mandag 8. januar 2018

Arbeiderpartiet er i problemer


Det er i hovedsak 2 problemer Arbeiderpartiet har:

1 Redusert tillit sentrale personer, som konsekvens av håndteringen av varslingssakene.

2: Manglende evne til å formidle en tydelig politikk.

Tillitsproblem

Kan man ha tillit til Jonas Gahr Støre når han ikke vil holde Kjersti Stenseng utenfor behandlingen av varslingsakene, mot varslerens vilje?

NRK:

"Støre beklager at han fikk varslerne til å tro at Stenseng skulle holdes utenfor"

 Jeg skjønner det slik at det finnes varslere som ikke stoler på Stenseng. Kan man da ha tillit til Stenseng som partisekretær? Vil vi noen gang få vite hvorfor varslerne ønsket det slik?

NRK:

Tajik valgte å lese høyt fra varsler mot Trond Giske på sentralstyremøtet.

"Fordi varslerne ønsket det", påstås det. "Rystet som jurist", sier hun at hun er. Mange i sosiale forum mistenker at Tajik driver stygt politisk spill: At hun spiller mest mulig på denne saken mot Giske, slik at hun selv skal komme opp og frem. Kan man ha tillit til Tajik?

Jeg skjønner det slik at alle partiene på stortinget har sine varslingsaker, men at ingen andre parti er i nærheten av å ha håndtert en varslingssituasjon så elendig som Arbeiderpartiet.

Giske har nylig trekt seg, og det der vel antageligvis nyttig for partiet. Det spørs likevel om mannen i gata likevel mener at alle 4 (Støre, Stenseng, Tajik, Giske) må gå før man kan ha tillit til partiet igjen. Slike ting vil antageligvis gi utslag på neste polling som kommer i slutten av januar. Det er bare å følge med på twittersiden til pollofpolls. AP har i desember allerede blitt marginalt mindre enn Høyre, ifølge meningsmåling.


Formidling av politikk

En av de største problemene til Arbeiderpartiet er etter min mening at de fortsatt slitet med å formidle hva de ønsker å oppnå som parti. Dette har de på mange måte innrømmet selv på høsten.

NRK:

"Arbeiderpartiet: – Vi har vært for utydelige"

Når folk fra AP kritiserer regjeringen, fremstår det ofte som det kun er snakk om noe uklar pirking på det som er regjeringens politikk. Hvis de mener at det regjeringen gjør ikke er godt nok, så kommer det ikke godt nok fram ha konkret det er som ikke er godt nok, og hva slag alternativ de tilbyr som eventuelt skal være så mye bedre.

Mange tolket kanskje AP i valgkampen for å mene følgende: Regjeringen tilbyr marginal og omtrent irrelevant mengder skattelette. Vi tilbyr skatteøkning, stem på oss.

 

Kanskje jeg overdriver. Hva synes bloggleser om de to elementene jeg tar opp? Hva skal til for at bloggleser skal ha tillit til AP? Til hvilken grad synes bloggleser det er enkelt eller vanskelig å skjønne hva APs store prosjekt(er) og sak(er) er? Jeg sliter hvertfall med å se fremgangen til AP, hvis den finnes.


2 kommentarer:

  1. Enig med blogger. Tror du traff spikeren på hodet. Trist å se maktspillet i AP. Ikke tillitsvekkende av tadjik heller nei.

    SvarSlett
  2. Jeg er også enig. Men jeg tror ikke Hadia Tajik er så kynisk og uspekulert som du sier... men jeg kan ta feil. Jeg håper at hun tar over som partileder, da jeg ikke ser noen bedre kandidat, og ettersom hun er kanskje den som har mest tillit i partiet..? Ellers så er jeg enig i at AP er i krise, de mister stadig velgere og har ingen klar plan for fremtiden. Maktspill innad i partiet er heller ikke bra for noen.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...