onsdag 5. oktober 2022

En debatt om Norges sikkerhet


I går ble krigen diskutert på NRK. Jeg anser Norges sikkerhet som det viktigste temaet under denne debatten. Etter sabotasjen mot Nord Stream som skjedde den 26. september, har de fleste skjønt at norsk olje og gass kan være det neste sabotasjemålet. Av en eller annen grunn kan det virke som om at ikke har vært en eneste ekspert i Norge som har tenkt på tematikken, før relativt nylig. Det må isåfall må betegnes som ganske svakt.

Hele det politiske Norge har skyld i å ha vært naiv i forhold til Russland. Det er til en viss grad forståelig. Det som derimot er helt uakseptabelt er å fortsette å være naiv. Jeg fikk inntrykk av oberstløytnant Tor Ivar Strømmen som en kompetent skikkelse, da han gav sitt innlegg om situasjonen under debatten (avspiller#t=03m56s). Jeg er overbevist om at Norge er en amatør-nasjon når det gjelder etterretning og sikkerhet.

Det er i hovedsak en ting jeg ikke skjønner ved denne debatten. Guri Melby sa i sitt innlegg (avspiller#t=09m24s) av vi vet at såkalte sivile russiske fartøy brukes som militære fartøy. Legg merke til ordet "vet". Justis- og beredskapsminister Emilie Mehl sa iløpet av av debatten (avspiller#t32m21s) at regjeringen vil først vil revurdere sine løsninger, hvis de oppdager misbruk fra russisk side.

Den ene politikeren bruker ordet "vet". Den andre snakker om "å oppdage". Jeg hører ingen logikk i det å oppdage det som vi allerede vet. Jeg har inntrykk av Mehl som inkompetent. Ikke bare på grunn av dette svaret, men fordi det blir rapportert om at hun fortsatt bruker TikTok. Å ha denne appen på telefonen er det samme som å gi en åpen dør til kinesisk etterretning. India har forbydd appen. Jeg synes appen også burde blitt forbudt i Norge. Jeg har ingen tillit til politikere som bruker slike apper.

Min første reaksjon er å tenke at det trengs en ny justis- og beredskapsminister så fort mulig. Min andre reaksjon er å akseptere at hun er talsperson for Arbeiderpartiet og Senterpartiet, og at disse partiene er fornøyd med svarene som hun gir.

Norges sikkerhet er et svært viktig tema for meg som velger. Kanskje vil det vil være uaktuelt for meg å stemme på noe parti på venstresiden ved stortingsvalget i 2025 på grunn at regjeringen er dårlig til å finne gode sikkerhetsløsinger. Som sagt: Den forrige regjeringen har også vært naiv, men nå handler det om å slutte å være naiv.

Droneproblematikken ble i liten grad diskutert i denne debatten. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke har skutt ned uidentifiserte droner som av og til oppholder seg på viktige områder i Norge. Jeg leker meg med tanken at jeg kunne gjort gjort det selv. Hypotetisk sett kunne det til og med vært gjort med et selvsnekret redskap. Jeg tror det er harmløst å leke seg med en slik tanke, siden det nesten helt sikkert er umulig for en sivil borger å være på riktig sted og på riktig tidspunkt for å få gjort noe slikt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...