søndag 5. mars 2017

Trondheim tangoklubbs tangoweekend våren 2017


Tangostyrets ideer og planlegging


Da jeg kom inn i styret i fjor vår, var jeg veldig opptatt av å spørre de mest erfarne medlemmene om hvem de ønsket hit. Folk kom med mange forskjellige navn som hadde skapt stor begeistring hos dem. Da Terje og Hjard begynte å undersøke hva det kostet å invitere par av den typen som var nevnt, ble de rimelig overrasket og nærmest forskrekket av hvor mye slike par skulle ha betalt.

For alle de fleste par som eventuelt skulle inviteres, må klubben dekke mat, bo og reiseutgifter. I tillegg til dette kommer selve lønnen paret krever for å holde kurs. Det kan bli en del reiseutgifter hvis paret må reise fra helt fra Argentina. Men hvis et par i tillegg skal ha en grunnlønn for å holde kurs som er dobbelt eller tredobbelt så dyr som andre par, så blir ganske dyrt oss som arrangør.

Styret ble så enige om å forsøke invitere par som ville være generelt bra for klubben i helhet, uten at de kostet så alt for mye. Terje hadde en veldig klar oppfatning av det par som han ville invitere (Sara og Juan), som han mente ville leve opp til disse betingelsene, og siden de hadde base i Sverge, så ville det i alle fall ikke bli så mye reiseutgifter.

Styret hadde ellers vært ganske sen med planlegging, og det begynte å haste litt med å få på plass ett par. Terje er en person som deltatt på mange festivaler i forskjellige land, og derfor valgte resten av styret å stole på hans dømmekraft i denne saken.

Min eneste mening i saken var at vi kanskje burde unngå å arrangere kurs som går før klokken 12 på dagen, siden folk antageligvis ville bli trøtt av sene milongas. Terje mente eller at det var best å etterspørre mest mulig kurs ment for medlemmer som var på et slags mellomnivå i danseferdighet. Av en eller annen grunn endte Terje opp med å starte kurs fra kl 11.00.

Det nye styret har vært betraktelig dyktigere til å rekruttere nye medlemmer, sammenlignet med det tidligere styret. Gjennom nybegynnerkurs som har vært holdt høsten 2016 og våren 2017, har vi rekruttert så mange nybegynnere at  halvparten av aktive dansere i klubben er nybegynnere med mindre enn ett år erfaring med tango.

Denne tangohelgen ble det holdt kun ett kurs for dansere på dette nivået. Flere medlemmer mislikte at det var så lite kurs for dem denne helgen, men da vi planla arrangementet kunne vi ikke forutse at vi ville ende opp med å rekruttere så mange nye de neste månedene. Rekruttering av nye er vel forøvrig en bra ting (?).

Ellers var mine oppgaver knyttet til arrangementet å finne personer til å være DJ for fredagsmilonga, og dagmilonga for lørdag og søndag, i tillegg til å finne noen til å være hovedvertskap for fredag og lørdag.



Tangohelgen


Jeg meldte meg på to kurs. Det ene var kurset for nybegynnerne som gikk fredagskvelden. Dette kurset tror kurset var bra for for de fleste som deltok, men selv hadde jeg ikke spesielt utbytte av å delta på kurset. Jeg har holdt på med tango noen år nå, og har kanskje allerede hørt hva som er å høre om grunnleggende tangoteknikker. Da kurset ble ferdig klokken 21.00 gikk vi rett over på milonga. Aage var DJ på fredagen og Laila var hovedansvarlig som vert.  Jeg dro derfra omtrent klokken 23.30.

På lørdagen hadde jeg satt meg selv til å være ansvarlig for dagmilonga som gikk fra 12.30 til 16.30 ( Jeg fant ingen andre i klubben som ville ta på seg denne oppgaven). Det var ikke så mange par som danset her: maks et par om gangen og kanskje 3 par totalt. Det satt 3 unger der og stirret i hver sin Ipad og drev med forskjellige spill. En fireåring antydet at Magnus Carlsen 5 1/2 i Carlsen-appen var en slags idiot.

Jeg tok et par varmekamera-bilder av det eneste paret på dansegulvet, og undret for meg selv om varmekamera iron-funksjon eller...


kontrast funksjon ser best ut.


Jeg synes det trivelig selv om det ikke var så mange der. Det er vel uansett bedre at det var mange flere på kurs fremfor dagmilonga. Bård var hovedansvarlig som vert på lørdagsmilongaen fra klokken 21.00. DJ var tilreisende ved navn Eva-Lena som Terje nok en gang hadde lokket til Trondheim.


Terje hadde også klart å få en tilreisende Nisse til å være DJ på søndagsmilonga fra 12.30 til 16.30, noe som gjorde det mulig for meg å være med på kurs i ochos fra kl 12 45. Der lærte jeg en sekvens av ochos som bestod av fremover sirkulær ocho, etterfulgt av bakoversteg (for fører), etterfulgt av to til bakover- ochos og så et kryss steg. Jeg syntes det var en veldig enkel variant, og kanskje litt kjedelig, men hun som hadde meldt seg på som min følger trengte en god del hjelp, noe hun også fikk.

I løpet av helgen kom det noen få tilreisende fra Molde, Østersund og Bodø. Jeg syntes det var et brukbart oppmøte av tilreisende. Men jeg tenkte også at vi kunne vært en del flere av våre egne medlemmer som i det minste kunne vært med på dag- eller kveldsmilongas.


Tanker i etterkant av arrangementet


Vår tangoklubb består medlemmer som er på veldig forskjellige nivå. Enkelte medlemmer som har vært lenge aktiv i klubben (kanskje 10-25++ år) er veldig bevisst på hva som begeistrer dem. Hvis de bruker ordet "nusselig" om et par så er det kodespråk som betyr at de anerkjenner at det mye som er bra ved paret, men at de likevel ikke er så interessant for dem.

Man kan kanskje si at de får en slags meh-følelse av paret: altså et par som på mange måter bra for klubben, men ikke interessant for dem. Disse er ikke er interessert i å være med på så mye som et eneste kurs.

En del av disse har også meh-følelsen for paret som var her på våren 2016 og høsten 2016. Jeg synes paret som var på våren 2016 var kjempebra, men det var ikke så veldig mange som deltok på kurs fra dem. Jeg likte også ganske mye ved paret som var her på høsten 2016, selv om de, ifølge et klubbmedlem, hadde slags ukjent Colombiansk grunn-stil Går vel an se bort fra noen få elementer fra en stil man ikke ønsker å adoptere? For mange: Nei.

Flere medlemmer sitter vel å tenker. "Hvorfor har dere ikke hørt på oss? Hvorfor har dere ikke invitert et par som er vanvittig dyrt å invitere hit, og som vil være et tapsprosjekt på minst 30-40 000 kr i minus?".

Jeg er selv litt usikker på jeg skal mene. Jeg skjønner dem godt, men det finnes vel også en pris der noe bør omtales som for dyrt. Ellers kan jeg si at paret som var her våren 2016 (Maria Bogado og Sebastian Jimenez)  og våren 2015 (Maria Bogado og Jorge Lopez) er de jeg har likt best hittil.

Edit 7. Mars (siden kun Brage har kommentert): Jeg inkluderer også paret som var her høsten 2016: Edwin Espinoza og Alexa Yepes blant de jeg har likt best. Jeg må ikke bli for lett påvirket av hva andre mener.

For link til programmet våren 2017 se våre hjemmesider.

2 kommentarer:

  1. Er mye tangos for tiden. Kansje du kan lage en tango-breakdance mash-up. Det skulle vært gøyalt å se på =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vurderer å lage en politisk bloggserie etter hvert, siden det skal være stortingsvalg i år.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...