lørdag 24. april 2010

Vil bare nevne...

Min oppgave i antropologi knyttet til verdi (i hovedsak politikk, men og økonomi og økologi), ble utrolig nok godkjent uten at jeg måtte rette på den. Hvorfor er det så merkelig, tenker du kanskje. La meg illustrere ved å sitere en faktisk setning fra en artikkel på kompendium og det er hentet fra Fredrik Barth: Theory of Games: " I am suggesting that the pathan pattern represents an alternative way of utilizing the segmentary structure defined by ramifying unilineal genealogies to build a political oraganization, and the organization in this case will tend toward a consistent dual division, since opposition between rivals leads to a dichotomization of their assosiates into supporters and opponents"

Ok... Jeg klarer å forstå hva han sier, men jeg synes det var en lang setning. Egentlig er den ikke så vanskelig heller, men se for deg mange slike setninger på rad etter hverandre. Jeg tror også at et hvilket som helst annet menneske som ikke har lest noe antropologi vil tenke at antropologi rett og slett er galskap.

Jeg vurderer å ta pedagogikk til høsten. For meg virker det som om pedagogikk er nesten motsatt av antropologi. Jeg vurderer og Afrika-studier. Vi får se hva det blir, hvis jeg fortsatt skriver blog da.

3 kommentarer:

  1. akademikere er ikke tilhengere av å si ting på enklest mulig måte. Må helst pakkes inn i avanserte ord og setninger.... Hvis du likevel klarer å skjønne hva forfatteren prøver å si er du verdig å lese hans verk... Hvis ikke har han ingen planer om å gi deg noe hint om hva han mener. Blir spennende å se hva du ender opp med å velge.. Kanskje du blir reiser til afrika sier du?

    SvarSlett
  2. Ikke alle er like. Sosialantropologen Geir Thomas Hylland Eriksen vant Norges forskningsråds formidlingspris i 2002 (http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_forskningsråds_formidlingspris) Kanskje pedagogikk kan være lurt å kunne om man sikter etter formidlingspris...

    SvarSlett
  3. " I am suggesting... "
    Fikk vondt i hjernen av å bare tenke på den setningen. Heldigvis for meg at jeg slipper å lese den teksten.

    Mr beryktet snabel A

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...