lørdag 6. januar 2018

Jeg er klar over at #MeToo kampanjen eksisterer


"#MeToo" er et stikkord som blir postet i sosiale medier (i hovedsak twitter) for å vise omfanget av seksuell trakassering og overgrep. 

Les gjerne 

https://en.wikipedia.org/wiki/Me_Too_(hashtag)

eller  

https://no.wikipedia.org/wiki/Me_too

Denne emneknaggen er er svært lite unyansert, og alvorlighetsgraden er ofte svært forskjellig.

Jeg synes det er litt rart at det tydeligvis finnes mennesker som ikke har fått med seg at metoo kampanjen eksisterer, siden det hele har de siste månedene blitt svært omfattende. 

 

I Norge

Det kanskje mest relevant å fortelle om hvordan kampanjen har berørt mennesker i Norge.

November i fjor lagde mediepersonligheten Alexsander Schau en twitterrekke der han beskrev tilstanden i Norske mediehus. For å sitere et par tweets:

"Når de som har blitt utsatt for maktmisbruk, overgrep, trusler og vold slutter i mediehuset, reklamebyrået, teateret eller musikkbransjen og tør å snakke ut...da stemples de gjerne som bitre, hevngjerrige og løgnaktige. «De vil bare ta igjen». Det kunne ikke vært mer feil."

"Mine egne historier plager meg fint lite. Det er den endeløse rekken med mye grovere saker som plager meg - at svina slipper unna gang etter gang. At vanlig praksis er å le det vekk, å feie det under teppet. Problemet «blir borte» for sjefene, men ikke for ofrene"

For mange ble Alexsander Schau en slags hverdagshelt. Det skulle en mann til for å avdekke hva som har vært gjort galt mot kvinner i norsk mediebransje.

 

Som vanlig borger har jeg opplevd det som vanskelig å ha konkrete meninger på alle de saker der man ikke får informasjon om konkret innhold. Davy Wathne sluttet i tv2 etter at "Flere ansatte skal ha opplevd ham som «sexistisk» og «trakasserende».  Wathne fikk så mulighet til å forsvare seg på dax18, og antydet at han mest bare hadde kommet med vitser som hadde blitt misforstått.

Siden man ikke har hørt anklagerens versjon, opplever jeg det slik at jeg ikke bør danne meg mening om det er Davy har gått for langt, eller om det er de med-ansatte som er kravstore på hvordan de vil bli respektert. Likevel ender jeg vel opp med å mistenke at Davy har hatt litt for liten selvinnsikt.


Nå for tiden tordner det rundt ledelsen i Arbeiderpartiet. Jeg skjønner det slik at Trond Giske har hatt en mangeårig vane av å drikke seg full på fritiden sin og tafse på damer. Damene det er blitt tafset på har også gjerne vært tilknyttet eget parti.

I går sto Line Oma offentlig frem med sin Giske -historie. Jeg tar sterk avstand fra den type adferd som blir beskrevet. Jeg tror ikke dette er vanlig adferd, og har tenkt i retning: "Jeg kommer aldri til å stemme på Arbeiderpartiet". Jeg forventer rett og slett langt mer fra politikere enn dette, og spesielt fra politikere som søker lederstillinger.

Jeg tror enhver analyse av det ville ført til det samme svaret om og om igjen: Dette problemet skyldes dårlig dømmekraft. Hvis bloggleser mener det finnes et annet svar, så oppfordrer jeg vedkommende til å forsøke å komme med det.

Sånn er det vel bare med enkelte mennesker: At de velger å gjøre det som er galt, selv om de skjønner at det ikke er greit.

Giske blir vel ikke mindre skyldig om det viser seg at han har en alvorlig adferdsforstyrrelse? Han har valgt å oppføre seg slik, da han helt klart burde latt være. Jeg ser ikke at det finnes noen formildende omstendigheter.

Har jeg misforstått eller er Giske faktisk alkoholiker? Det er hvertfall ikke lurt å ha en alkoholiker i ledelsen? Har bloggleser noen meninger om denne saken, eller andre MeToo saker?

3 kommentarer:

  1. Giske er vel uskyldig inntil han er dømt i norsk rettsvesen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke slik aspekter ved tillit fungerer. Essensen er vel at den type adferd Giske selv har innrømmet, er dirkete pinlig og helt uforenelig med med tillit?

      Slett
  2. Ikke alt avgjøres i norske rettsvesen. Umoralsk oppførsel er ikke kriminelt men kan likevel være nok til at man ikke er skikket til å gjøre den jobben man er satt til. Nå får vi avvente å se om Giske avkrefter de konkrete sakene som er kommet opp. Dersom han vedkjenner seg svineriet så er jo saken grei og han må fratre. Skulle det vise seg at de mest alvorlige anklagene er usanne så blir saken en annen. Med tanke på at kvinnfolka nå står frem med navn så er det nok lite sannsynlig at de farer med løgner siden det da i tilfelle er straffbart. Vi får vente å se hva fyllefanten Giske kommer med av motsvar fremover=)

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...