fredag 17. mai 2019

Uke 20: 17 mai. 2019

 


Min bror holdt på sin sønn: Fredrik (som ble født 30. januar 2019)


Min nevø, Teodor, vandret i toget som gikk på Vikåsen omtrentlig klokken 16.00.


Jeg glemte å ta av meg capsen i selfie-bilde av meg selv, som kanskje ser litt rart ut.


Min niese, Eline, klatret i leketårnet ikledd en same-kofte.


Jeg synes same-koften var veldig fin, så jeg tok et til bilde.


Andre hendelser denne uken: RBK sliter.

16. mai spilte RBK på hjemmebane mot FK Haugesund. Hjemmelaget tapte 0-2. Tabellen ser slik ut (skjermdump transfermakt):


Ranheim er best i byen med 7 poeng på 8 kamper. Rosenborg er på nedrykksplass med 6 poeng på 8 kamper.  4 mål scoret, 12 mål sluppet inn.

Det ligger an til å bli en skandale-sesong for Rosenborg. Hva skjedde? Jeg prøver meg med en forklaring. Kåre Ingebrigtsen ble sparket, antageligvis fordi styret i RBK mente det var negative utviklinger og tendenser i laget.  RBK har solgt sine beste spillere de siste årene. Fredrik Midtsjø og Jonas Svennson gikk begge til AZ Alkmaar i Nederland. Ole Selnæs gikk til AS Saint-Étienne i Frankrie, og senere til Shenzhen FC i Kina. Alle disse var forøvrig fra Trøndelag.

De siste 20 årene har det blitt et større skille mellom lønn til fotballspillere basert på hvilken liga de spiller i, noe som gjør at det er vanskeligere for RBK å holde på spillere nå, enn det var på 90-tallet. Ved salg av spillere, har RBK forsøkt å kompensere med "gode" spillerkjøp. De fleste spillerkjøp de siste årene har tatt utgangpunkt i at laget har spilt i en 4-3-3 formasjon.

Da Rini Coolen tok over som midlertidig trener, fortsatte han å bygge på mye av det samme innen formasjon, men justerte den i noen av kampene. Laget spilte relativt godt i eliteseriekampene. I Europa League oppnådde laget svært dårlige resultat, og fikk kun 1 poeng på 6 kamper, med 10 mål i minus på målforskjell.  Laget ikke spilte så veldig mye bedre enn hva du gjorde under Kåre (om de iheletatt spilte bedre). RBK-styret bestemte seg derfor for at de ikke ville satse videre på Coolen.

Rundt juletider gikk det rykter om at Eirik Horneland var RBKs nye mann. Supportergruppen, Kjernen, advarte mot det (NRK). Antageligvis ville minst 90% av hele Trondheim advart mot det. Jeg mener å huske at vi var flere på Vikåsen som antok at det var snakk om falske rykter. Om det var sant: Hva i all verden slags logikk skulle det vært basert på? Vi så kun et ukjent trenernavn som ikke engang spilte 4-3-3 Eggen-fotball.

4-4-1-1 Horneland-ball er tydeligvis ganske langt fra 4-3-3 Eggen-ball. Horneland har allerede gått over til 4-3-3, siden det opprinnelige av tankegods ikke har fungert. Jeg vet fortsatt ikke hva Horneland-ball er ment å representere, men RBK har fått to helt åpenbare mangler. Den ene at de nesten ikke skaper målsjanser. De andre at det har blitt altfor lett å score mål mot Rosenborg. Spesielt ofte slipper de inn mål som kommer som konsekvens av et innlegg og kanskje gjerne en heading.


Jeg mistenker at Horneland før eller siden vil få sparken. Når vi først snakker om trenener og managere: Jeg mistenker at Ole Gunnar Solskjær (for Manchester United) også vil få sparken. Det så veldig bra ut for han de første 17 kampene, med 17 seiere og en målforskjell på +26. Det så veldig dårlig ut for de neste 12 kampene, med 2 seiere og en målforskjell på -14.

Det blir likevel interessant å se hva som kommer av salg og kjøp av spillere for United i sommer. Solskær har ingen historikk med på å skaffe internasjonale toppspillere for en klubb. Jeg drister meg til å spørre: Hvem tror du får sparken først? Horneland eller Solskjær?

2 kommentarer:

  1. Blir nedrykk i år. Flott same kofte!

    SvarSlett
  2. Oioi.. vanskelig spørsmål.. tipper Solskjær faktisk.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...