søndag 8. februar 2015

Vinterfestival i Ås 2015


Fredag kjørte jeg og Åge sammen til Østersund, Sverige. Åge er en 66 år gammel bonde fra Frosta, som er godt aktiv i tangomiljøet i Trondheim. Vi diskuterte en lang rekke ting i både innenriks og utenrikspolitiske tema, før vi omsider var vi fremme i Ås, omtrent klokken 17.30. Stedet gav et ganske godt førsteinntrykk, med sin røde og blå belysning på en snøfigur utenfor danselokalet.


Vi spiste et velkomstmåltid der, før vi dro videre for å sjekke inn på hvert vårt hotell i Østersund. Jeg sjekket inn på et hotell som het Hotell Jämteborg, mens Åge sjekket inn på et hotell omtrent 300 meter lenge bort. Klokken 19.45 kjørte vi fra Østersund tilbake til Ås, der hvor selve dansekvelden startet klokken 20.00. Vi gjorde noen underholdende danseøvelser i det som var en guidet practica.


Senere på kvelden danset jeg med de ulike tilreisende til festivalen. Omtrent ti stykker hadde reist fra Trondheim. Flertallet var lokale folk, og folk fra Sundsvall, Umeå og Stockholm. En lang rekke andre stedsnavn ble var nevnt, og jeg innså at jeg burde ta en titt på google maps senere. Det var oppnådd rekord i antall tilreisende til arrangementet. Et sted mellom 150 og 200 mennesker tror jeg. Bildet under beskriver belysningen.



Neste dag tok Åge bilde av meg fremfor snø-skulpturen.


Jeg tok så et bilde av Åge. Både på dagen og på kvelden danset Åge med en orkan-dansestyke som feide over Ås.


Til dagsmilongaen gikk jeg for en mindre pyntet stil. Vi fikk lunch som besto av laks.



På kvelden var det en litt mer høytidelig middag, der det ble servert blant annet roastbiff. Det var en del der som holdt taler der, men jeg kunne ikke få med meg hva som ble sagt, fordi det var mange som lagde støy med tallerkenlyder. Gjennom hele arrangementet ble det servert kaffe, te, kaker og brød med pålegg.

Bordene ble etter hvert fjernet, og vi danset kveldsmilonga. Senere på kvelden ble det litt showdans.




Neste dag, på søndagen, drev jeg å grublet på en liten gåte: hvordan skal jeg klare å lage blogg-underholdning av helgens hendelser. Jeg fant ut at  mitt mest dominerende inntrykk var at arrangørene av festivalen fremsto som ganske omsorgsfulle. Fire større måltider i tillegg til kaffe var et trivselsskapende element. Fra Norge hadde jeg tatt med meg hjembakt brød og ost. Denne maten endte jeg hovedsaklig opp med å ta med meg uspist tilbake til Norge.

Mitt andre dominerende inntrykk var at jeg hadde lært tango mer effektivt på en helg, enn jeg har lært den siste måneden i Trondheim. Årsaken til at det kan bli slik, er at de fleste av de jeg danset med opprettholdt et rimelig høyt ferdighetsnivå i Ås. I Trondheim ender jeg mer opp med å lære bort enn å lære meg selv å bli dyktigere, dette fordi det er ganske sjeldent jeg får muligheten til å danse med folk som holder et høy ferdighetsnivå.

Under oppholdet var det et par språklige misforståelser for min del. Jeg hørte en setning som inneholdt ordet berøm. Hva betydde dette mon tro? At jeg var berømt, kanskje fordi jeg hadde to kvaliteter som var sjelden ved arrangementet; at jeg var både norsk og under 35 år gammel tangodanser. Berøm handelt om skryt, altså at jeg hadde danset godt. En språklig usikkerhet for meg var ordet Ståd. Det sto godt merket på en dør ordet "Ståd". Jeg åpnet døren for å skjønne hva slags type rom det var.  Bare vaskekluter å se i det rommet.

Åge hadde en språklig usikkerhet rundt ordet "byn". For svenskene er "byn" bygda, mens "stan" er byen. Kanskje noen endte opp med oppfatningen at Åge bodde på et hotell på bygda under oppholdet. Konklusjon hele arrangementet: tommel opp til arrangørene.

9 kommentarer:

  1. Dette hørtes ut som en knakende god helg som antagelig frister til gjentagelse? Bra utbytte av turen skjønner jeg. Nei jeg er ikke en robot.

    SvarSlett
  2. Bra med bra tur ! Fikk du smakt på farbror møsters elgsnaps? Jag er inte en robåt

    SvarSlett
  3. Tango geir på tur. D liker vi!

    SvarSlett
  4. Jeg forstår ikke robot spørsmålet. Alle kan kommentere og det er ingen kommentator-moderering.

    SvarSlett
  5. Din blogg liker å tro vi er roboter..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke det er en innstilling jeg kan endre.

      Slett
  6. Har nå endelig lest bloggen din og det ser ut til at du har fått med deg det meste. Vinterfestivalen i et nøtteskall. Fint at du fikk såpass bra utbytte av turen dansemessig. Neste gang må du spe på med et kurs eller to også! Aage

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis jeg finner noen å danse med, vil jeg antageligvis spe på med kurs.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...