mandag 12. april 2010

Geir forsøker positiv tenkning fortsatt

Før påsken skrev jeg: "I boken har jeg for lenge siden skrevet at de negative tanker må kastes i søpla. Idag har jeg tenkt at enhver hendelse skal plasseres i et positiv tenking rammeverk."

Idag har jeg tenkt ut at det er en lang rekke hendelser og ting som blir vanskelig å oppfatte som positivt. Eksempler...
* En lærer sier: "Jeg har lest en del oppgaver, men jeg kan ikke peke på noe bra i noen av dem."
* En lærer holder en forelesning som er så kjedelig, at man heller ville ønsket å se et 100 meter kappløp mellom to snegler"
* Mennesker som så ut til å bry seg om en, bryr seg ikke lengre.
* Ens ideer om hva en ønsker at skal skje på verdensbasis, forbedring av forskjellige konflikt og nødområder, er absurd usannsynlig.
* Ens ideer om idealmenneske, viser seg ikke i menneske-egenskaper i den virkelige verden.
* Et menneske var ikke i stand til å se positive egenskaper i en.

Hva kan være positivt med at en annen person forteller om noe han oppfattet som negativt? Hva kan være positivt med å bli utsatt for noe som ikke er pedagogisk vennlig? Hva kan være positivt med at ens evig gjentakende ønsker ikke utspiller seg, og ikke har noe sannsynlig grunnlag for å kunne utspille seg i den virkelige verden? Hva kan være positivt med at en ikke vet hva i verden en kan ønske seg, som og har sannsynlighet for å bli?

Vel... En positiv sannhet i disse spørsmålene er at ting kan bli bedre. Det er også dette en bør fokusere på. Nøkkelen er kanskje å aldri gi opp å aktivt tenke på, og deretter handle for å ting skal bedres. En annen mulighet er å lete etter om noe positivt i en hendelse har blitt oversett, eller å oppdage at tilstanden slik den er, er den beste, bare en skjønner ikke i nåværende tidspunkt hvordan.

6 kommentarer:

  1. Kanskje skal det ikke mer til en at det skjer en liten positiv ting før flere positive ting skjer. Du snakket jo en gang om karma og ying og yang og sånt. Hvis ting er dårlige nå så må de bli bra senere. Balanse i Geirs univers iløpet av levetiden.

    SvarSlett
  2. Jasså? Hvordan blir det da?
    Den som gir, får?
    Den som tar, mister?

    SvarSlett
  3. en annen måte å tenke på er å fokusere på de gode tingene når de skjer =) samt prøve å ikke tenke så alt for mye på det neggative...

    Kan jo fortelle at jeg var på kanotur i sjøen utfor flystasjonen i dag. vi var tre kanoer og den ene veltet da bølgene begynte å bli store. vi dro for å hjelpe de som frøs i vannet. Antar at du har sjønt det nå men jeg sier det like vel... da vi prøvde å få opp en av de to kano roerne, i vår kano, så veltet selvfølgelig vår kano og. så vi lå noen minutter ut i vannet før jeg skønte at det var nyttesløst å drege med seg kanoen til land. så jeg måtte bare svømme til land.
    den ene kanoen ble snudd (tømt litt for vann)før jeg svømte til land, den andre ikke. så når vi hadde kommet til land så tok de som var i den ene kanoen som var igjen å hentet den kanoen som var snudd. Den som ikke ble snudd ble så tung at at de ikke klarte å drege den i land. jeg ble så nedkjølt at jeg bare måtte komme meg tilbake til jobben å få hentet meg noen tørre klær.
    så når alle hadde fått skiftet til tørre klær så dro vi til bake for å hente kanoen som var igjen. Men den hadde drevet såpass langt ut på sjøen til den tid, og bølgene var såpass kraftig, at vi ikke tok sjangsen på å prøve å finne kanoen å drege den i land.
    så den kanoturen ente med en tapt kano og åre, og et kaldt bad...

    så hva positivt fikk jeg ut av den kanoturen trur du geir?=)

    SvarSlett
  4. -> anonym... Ut ifra oppførsel og x mengde tid, så tror jeg min hypotese må bli at karma er myte. Balanse i Geirs univers iløpet av levetiden? Det tviler jeg på.

    -> Brage... En kan lære: ikke padle på bølget sjø. Jeg synes Brage skal skrive blog, eller har du en fra før kanskje?

    SvarSlett
  5. hehe. ja det er jo i ettertid en arti erfaring som gjør at resten av di på jobben fikk seg en god latter. ikke minst har man en histore man kan fortelle.
    nei føler ikke noe behov for å skrive blogg engentlig. blir litt for vanskelig å overgå deg. så trur jeg dropper det.

    glemte å si at jeg likte innlegget

    SvarSlett
  6. Jeg ville lest Brages blog. Meget koselig å lese hva Brage skriver. Si fra hvis du ombestemmer deg.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...