torsdag 30. mai 2019

Uke 22: Ølbrygg



Det er nesten to uker siden jeg fylte den store plastdunken (bildet over) med 2 stykker Geordie lager ølkonsentrat og en kilo sukker. Dette var først varmet opp i en stor kasserolle, før jeg hadde det i dunken sammen med vann. Til slutt hadde jeg selvsagt gjær oppi. Det fylte omtrent 28 liter totalt. I dag har jeg fylt innholdet over på flasker.


Jeg tok frem hydrometeret for å være helt sikker på at det ikke var for mye sukker igjen.


I dunken viste hydrometeret at jeg var nær den gule merkingen for "flasking".


Plastdunken plasserte jeg på vaskemaskinen.  Det var på tide å ta ibruk heverten.


Når jeg skulle fylle flaskene, plasserte jeg dem på en krakk av aluminium. Flaskene var i hovedsak brukte Cola og Pepsi-flakser, som jeg hadde bedt min mor å samle på. Jeg brukte en dråpe Zalo og varmt vann til å vaske flaskene. Det var nok å riste på flaskene med vann i, for å få de rene. Dette hadde jeg gjort på forhånd (og ikke mens jeg flasket).


Det var ikke så lett å få til å et bra selfie-bilde mens jeg fylte flaskene med øl.


Jeg forsøkte for å unngå å få mye gjær i den siste flasken, ved å holde plastdunken på skrå.


Det ble ganske mye gjær i den siste flasken likevel. Etter at jeg hadde skrudd på lokkene til flaskene, kom jeg på at jeg hadde glemt å fylle de med en spiseskje sukker (for å skape kullsyre). Dette skulle helst vært puttet i flaskene, før jeg fylte dem med øl.


Jeg klarte ikke å finne trakten som skulle vært et sted på vaskerommet, så jeg tok i bruk en trakt laget av et A4-papir og litt teip. Jeg åpnet flaske for flaske, og fylte de med sukkeret jeg hadde glemt.

Jeg brukte noen minutter på undre meg over at jeg ikke hadde funnet trakten. Jeg må vel innrømme at jeg ergret meg litt. Har noen vært å rørt den? Kan noen ha gått i søvne og kastet den? Kanskje jeg ville finne den om jeg ryddet litt.


Jeg endte opp med å finne trakten jeg lette etter. Jeg fant den mens jeg ryddet på vaskerommet.


Jeg drikker svært lite øl. Disse flaskene gir jeg i hovedsak bort til min mor og far. Noen få av flaskene kan jeg gi bort til noen av naboene. Kanskje gir jeg bort noen til Kristian og Nils. Først må jeg uansett vente litt lengre for at karboneringsprosessen i flaskene skal være over.  Den kan være over i løpet av et par dager, men smaken på blir bedre om man venter noen uker eller måneder lengre.

Ølkonsentratet (Geordie) kjøpte jeg på Europris på Lade, og det består i hovedsak av malt. Jeg har hør at øl blir mye bedre dersom det er i mest mulig grad er lagd av malt, i stedet for sukker. Å bruke 2 stykker Geordie og i en kilo sukker, vurderer jeg som et kompromiss mellom pris og kvalitet. Selv om jeg lot brygget stå på dunken i nesten 2 uker, så kan 3-4 dager være nok.

Jeg har hørt at det er ganske lett å også lage malten selv (fra korn). En gang i fremtiden vil jeg kanskje lage øl på den måten. Isåfall blir det mest sannsynlig et innlegg på bloggen om det.

4 kommentarer:

  1. Hadde vært interessant dersom du ekseprimenterte litt med ulike krydder i ditt øl gækk

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva slags krydder anbefaler du?

      Slett
    2. humle, nellik, cinnamon

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...