onsdag 18. mars 2015

Kappebloggerns nye teknologiske enhet


I går fikk jeg en ny laptop i posten. Egenlig var det ingenting galt med min forrige laptop, bortsett fra at batteriet hadde blitt ødelagt for mange år siden. Jeg burde absolutt skiftet viften for lenge siden.


Jeg installerte xubuntu 14.04.02 med en gang. Jeg gjorde nesten tabben å forsøke å installere med uefi byttet ut med legacy, men fikk heldigvis en nyttig feilmeliding fra xubuntu i installasjonsprossesen, og jeg slo så på uefi før jeg installerte. Det var kun nødvendig å justere boot rekkefølgen i bios.

Jeg oppdaget at kun venstreklikk på styreplaten funger, men høyreklikk gjør ingenting, så i skrivende øyeblikk bruker jeg heller en datamus. For øyeblikket ser det ikke ut som jeg har noen spesielle linux-utfordringer foran meg med en slik laptop.





Jeg oppdaget at geirknappens blåfarge blir gjengitt forskjellig på både gammel laptop, ny laptop, og ipad. Ny laptop og ipad gjengir blåfargen noe mørkere en det som var på min gamle laptop. Bildet over er med sterk lumen, og bildet under med svak lumen på alle 3. Men hva er egentlig riktig knappeblå mon tro?



Jeg må innrømme at jeg har kjøpt en egentlig dyr laptop. Da jeg kjøpte min compaq for nesten 8 år siden, var det i 8000 klassen, hvilket jeg anser som litt dyrt. Cpu gengir et prossesseringstall på omtren 900, mens gpu har prossesseringstall på omtrent 64. Laptoppen var forresten helt uten en hdmi kabel, og widescreen skjerm var i utgangspunktet ganske nytt.

Min nye laptop kostet noen tusen mer. Ting ballet litt på seg, jo mer jeg leste om teknologien. Fra Kristian sin gamle XPS ser man en laptop som utviklet mye varme; så varm at den føltes som den smeltet. For meg ble det derfor interessant å ha en laptop som avga max 50 grader celsius til enhver tid.

Min gamle laptop hadde en dårlig vifte, så den avga mye støy. For meg ble det også viktig at den ikke av mer enn omkring 37 decibel ved høy ytelse, og eller mye mindre støy.

Når jeg først hadde funnet slike kvaliteter i en enhet, ville det kanskje være litt dumt om skjermen eller wifien var dårlig, så jeg endte opp med full hd skjerm og kvalitets wifi. Hvorfor gå for 8gb ram minne og 2gb dedikert grafikk, når man kan gå for 16gb ram og 4gb dedikert grafikk for et par tusen til? Og slik ballet det litt på seg.

Min far vokste opp i en tid der hvor kanskje Onkel Skrue var en slag økonomisk rollefigur for små barn, og har antageligvis vanskelig for å forstå at jeg har brukt mer enn 8000 kr for en ny laptop. Det var nesten litt fristende å påstå at jeg hadde bruk for alle disse prossesseringsressursene for et tango software, men det eksisterer vel neppe. Den nye laptoppen har i allefall et mye bredere bruksfelt da den kommer med hdmi port og betydelig prosesseringskraft. Mange produktive programmer kan kreve mye cpu/gpu.

Den største forsellen i inntrykk i forhold til gammel og nytt er at skjermen gir inntrykk av å være mye større, selv om den er like stor, altså 15,6. Det full hd som skaper inntrykket. Dette innlegg forsøker jeg ikke å lage noen form for produktreklame, men heller det at ny taknologi kan gi nye muligheter.


Etter hver bør jeg antageligvis gjøre undersøkelser for spionware. Altså undersøke hdd og sdd. Hovedmistenkte nå til dag er vel NSA, altså amerikansk etteretning, men jeg ser ikke bort kinesiksk, russisk, eller andre nasjoners etteretning har ansatt en agent for å spre spionware.

7 kommentarer:

  1. Gratulerer m nytt monster!

    SvarSlett
  2. jaja. På tide med ny pc. Jeg bytter ca annenhvert år. Antar at det er en pc som går relativt mye raskere. levere tilbake og få pc med fungerende mus?

    SvarSlett
  3. Touchpad fungerer i windows 8.1. Det er jeg som har installert et alternativt os, xubuntu, i tillegg til Windows 8.1. Det er her høyreklikk ikke fungerer etter en fersk installasjon, men dette kan jeg fikse selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være jeg ender opp med å like større klikk flate for venstreklikk, enn å fikse høyreklikk.

      Slett
    2. Høyreklikk fungerer fakisk likevel (klikke med to fingre), men kun ikke i firefox.

      Slett
  4. Fortvilt486brukerNils20. mars 2015 kl. 20:44

    Gratulars med vidunderet. Du legger ikke noe i mellom! Familien Fløystad handlet i 1994 en 486 med 4gb ram til 16000kr. Man kan vel si at utviklingen har gått sin gang gøkka..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mistenker at utviklingen vil flate ut.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...