lørdag 15. oktober 2022

En vurdering av den militære støtten til Ukraina


Utgangspunktet for dette innlegget er at jo mer militær støtte som har blitt gitt til Ukraina, jo bedre. Mine to hovedsaklige kilder er Kiel-instituttet for verdensøkonomien (IfW) sin oversikt og wikipadia-artikkelen om temaet. Siden jeg ikke har så mange kilder å forholde meg til, regner jeg med viktige bidrag har blitt oversett. Dessuten kan det være at Kiel-instituttet kan ha oppgitt feil informasjon i noen tilfeller. Det er i hovedsak NATO-land som blir vurdert.


Støtte fra private selskap

Baykar: 3 Baykar Bayraktar TB2-type droner
Kimber arms: 200 håndvåpen + 40 rifler
Kel-Tec: 400 karabin-våpen
Ammo inc: 1 million patroner med ammunisjon
LMG Tactical: Skuddsikre vester
SpaceX: Starlink

All militær støtte fra private selskaper fortjener etter min mening terningkast 6.

Starlink fortjener en egen kommentar. Satellittene har blitt plassert i en såkalt lav jordbane, derfor vil de falle ned til jorden mye fortere enn en satellitt plassert i geostasjoner bane. Dette fremstår for meg som sløsende, og jeg var derfor i lang tid skeptisk til konseptet. Jeg har i år skrotet min skepsis, ettersom jeg ser at teknologien er svært viktig for Ukraina.

På tirsdag kom det en merkelig twittermelding fra Ian Bremmer med påstand om at Elon Musk har vært i direkte samtale med Putin og Kremlin om Ukraina og røde linjer:


Jeg tror at Bremmer snakker sant. Jeg ønsker ikke å analysere situasjonen mer enn at jeg skjønner at Starlink sin støtte til Ukraina er potensielt mer skjør enn det jeg hadde forestilt meg, ettersom Musk har dominerende stemmekontroll over SpaceX sine avgjørelser.


Støtte fra stater

USA

Ifølge IfW har USA donert 26,7 milliarder euro i militær støtte. De er det eneste landet som har levert M142 HIMARS, som ser ut til å være det aller viktigste våpenet til Ukraina ved dette tidspunkt i krigen. FGM-148 Javelin er fortsatt viktig, selv om de var mer viktig ved et tidligere tidspunkt i krigen. Trening av Ukrainske styrker, droner og etterretning har også vært viktig. USA er landet som jeg tror har gitt mest av unike bidrag (som andre nasjoner ikke kan matche). Jeg synes de fortjener terningkast 6.

Storbritannia

Ifølge IfW er Storbrattinna nest største giverland etter USA med sine 3,74 milliarder euro. Mye av den militære støtten ligner den USA har gitt, med blant annet Javelin, NLAW, M270 MLRS, Starstreak og andre viktige våpen. Terningkast 5.

Polen

Ifølge IfW er Polen den tredje største bidragsyteren i militær støtte med sine 1,82 milliarder euro. Ifølge ČTK (tsjekkisk nyhetsmedia) har Polen levert (språk: engelsk) mer enn 200 T-72 tanks. Det må nevnes at Polen er den nasjonen som har tatt imot mest flyktninger (1,4 millioner). Det totale bidraget ser veldig sterkt ut. Terningkast 6.

Tyskland

Ifølge IfW er Tyskland den fjerde største bidragsyteren med sine 1,2 milliarder euro. Tyskland har Europas største bruttonasjonalprodukt. De er langt fra å være største bidragsyter i Europa. Terningkast 4.

Canada

Ifølge IfW er Canada den femte største bidragsyteren med sine 0,92 milliarder euro. Mest avanserte bidrag er blant annet M982 Excalibur ammunisjon. Terningkast 5.

Skandinavia

Ifølge IfW har Norge gitt 0,32 milliarder euro. Sverige: 0,27 milliarder euro. Danmark: 0,3 milliarder euro. De viktigste bidragene inkluderer trening av ukrainske soldater og levering av MLRS rakettartilleri og luftvernsystemer (NASAMS). Den norske regjeringen er forresten relativt transparent. Terningkast 5.

De baltiske statene

Ifølge IfW har Estland gitt 0,26 milliarder euro. Latvia: 0,3 milliarder euro. Litauen: 0,19 miliarder euro. De baltiske landene er relativt fattige i forhold til resten av europa og dette bør derfor anses som sterke bidrag. Mest avanserte utstyr er FH70 artilleri, M109 howitzer artilleri, FGM-148 Javelin. En del gammelt utstyr, men fortsatt nyttig. Terningkast 5

Tjekkia og Slovakia

Ifølge IfW har Tsjekkia gitt 0,28 milliarder euro. Slovakia: 0,21 milliarder euro. Det er mye hellighold angående Tsjekkiske leveringer, men jeg har en omtrentlig forståelse som sier meg at de fortjener terningkast 5. Slovakia har gitt mye i forhold til eget bruttonasjonalprodukt og får derfor også terningkast 5.

Benelux-landene

Ifølge IfW har Nederland gitt 0,17 milliarder euro. Belgia: 0,10 milliarder euro. Luxemburg: 0,05 milliarder euro. Terningkast 3 til Belgia. Terningkast 4 til Nederland, fordi de har levert mer variert utstyr og gir trening av ukrainske soldater.

Frankrike

Ifølge IfW har Frankrike gitt 0,22 milliarder euro. Frankrike er antageligvis den 6. største militærmakten i verden. De gav mye militær støtte før krigen brøt ut. Det ser ut til å være en del hemmelighold angående hva de har gitt i nyere tid. Basert på gjetning gir jeg terningkast 3, men det kan være at de fortjener bedre score.

Portugal, Spania og Italia

Ifølge IfW har Portugal gitt 0,01 milliarder euro. Spania: 0,06 milliarder euro. Italia: 0,15 milliarder euro. Mye av utstyret er heller ikke blant det mest avanserte. Basert på disse tallene gir jeg terningkast 2.

Ungarn

Ifølge mine to kilder, så er Ungarn det eneste NATO-landet som ikke har gitt noe som helst av militærhjelp til Ukraina. Jeg synes det fremstår som illojalt i forhold til alliansen. Terningkast 1.


Jeg tror det er slitsomt for bloggleser å forholde seg til mange nasjoner. Jeg velger derfor å la være å gi rating til flere nasjoner. Det er fortsatt usikkert hva som blir utfallet av denne krigen. Per dags dato, ser det ut som om Ukraina har overtaket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...