballen er svært dårlig, så kan det være at jeg dropper helt å se kampene, selv om det er flere som inviterer meg til å se kampen sammen med dem. At fotball skal være underholdning, er langt mer viktig enn underholdningsverdien av at det er en nordmann som leder laget. 


La Liga

FC Barcelona: 1.5
Real Madrid: 2.75
Atlético Madrid: 12
Valencia: 101
Sevilla: 151
Athletic Club Bilbao: 501
Getafe: 501
Real Betis: 501

Også her mener jeg at kun 3 lag har mulighet til å vinne: Barcelona, Real Madrid og Atlético Madrid. Jeg har liten tro på at Real kan vinne, selv om de har vært veldig aktiv i sommer med å fornye stallen. Jeg tror det blir en midlertidig ustabilitet i laget, fordi er for mange endringer som skjer samtidig. Jeg synes oddsen på Barcelona er for lav, men oddsen på Atlético Madrid synes jeg er brukbar.

Jeg mener at Barcelona, Real og Atlético alle 3 er klubber som tilbyr langt høyere underholdningsverdi å følge enn å følge United. Det kan også være verd å få med seg noen av kampene til Real Sociedad, hvis Martin Ødegaard spiller.

Det er strømmetjenesten Strive som tilbyr disse kampene til kr. 99 per måned. Man får Serie A med på kjøpet, selv om man ikke har interesse av det. Jeg skulle gjerne sett at kampene ble mer tilgjengelig via ulike TV-abonnement. At det ikke kommer via tv, er med på at det blir mindre interessant å følge.


Serie A

Juventus: 1.45
Inter: 5.5
Napoli: 7
AC Milan: 31
Roma: 41
Atalanta: 71
Lazio: 101
Fiorentina: 151

Juventus, Inter og Napoli gode lag, men jeg har ikke hatt for vane å følge ligaen. Det er mye interessant som skjer rundt Inter for tiden, med både manager Antonio Conte og spiller Romelu Lukaku til klubben i sommer. Jeg kan vurdere å følge litt mer på Serie A. Jeg er ikke uenig i oddsen som er satt på Juventus som vinner av ligaen.


Bundesliga

Bayern München: 1.3
Borussia Dortmund: 5
RB Leipzig: 17
Bayer Leverkusen: 34
Borussia Mönchengladbach: 151
TSG Hoffenheim: 151
VfL Wolfsburg: 201
Eintracht Frankfurt: 301

Selv om Bayern har vunnet mange år på rad, synes jeg oddsen er altfor lav. Avstanden mellom Bayern og Dormund har minsket betraktelig og ser ikke bort fra at de kan vinne. Jeg må innrømme at jeg har fått svært liten interesse av å følge tysk fotball.


Ligue 1

Paris SG: 1.08
Lyon: 10
Lille: 31
Marseille: 31
Monaco: 36
Saint-Étienne: 51
Nice: 81
Rennes: 101

Jeg noterer meg en veldig lav oddsen på at PSG vinner. Ingen vist å satse på. Noen kamper gir kanskje god odds. Det kan være jeg følger PSG en gang i blant.


Champions League

Manchester City: 5
FC Barcelona: 7
Liverpool: 8
Real Madrid: 9
Juventus: 10
Bayern München: 11
Paris SG: 11
Atlético Madrid: 21
Tottenham: 21
Chelsea: 26
Borussia Dortmund: 34
Inter: 51
Napoli: 51
Ajax: 67


Jeg har ingen gode forslag på hvem vinner. Da City, PSG, Juventus og Atlético Madrid alle var slått ut i år, virket det som at Barcelona var gyldne kandidater til å vinne. Deres exit var i semifinalen mot Liverpool var derfor overraskende. Jeg ser ikke bort fra at Barcelona gjør samme feil en gang til.

Etter min mening var det ikke de beste lagene som hadde nådd finalene som nådd finalen. Selv Ajax mener jeg hadde bedre kvalitet ved seg enn Tottenham. Kvaliteten på spillet i finalen, var delvis skuffende. Ajax kommer neppe like langt  (semifinale) på mange år, siden deres beste spillere (de Jong og de Ligt)  solgt til Barcelona og Juventus.


Rettighetene til Champions League har gått til både TV2 og Viasat, og det hele har også blitt dyrere. Jeg kan klare å velge å droppe å se fotball helt, dersom det stadig skal bli dyrere og mer utilgjengelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...