fredag 24. mai 2019

Uke 21: Brødbakst


Over mange år har jeg hadd en vane med å bake brød. Jeg spiser svært sjeldent noe annet type brød, enn mitt eget hjembakte brød. Dagens innlegg vil handle om dagens brødbakst.



Først hadde jeg 2,5 liter vann i brødmikseren. Får å få passe temperatur fylte jeg først 1 liter kaldt vann, og den neste 1,5 literen med varmere vann. Temperaturen på vannet, har en effekt på hvor lenge deigen må heve. Jeg vil tippe at temperaturen på vannet ble liggende et sted mellom 20 og 25 grader.


Ingredienser jeg brukte var finmalt rugmel, helkorn hvete, tørrgjær, siktet hvetemel, solsikkefrø og linfrø.


Jeg målte ikke nøyaktig hvor mye jeg brukte av hver ingrediens.


Jeg hadde litt sukker oppi, for å få en raskere heving av deigen, men dette er ikke nødvendig. Formene smurte jeg inn oliven-olje.


Etter omtrentlig 45 minutter ble ovnen skrudd på med 205 grader celsius. Hadde jeg ventet lengre med å sette på oven, ville det blitt mye søl i den.



Brødene var ferdig etter omtrent 50 minutter. Jeg tok de ut av formene og hadde de litt lengre i ovnen for å få en litt hardere skorpe.


Min grunnoppskrift er som følgende:
- Minimum 1,75 liter vann. Maksimum 2,5 liter vann.
- Tørrgjær eller våtgjær.
- En miks av ulike frø og kornsorter for å få opp mengden fiber og kostfiber i brødet.
- 2 kg siktet hvetemel.


Resultatet av brødbaksten blir ulikt hver gang. Når brødene er ferdige, danner jeg meg en ide hvordan jeg skal gjøre det annerledes neste gang. Den type vurderinger som gjøres etter dagens bakst, går i retning: Ikke mer enn 2,1 liter vann neste gang. Mindre havregryn, mer solsikkefrø, mer rugmel. En dag vil jeg kanskje gjenoppdage hva jeg gjorde den gangen jeg lagde mine beste brød. Brødene er forresten veganske, men det er vel de fleste brød uansett.

5 kommentarer:

  1. Ellingsen i sør26. mai 2019 kl. 21:19

    Så godt ut men mye vann? Min oppskrift er 1.4 l vann 1.2 kg hvetemel, 225 g sammalt hvete grov. 225 g sammalt rug fin. 285 g havregryn. 30 g havsalt. 0.5 pk tørrgjær. Full fres og 240 grader i 35-40 minutter. 3 brød. Kan prøve din versjon.

    SvarSlett
  2. jeg håper å snart få smakt på ditt grove brød

    SvarSlett
  3. Så ut som litt for mye vann/løs konsistens til at hevinga blir bra.

    SvarSlett
  4. Mye vann? Lite vann? Det er mange løsninger som fører til godt brød.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...