mandag 30. mars 2015

Knappebloggers tippetips 2015


Som nevt tidligere bedriver jeg med såkalt low-stakes gambling. Jeg startet med kroner 100 i en online betting side, og nå har jeg circa kr 330. Jeg tipper mest på tippeligaen, bundesliga og premier league. Ellers tipper jeg en sjelden gang på Juventus i serie A.

Nå som tippeligaen starter om en uke, er det på tide å forsøke å spå tabellen på forhånd.

Min tippetabell er en sånn circa tabell til hva slags forhånds-antagelser jeg har til alle lagene.


Medaljekandidater


Molde
Størst forutsetning for å vinne. Det er det eneste laget med et forsvar som ikke ser ut som en sil. Høy % ballbesittelse og høy % avslutnninger på mål.
Minimum top 3 plassering. Toppscorer for Molde blir antageligvis Mohamed Elyounoussi med omtrent 9-14 mål.

Rosenborg 
Lav sjans for å vinne, maks 20 % sjans vil jeg tro.
Top 5 plassering.
Relevante faktorer: Rosenborg har betydelig svakere defensive kvaliteter enn Molde. Det er stor sjans for at Rosenborg taper med minst 1 mål på hjemmebane i slutten av juni. Alexander Søderlund har toppscorerpotenial, men får neppe nok spilletid til å oppnå mer enn 6-8 mål i løpet av sesongen. Rosenborg vil antageligvis satse på slovakeren Tomas Malec som toppscorer, men det blir neppe mer enn 9 mål i løpet av sesongen. .

Odd
Maks 2 plassen
Min top 6 plassering.
Relevante faktorer: Frode Johnsen er forutsigbar toppscorer med 8-12 mål i løpet av sesongen gitt at han får spilletiden. Laget består ellers av relativt gamle spillere,uten at det er noe problem.

Haugesund 
Maks en 3 plass
Min top 13
Relevante faktorer: Et rimelig uforutsigbart lag. 3 eller 13 plass, hvem vet? Cristian Grytkjær blir antageligvis tippeligaens toppscorer med omtrent 14 mål.

Strømsgodset 
Maks 3 plass
Min top 7 plassering.
Relevante faktorer:  Om de kunne holdt på spillere som Stefan Johansen og Martin Ødegård, så hadde de kunnet nådd helt til topps. De har likevel igjen en del gode spillere, og Peter Kovaks blir vel typisk toppscorer med minst 8 mål. Antageligvis bedre enn Odd og Haugesund.

Hverken medalje eller nedrykk


Viking
Maks 4 plass
Minimum en top 11 plassering
Relevante faktorer:
Mange uavgjort i 2014 sesongen. Ingen vinner en liga med kun uavgjort.
Om de gir opp på slutten av sesongen hvis medalje blir for usannsynlig.

Vålerenga 
maks 5 plass
miniimum top 9 plassering.
Relevante faktorer: Vidar Ørn Kjartansson (25 mål), ble solgt til en kinesisk klubb: Jiangsu. Vålerenga var ellers i 2014 sesongen en sil bakover, og slapp inn 53 mål, altså like mange mål som Sandnes Ulf slapp inn i samme sesong. Sandnes Ulf rykket ned.

Aalesund
Maks 4 plass
Minimum over nedrykkstreken
Relevant faktor: De var i berdingsform siste halvdel av sesongen 2014

Stabæk
Maks en 6 plass
min over nedrykkstreken
Relevant faktor: trener Bob Bradly

Lillestrøm
Maks 5 plass

Sarpsborg
Maks 7 plass

Kandidater til nedrykk


Sandefjord
Maks 15 plass

Mjøndalen
Maks 14 plass

Bodø/glimt
Maks 7 plass

Start
Maks 7 plass

Tromsø
Maks 8 plass


Om tippeligaen generelt

Alt under top 3, bortsett antatte nedrykkskandidater, er egentlig ren tipping. Man kan kaste en terning eller en mynt for hvem man tror vinner. Satsen 5'er på høy odds, kanskje helst på et lag som satser på offensiv fotball.

Stort sett ingen gode keepere. Stort sett ingen solide forsvar, men likevel ingen toppscorere over 15 mål. Plasser en Messi eller Ronaldo i hvilket som helst tippeliga-lag, og ligaen ville plutselig hatt toppscorere med 50 mål.


6 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. 1.Molde
    2.Strømsgodset
    3. Rosenborg
    4, Odd
    5. Stabæk
    6. Viking
    7. Start
    8 Bodø/glimt
    9. Tromsø
    10. Lillestrøm
    11.Mjøndalen
    12. Aalesund
    13. Sandefjord
    14. Vålerenga
    15. Sarpsborg
    16. Haugesund

    SvarSlett
  3. hva er oddsen for den rekka? sats en tier og vinn en million ? =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje min og din liste er like sannsynlig. Jeg har mindre tiltro til kvaliteten til opprykkslagene Mjøndalen, Sandefjord. Veldig små klubber har ikke økonomiske ressurser til å kjøpe eller låne relativt gode spillere. Økonomiske ressurser fårr de fra sponorinntekter og tilskuerinntekter. Serievinner har mulighet til å tjene penger i Champions league, nr 2 og 3 kan spille i europaleague.

      Slett
  4. Hmmm. Fotball nerds...

    SvarSlett
  5. Som å se gress gro.. Lykke til med årets betting gøkkster !

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...