lørdag 19. mai 2012

Drømmer og frukt

Kort drøm om ørkenvandring
Jeg var ute i ørkenen og vandret. Det var intet annet enn sand i alle retningen. Jeg var så sliten at jeg begynte å gå med øynene lukket. Da gikk jeg plutselig inn i en vegg, og jeg våknet. Jeg var litt forundret over at jeg kun hadde gått i veggen drømmen og ikke gått i veggen i søvne.

En drøm
Jeg var i et stort fellesareal med minst 100 mennesker i. Det skulle snart serveres middag. "Endelig mat",  tenkte jeg. Plutselig veltet hele fellesarealet med minst 40 grader. Et vindu sprakk og det kom vann inn, og jeg skjønte at jeg var i en synkende båt. Jeg kom meg ut av båten og svømte mot overflaten. "Endelig kommer jeg snart til overflaten", tenkte jeg. Da jeg omsider kom dit, falt jeg utfor en foss. Jeg landet trygt og svømte mot land. Fossen lå langt opp i fjellet, og det var en fin fjell-landskaps utsikt.

Det lå tilfeldigvis en liten landsby i nærheten, og jeg begynte å bevege meg mot den. To personer bevegde seg mot meg. Jeg kjente de igjen: de hadde vært ombord i båten. Klærne deres var tørre. Da de kom nærme nok grep de tak i meg. Den ene hadde tyggegummi i hånden sin og skulle til å putte det i håret mitt.

Da våknet jeg av en lyd: jeg hadde slått albuen min i taket. For å klargjøre: jeg hoppet ikke 2 meter opp i luften i søvne for å slå taket med albuen min. Sengen min ligger ved et skråtak. Hva kan en drømmetolker forstå ut fra slike drømmer? Hvis jeg ser helheten av stedsoppstillingen: En stor båt, i en elv, oppe i et fjell, nær en landsby. Andre omstendigheter: Overså å se etter andre overlevende ved overflaten, ingen hast for å nå landsbygden og fortelle om båtulykken, andre som var ombord i båten allerede i landsbyen og i tillegg med tørre klær. Med drømmer som dette, har jeg ikke annet å foreslå at jeg er mitt eget mysterium.

Frukt
Jeg hadde kjøpt ananasjuice, appelsin, eple, kiwi, cherrytomater, druer, mango, sitron, ingefær, pistasjnøtter og en frukt som jeg ikke kan huske å ha kjøpt før, ved navn carmbole. Jeg hadde vurdert å kjøpe pære, men da ville det kanskje blitt for mye frukt. Jeg ville og kjøpt melon, dersom de hadde hatt i butikken. Jeg plasserte all frukten på bordet, og stilte meg selv spørsmål som: "hva slags frukt har jeg mest lyst å spise? Vil frukten jeg velger ha sitt opphav fra Afrika?"


Per dags dato virker det som om forskere er enig i at forfedre-apen som mennesket stammer fra kommer fra Afrika og spiste frukt. Kanskje ville mitt fruktvalg antyde dominans av ur-ape gener. Jeg smakte først en liten bit av carambole, men den falt ikke i smak. Omsider fant jeg ut at jeg i det øyeblikket hadde mest lyst på ananasjuice, for den er ikke så sur. Ananasfrukten kommer fra Sør-Amerika. Jeg kom til å tenke på at jeg kanskje ikke har skaffet frukt fra Afrika engang. Kanskje finnes det knapt frukt med afrikansk opprinnelse i butikkene.

Kanskje vil jeg gjennomføre et mer gjennomført frukteksperiment senere der hvor jeg skaffer kun frukt med afrikansk opprinnelse. Ellers lurer jeg på om menneskets ur- ape hadde mer strukturerte og logiske nattedrømmer enn meg selv. Kanskje de drømte om elektriske fruktmiksere. Kanskje de drømte at de hadde tilgang til stor variasjon av ulike frukter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...