søndag 25. juni 2017

Telttur 24 juni 2017


Jeg trenger inspirasjon hvis jeg skal skrive gode innlegg om teltturer. Uttrykket "sølt varme" er kanskje umulig å overgå, og derfor er det kanskje også begrenset hvor inspirert det er mulig å bli.

(uttrykket "sølt varme" stammer fra et tidligere innlegg)


En tur som min nevø Teodor vil huske?





Teodor insisterte på at det var varmt i vannet, og han hadde lyst å bade. Jeg advarte om at at det var kaldt i vannet, men det ville han ikke høre på. Han kledde av seg og stakk en fot i vannet før han fant ut at det var kaldt.

Han sprang litt naken rundt i skogen før han la en stor drit der som han ville at alle skulle se på. Jeg hadde ikke giddet å se den dritten, hvis det ikke hadde vært for de reaksjoner som kom fra Kristian og Nils, etter å ha sett den. "Som tatt rett ut av en skrekkfilm" var min første tanke. Kanskje var e-stoffene i Teodor sitt godteri, årsak til den overdimensjonerte dritten?


Et mysterium for Nils: Bever eller ikke bever?


Noen hadde kappet tre i skogen. Nils var overbevist om at den var oppnåelsene til en bever, mens jeg og Kristian var overbevis om at det var verket til en litt lat man som har kappet treet i hoftehøyde.

Noen snorket


Jeg dro ellers nytte av å ha tatt med øre-plugger av aluminium, da det var noen som snorket noe helt forferdelig på turen. Disse var akkurat så effektive at jeg klarte å overse snorkingen.  Antageligvis hadde selv ikke en hel lyd-dempende drakt lagt av titan, vært i stand til å dempe det støyet som kom fra den snorkingen. Jeg tar gjerne imot tips om noen vet hva som er verdens beste hørselsvern-teknologi.



Har advarsler og råd noen gang fungert?


Både Nils og Teodor presterte å falle ut i vannet i løpet av turen. Jeg hadde forøvrig advart Nils flere ganger at var risiko for å falle ut av båten hvis man sto i båren og fisket, eller satt i en stol. Jeg mente i alle fall at det ville være tryggere å sitte lavere i båten.

Er det noen vits å advare folk om de ting som kan gå galt, som konsekvens av sin egen dømmekraft. Selv vurderer jeg ulike formuleringer av "murphys lov", som en av mine viktigste innsikter. Folk har kanskje en tendens til å handle etter et verdensbilde basert på "rosenrøde" tankemønster, og ønsker kanskje ikke å høre på råd som går imot slike tankemønster. Rådgivning har vel aldri i verdenhistorien noen gang fungert? Et tema for et fremtidig innlegg, det kanskje.

Oppumering

En tur som Teodor vil huske kanskje. Nils og Kristian forventer kanskje blogginnlegg etter hver en telttur, men jeg advarer om at jeg dropper innlegget etter turen hvis det ikke skjer ting på turen som gjør at jeg blir inspirert til å skrive innlegg.

tirsdag 20. juni 2017

Brann leder eliteserien i fotball 2017



(Skjermdump fra fotball.no )

Om RBKs ambisjoner før sesongen

Før sesongen ble ambisjonene økt: les NRK overskrift i januar:  
RBKs blodslit skal sikre spill i Europa


Om tap av spillermateriell før sesongen

 


Grytkjær, Eyjólfsson og Svensson forsvant. Det er verd å merke seg at selv om Svensson opprinnelig var indreløper, ble han med tiden en veldig god høyreback, og en av Norges aller beste spillere.


Jeg tror han som spiller, er dobbel så mye verd som transfermarkt foreslår. (Der hvor skjermdumpene om spiller-info er hentet fra). Rosenborg måtte forsøke å finne erstatninger og stallen ble seende slik ut:


Signeringen av Bendtner skjedde sent i sesongen ( Mars 2017 ) Dette var kanskje en slags urutinert sen signering. RBK har i helhet tapt seg på spillermateriell. Hedenstad er en ekstremt mye dårligere høyreback enn Svensson.  Jeg tror at tap av kvalitet i denne back-posisjoen går utover kvaliteten til høyre ving, slik at Helland i vingrollen fremstår som en mye dårlige spiller.

Ingen tvil om at Bendtner har vært en flopp så langt. Jeg syens han virker dårlig på posisjonering, og mangler vinner-mentalitet: som spiss i RBK bør man ikke være fornøyd med så få mål.  Jeg tror også det bidrar til at andre spillere i laget fremstår som dårligere enn de har vært tidligere. Helland (høyreving), Jensen og Midtsjø (indreløpere) ser ut til å spille mye dåligere enn de har gjort tidligere. Bakenga spiller så dårlig at han like gjerne kunne vært sendt på gratis lån til en klubb.

Vilhjalmsson har spilt bra, men blir tydeligvis vraket til fordel for Bendtner. Jeg tror det er svært mange som synes det er en tabbe å vrake Vilhjalmsson, fordi han ser ut til å ha mye mer av de fysiske karaktertrekk RBK-fans forventer av en spiller i den posisjonen.

Jeg tror også at det er en dårlig idee med lånespillere uten opsjon om kjøp. Jevtovic forsvinner antageligvis fra klubben i august. For meg virker det litt sløst å trene opp en spiller på slike korttidslån. Jeg tror flere rbk spiller kunne vært utprøvd i rollen, for eksempel Skjelvik.

Taktiske svakheter?

Problemet i RBK mer enn kun tap av spillermateriell. Fra et tidligere innlegg (2014) har jeg skrevet om hva som er den taktiske grunntanken til RBK (historisk sett).

Denne grunntanken mer eller mindre byens fans som krever, og treneren har ingen reell frihet til å velge det bort.

I svært mange kamper opplever jeg likevel at følgende skjer:





1 Midtspissen trekker til en av sidene.
2 Midtbanen trekker seg langt tilbake i banen
3 Det oppstår store rom midt på banen der ingen står.

For meg fremstår dette som en taktisk tabbe.


Har du blitt anti-starstruck ennå?


Anti-starstruck: adjektiv oppfunnet av geirknappen for å beskrive en internasjonalt kjent person  som flopper. (kom gjerne tips hvis du vet av et bedre antonym for starstruck). Klarer blogger å tippe hvem det er? Tips: Det er Danmarks 57. beste spiller.



Slappfjerten Nicklas Bendtner


Overskriften i januar fra NRK antyder at Rosenborg sin stall bør bestå av spillertyper som kjemper hardt fysisk. Bendtner har for meg hittil år fremstått som det motsatte av en slik spillertype. Hvorfor tygger forresten Bendtner som regel på en tyggegummi når han spiller? Jeg assosier iallefall ikke tyggegummi med fysisk utholdenhet, men heller uvaner og latskap.

Jeg utfordrer alle som eventuelt skulle være fan av Bendtner, å forklare meg på hvilken måte han er vært en god spiller for Rosenborg.  Spør du meg er det et helt legitimt spørsmål å spørre om han hører hjemme på benken.

Kampen:  Haugesund- RBK 0-1



Jeg synes rettighetshaver Discovery har bedre eksperter og mye mer tilgjengelighet enn sin forgjenger tv2, noe som er bra. Jeg ser gjerne bortekampene sammen med en nabo fortsatt.  Haugesund hadde mye bra pasningspill, spilte en god kamp og vant fortjent. 

Jeg og Karl (nabo) var ellers enige at dette var det dårligste vi hadde sett av RBK på lang tid av lag som helhet. RBKs keeper Andre Hansen spilte svært godt, og med en dårligere keeper hadde det fort stått 0-3.

Det var svær mye som ikke stemte. Pasningspillet var svært dårlig. Bendtner hadde 0 vellykkede cross-pasninger og skapte omtrent 0 sjanser. Hedenstad hadde omtrent 0 vellykkede innlegg.

Jeg synes også var en svært dårlig kamp taktisk sett. Det ble ofte store rom midt på banen slik som jeg beskrev over, der hvor Bendter trakk til en av sidene, og ingen lagspillere forsøkte å fylle rommene han etterlot seg.



Konklusjoner om RBK sesongen sålangt

Ambisjonene om kvalitet (spill i europa) gikk opp, mens kvaliteten på fotballspillet gikk ned. De slår sannsynligvis Dundalk i july (dato), men jeg tror de ryker langt før noe som helst gruppespill. Ambisjoner henger ikke sammen med realiteter hvis man har ambisjoner i europa, men selger sine beste spillere.

Fortsatt satsing på Bendtner gjennom sesongen, tror jeg kan føre til at Rosenborg ikke vinner seriegullet. Hvis det satses på Bendtner som flopp over lengre tid, tror jeg Kåre faktisk kan få sparken. Han er tross alt allerede ganske usjarmerende i media og ser ut til å også kløne med det taktiske innenfor 4-3-3 rammene.

Idee til alternativt konsept for ledelse

Jeg tror det er så mange innsiktsfulle fans i Trondheim at kvalifisert demokrati kunne fungert som konsept å avgjøre laguttak. Kvalifisert demokrati er slik at man må demonstrere at man har god innsikt i fotball og har fulgt godt på laget før de stemmer på hvem som får spille fra start. Folk som ikke har god nok greie på den lokale fotballen får ikke stemmerett. Er dette en morsom idee? hva synes bloggleser.

Hvis jeg hadde stemmerett i et slikt system så hadde jeg stemt på at Bendter ble benket inntil videre, der hvor Vilhjalmsson tar han plass på banen.  Alle spillere må bevise at de fortjener plassen. Som trener hadde jeg i hver fall ikke giddet å kose-snakke med Bendtner lengre.

fredag 26. mai 2017

Skoledabatten

Om frafall i videregående


SSB har god statistikk på hvem som fullfører utdanning etter 5 år blant elevene som begynte videregåede utdanning i 2010. (se: SSB). 
32% av menn som begynte på videregående fullførte ikke i løpet av en femårsperiode. Innen yrkesfag var det mindre enn 40 % blant menn som fullførte på den normerte tiden. Kun 59% fullførte utdanningen i løpet av 5 år.  

 Er dette et for høyt frafall? Hva skyldes frafallet? Kan det skyldes at utdanningsløpet er for over-komplisert? Hva slag tiltak kan man forvente at vil fungere, med hensikt å øke prosentandelen som fullfører sin utdannelse i løpet av 5 år?

Om barnas psykiske virkelighet

En av de viktigste spørsmål innen skole er kanskje: legges det nok til rette for trivsel? Er det for mange foreldre som utsetter sine barn for forventningspress?

Barn som lærer ut fra ytre motivasjon, blir​ kanskje fortere syke enn de som er drevet av indre motivasjon.

Er det nok fellesskapsfølelse i skolen? Hvis det observeres at noen ikke blir inkludert, men holdt utenfor skolens sosiale miljø, hvor mange vil heve sin røst og si ifra?


Om utdanningskonkurranse

Jeg forestiller meg at det er mye av obligatorisk innhold i skolen som oppleves som irrelevant i forhold til yrkes-ambisjoner. Hvis det er irrelevant i forhold til yrkes-ambisjon, er det da nødvendig at det skal være obligatorisk?

Jeg tror også at konkurransen om plassene til høyere utdanning gjør at mange tar fag som de vet de ikke har nytte av. En advokat har kanskje ikke så veldig mye utbytte av å lære astrofysikk, programmering, nynorsk og om palataliseringen på nordvestlandet? Bonuspoeng fra realfag bidrar kanskje til at de som ikke har realfags-ambisjoner, tar disse fagene likevel.



Hva er den mest sunne måten å lære på?

Fra en nevrovitenskaplig synsvinkel er det kanskje usunt å konstant lære nytt innhold uten repetisjon. Kanskje er det også usunt å i hele tatt bruke tid på konstant læring? Hvor mange timer læring per dag / uke er idealet for innen læring? Hvor mange elever presser seg selv mer enn de har godt av?

Fordi læring er avhengig av at hjernen tilpasser seg, så bør man ikke sette likhetstegn mellom læring og jobbing?




Om skolebøkene


Takk til H Eia som løfter frem debatten om skolebøkene. Se video:



Jeg tror at det å forbedre lærebøker, er den mest effektive måten å forbedre skolen. En svært god lærebok er redningen, hvis man har vært uheldig og fått en dårlig lærer. En svært god lærebok kan kanskje føre til at man ikke har bruk for læreren.
 

Her er min hypotese på hvorfor lærebøkene blir dårlige:

Det er for mange bestemmelser fra stortinget om hvor mange mål som skal nås i skolen. Det har blitt for mange detaljformuleringer om måloppnåelser. For mange av målene fra statlig hold er også for dårlig formulert, og disse sprer seg videre til lærebøker som også får dårlige formuleringer.


Skolens virkelighet: man lærer for å glemme?


Prøven er ofte i sentrum? Etter prøven er innholdet irrelevant og unyttig? Jeg kan forestille meg at med dårlige lærebøker, kan elevene ende opp med å memorere innhold uten å skjønne betydningen av det. Det er vel ingen som ønsker å huske ting som de ikke skjønner betydningen av.


Jeg tror hukommelse i forhold til læring er knyttet til hvor viktig læringen er for den som skal lære. Jo viktige innholdet er med tanke, med utgangspunkt indre motivasjon, jo mer interessant blir det å ønske å huske. All kunnskap som blir ansett som unyttig, blir kunnskap man blir innstilt på å glemme.

 

Er kvaliteten av nasjonale tester gode nok?

Hvis den ikke er bra nok, så er kanskje hele prøven ganske unyttig?


Blir ideene fra folkehelseinstituttet glemt for fort?

Camilla Stoltenberg har nevn en del ganger i den offentlige TV debatten at man ser et tydelig problem hos en viss aldersgruppe over hele Europa, og antyder at det kanskje finnes perioder i barndommen, hvor man bør unngå overdrevent fokus på læring. Jeg opplever dette som et utsagn som ingen forsøker å ta tak i, og som ingen imøtekommer på noen som helst måte.


 (fra debatten: link)

Hvilke utdanningsministre har vært bra for Norge i nyere tid?

Gudmund Hernes var opptatt av å detaljstyre skolen: bestemme hva som skulle være obligatorisk innhold, og når på året det obligatoriske innholdet skulle læres. Omtrentlig: lær "et dukkehjem" av Henrik Ibsen tidlig september måned. '

Slik detaljstyring tror jeg er unyttig, og jeg tror det var ganske enkelt for Clemet å forbedre skolen på dette feltet, ved å ganske enkelt fjerne denne detaljstyringen. Personlig synes jeg flere av disse norske 1800-talls forfatterne ,som for eksempel Ibsen og Bjørson, er ekstremt kjedelige.

Jeg har liten forståelse for slik detaljstyring. Selv om jeg skulle finne på å like et litterært verk, av for eksempel Jules Verne, er er det ikke rett at jeg skal tvinge  alle andre i landet å lære det samme innholdet. Kanskje finnes det til og med de som synes at all skjønnlitteratur er unyttig. Å oppdage den optimale balansen mellom styring og frihet, er kanskje et mål?  Har vi den optimale balansen i skolen?

Dagens barneskole tror jeg er preget av for mange kompliserte og utydelige mål som som ikke er lettfattelig for noen som helst. Jeg har ikke har mulighet til å observere skolen fra innsiden, vet jeg egentlig ikke om det er blitt slik. Likevel kan kvaliteten på skolebøkene gi en indikasjon om kvaliteten av læring i skolen. Jeg har inntrykk av at skolebøkene er for dårlig og har blitt dårligere de siste årene.

Jeg tror det har skjedd svært lite av forbedringer til den norske skolen de siste årene. Det å fjerne lekser, er det eneste store relevante forbedringen jeg kommer på. Jeg tror ikke man ikke kan trives helt, hvis man ikke får fritid.

Det ser ut som om ingen politikere har fått noen ideer om hvordan man bør håndtere frafall i videregående. Det ser også ut som om det ikke finnes gode nok systemer og ressurser for å hjelpe barn som sliter psykisk. Jeg har ingen statistikker  referere til her, men de ganger jeg har sett barn snakke om skole på NRK har det som regel handlet om at det er for mange som sliter med sin psykiske helse, og at det er for få som får god hjelp.



Bildet over er ment å forstille det indre livet til en kunnskapsminister. Jeg forestiller meg at en kunnskapsminister, er en liker hvor mye makt han eller hun har fått over skolesystemet. De føler seg kanskje som en slags mektig hulk på toppen av en fjelltopp omgitt av torden og lyn.




Lytter man nok på eksperter i skoledebatten?


På flere norske universiteter finnes det en hel studieretning som heter pedagogikk. Noen tar til og med doktorgrad i denne retingen. Se for deg alle de ansatte ved universitetene som har observert de pedagogiske ideene til sine studenter over flere tiår.  Jeg forestiller meg at mange av disse har mye å bidra med i debatten om skolen. Likevel kan jeg aldri huske å ha sett på TV en person med slik bakgrunn debattere eller bidra til denne debatten.

Jeg har også skjønt det slik at mange kommuner forbyr sine lærere å snakke offentlig om skolen, og jeg forstår ikke helt hvorfor det er slik. Jeg kan forstille meg at mange lærere havner i en situasjon der de observerer problemer i skolen, som kun kan løses hvis man snakker om de, men så har de forbud mot å snakke om de problemene de observerer. Å anerkjenne et problem er vel en betingelse, for å kunne løse det?



Viktige ideer


Jeg repeterer to ideer som jeg mener er veldig sentrale

1: Skolens innhold er ingen selvfølge.

Begrunnelsene politikerne kommer med er ikke nødvendigvis godt gjennomtenkt, eller godt argumentert. Jeg har inntrykk av at det er lengre perioder der alle politikerne synkronisert glemmer å tenke på om skolen kan forbedres. Hvis Harald Eia er personen i landet som er mest engasjert i skoledebatten, så er det kanskje en indikasjon på at politikerne ikke er nok engasjert?

Jeg har også en teori om at det fleste politikerne mangler den akademiske utdannelsen som trengs, for at de skal kunne komme med gode ideer i skoledebatten.


2: Kan skolen i høyere grad skje på premissene til den som skal lære?


3: Er læreboken et kvalitets-verk?


Hvis jeg fikk bestemt mer over skolens innhold tror jeg at jeg i større grad ville lagt til rette for at elevene kunne utvikle seg til å bli dyktigere på kommunikasjon og formidling, og ellers utvikle seg til anstendig, omsorgsfulle og harmoniske individer.


lørdag 13. mai 2017

Hva inspirerer deg?


Hva inspirerer deg, Nils?




Nils: " Et par i ess, når jeg spiller poker. Et godt løp. En god campingplass. Det kan være jeg blir inspirert at et konge-par i poker av og til også."

Bloggeir om noe som ikke inspirerer


Når det blir slik i en tangoklubb at alle skal ha, men ingen skal gi, så kan det bli noe demotiverende på forsøke å koordinere den frivillighet som klubben er avhengig av. Det å åpne og låse tangolokalet som skal brukes, er en av de oppgaver medlemmer i klubben ikke ønsker å ta på seg. På tirsdagen advarte jeg klubbens medlemmer om at det var høy risiko for at fredagens milonga kunne bli avlyst, hvis ingen tok på seg dette ansvaret.

Over 20 medlemmer ble spurt muntlig. De 3 siste ukene har jeg selv tatt på meg oppgaver for klubben fordi jeg ikke har funnet noen som kan ta på seg frivillige oppgaver. Jeg fikk ikke muligheten til å se returoppgjøret mellom Monaco og Real fordi jeg måtte dra til practica for å forsøke å fordele  svært enkle ansvarsoppgaver. Det ente opp med at jeg kansellerte denne ukes milonga på grunn av manglende vert og DJ.

Selv om det finnes noen få individer i klubben som bidrar svært mye (f eks den fantastiske Berit M), kan det være jeg vil ende opp med å bli lei av å være practica og milonga-ansvarlig, fordi det ikke finnes nok mennesker i klubben med anstendig ansvars-sans.

Hvis jeg observerte en høy frekvens av velmenende og velfungerende handlinger på vegne av fellesskapet, gjort av svært mange individer, så tror jeg det kunne inspirert meg. Samfunn der det å ikke bidra positivt er så sjeldent at det kan anses som avviker-adferd > Samfunn den et der hvor det å ikke bidra positivt er så vanlig at det å bidra blir ansett som avviker-adferd. Det er vel summen av valgene til alle mennesker som mest avgjør hva som er klodens realitet i et slikt spørsmål?

Hva inspirerer deg, Teodor?



Teordor: "Du inspirerer meg"

Jeg spurte ikke om han visste betydningen av ordet "inspirere".


Jeg noterer meg ellers at Teodors fikk en god idee om å bruke en trapp som et spisebord.



 Hvilken hårsveis inspirerer Nils mest?



Nils med Geir-hårsveis?


Nils med Elvis-hårsveis?


Nils med Bernie Sanders-hårsveis?

Bildene er lagd med (dataprogrammene) GIMP 2.8.16 og KolourPaint 4.14.16. Skriv gjerne i kommentatorfeltet hva du likte best.