fredag 5. juli 2019

Uke 27: Min nye hoverkart



På bildet over ser vi Kristian teste ut en hoverkart.



Han testet også ut kun på hoverboardet (ståhjuling).


Jeg ble inspirert til å skaffe denne, da jeg observerte en unge bruke den et sted på Vikåsen. Denne kostet omtrent 2000 kr totalt (og det var oppgitt 40% avslag i pris). Det er en Jetson U1 hoverboard og en Jetkart 1.0, og det er antageligvis et litt gammelt produkt. Jeg hentet den på tirsdag denne uken.


Det er mulig å sette delene sammen på en annen måte, men jeg fant ingen praktisk funksjon for det.


Det er lurt å ta med et lite tau, slik det vil kunne være mer behagelig å dra den med seg langs bakken, i tilfelle den går tom for strøm. Uten tau, vil den kun nå omtrentlig 70 cm over bakken, uansett om håndtaket settes foran eller bak.



For meg virket det som om svært lite hadde blitt gjort for at man som forbruker skulle kunne unngå eventuelle fuktskader. Jeg synes kontaktpunktet for lading, virket å være spesielt utsatt. Jeg har hittil lagt litt gaffateip over ladepunktet, når den er i bruk, uten at jeg vet hvor nyttig det er.

Selve dekselet er veldig utsatt for å få hakk i seg. Bildet viser at den allerede har fått noen hakk i seg. Disse har i hovedsak kommet som følge av at jeg har falt av den og at den har rullet rundt.


Jeg har funnet ut hoverkarten avgir ganske mye vibrasjon, selv om jeg kjører på ganske asfalt med relativt glatt overflate. Årsaken ser ut til å være at fronthjulet har lett for å plukke opp vibrasjon. Det justerbare festepunktet på stangen som går langs bakken, er ganske løst festet, og det kan også være årsak til vibrasjon.

Å kun kjøre hoverboardet, avgir betraktelig mye mindre vibrasjon. Det allerede har falt av en sku i det ene håndtaket, mest sansynligvis som følge av vibrasjon.


Det er relativt lett å ta av eller feste på karten.


I bruksanvisningen står det at jeg må lade batteriet, når batteri-lampen lyser rødt  (=19% batterikapasitet igjen). Jeg forstår det slik at jeg ikke skal bruke karten med slike batterinivå. Jeg synes er rart at det likevel er mulig å bruke karten helt til man er nede i 5 % batterinivå. Hvorfor kan den ikke bare slå seg av automatisk, når den når 19%? Brukeren må i stedet gå av karten, for å se hva slags farge det er på lampen.

I manualen står det også at maksimal distanse på fullt batteri, er 11 kilometer. Etter min erfaring er den reelle maksimaldistanse på 2,5 kilometer, gitt at man har en totalt høydevariasjon på omtrent 30 meter. Maks bakkestigning er 20 grader.

Jeg har dermed identifisert følgende potensielle bruksfelt:

-Til og fra besøk hos Kristian.
-Til og fra nærmeste butikk.
-Øve på balanse.
-Gå tur med hunden Varga.
-Være et sært syn for alle som observerer meg.


Jeg har ingen anelse om hvor lenge jeg kan forvente at produktet varer, før det blir i ustand. Jeg la heller ikke merke til noen enkel måte å skifte ut hjul, dersom de skulle bli utslitt. Finnes det folk i Trondheim som eventuelt er i stand til å reparere denne type produkt, og er det eventuelt økonomisk lønnsomt? Jeg har ikke inntrykk av at det lett å resirkulere produktet.

Jeg har neppe det beste produktet av denne typen. Hoverboardet er ganske tungt: 10 kg. Hjulene er ganske små. Jeg så en gutt i nabolage kjøre det som så ut som et ganske mye bedre hoverboard (med større hjul og mye lettere vekt). Hva tror eller synes bloggleser?

2 kommentarer:

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...