fredag 19. juli 2019

Uke 29: Viktigheten av autentiske bilder


I går spurte jeg min bror, Brage, om han kunne ta et bilde av meg. Han advarte om at bildet ikke ville bli estetisk fint. Videre mente han at bildet ville bli finere om jeg tok av meg capsen og satte meg slik at jeg ville fått mer sol på meg. Jeg forklarte at et bilde med meg i skyggen, utgjør at viktig poeng i forhold til autensitet.


Jeg foretrekker å kle meg slik at jeg ikke blir solbrent. Jeg liker å bruke caps, slik at jeg ikke får så sterkt lys i øynene, i tillegg til å unngå å bli solbrent i fjeset. Parasollen utgjør noe av den samme funksjon som capsen, men bidrar i tillegg til å redusere temperaturen for den som sitter dens skyggen.

Ved hjelp av stangen til parasollen og klokkeslett (i dette tilfelle 12.49), kan man også kalkuere hvilken retning huset er vendt.


Etter hvert forsøkte jeg å ta et mest mulig autentisk bilde av Brage. Da han fikk se det, mente han at det var unødvendig mye rot i bildet. Vi ryddet litt, før han insisterte på å ta et nytt bilde av meg. Denne gangen uten caps og parasoll.


Det ble et delvis autentisk bilde av det, siden mitt ansikt gav uttrykk for hvordan jeg opplevde å få så mye sol i fjeset.

Jeg fant ut at jeg ville forsøke å gjøre et poeng av at jeg også kan ta estetisk fine bilder, hvis jeg først har det som mål, i tillegg til autensitet kan ofres. Kanskje er det best å like gjerne overdrive poesien i det også. Har man forståelse for kunst, kan man potensielt prate om et en blide i en time.


Hvis jeg skal tillegge en slags poesi til bildet over vil jeg si: Landskapet gir uttrykk for skjønnhet.  Det ledige setet kan uttrykke et savn for selskap.


Bildet over uttrykker en estetikk man definitivt ikke bør syte og klage over, fordi man har noe mer enn det vakre landskapet: Man har selskap.


Brage tok et til bilde av meg. Det ble mer estetisk fint enn det forrige han tok av meg, mente han. Han hadde ikke så mange forslag til poetiske innspill å komme med, kun at ett bilde kan si mer enn tusen ord.


I dag har jeg diskutert bloggen sammen Brage. Jeg fortalte han at det var risiko for at innlegget kunne bli uvanlig innholdsløst. Vi hadde jo diskutert ganske mye forskjellig denne uken, og det har skjedd flere nevneverdige ting.

Brage mente likevel at det kunne blitt det beste av alle innlegg, hadde det ikke vært for "sølt varme"-innlegget. Det skal tross alt litt til for å naturlig dikte opp et nytt uttrykk.

Jeg fortalte at jeg planla et innlegg med 6 bilder. Brage insisterte på at det måtte være 7 bilder. Argumentet var bevisst useriøst: 7 er tross alt et primtall. Han syntes et slikt argument var morsomt,  men han ønsket seg likevel ett til bilde, og han forbød meg å skrive at jeg hadde lyttet til forslaget, men likevel avslått det.

Det kom noen uventede brå vindkast, som førte til at parasollen knakk i toppfestet. Jeg fant ut at det kunne være lurt å dokumentere hvordan jeg fikset den.


Da er et bilde det enkleste.

Hva har dagens innlegg handlet om? Jeg er litt usikker. Kanskje bloggleser vet...

3 kommentarer:

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...