søndag 10. april 2016

Brannfare i husstanden


Før jeg går for å legge meg gjør jeg rutiner av å sjekke at dører er låst, og komfyr er avslått. Da jeg våknet opp i dag, fikk jeg vite at to plater på en komfyr i husstanden hadde vært påslått. Et pizzastykke hadde ligget på en dyp-panne og blitt noe svartbrent.


Jeg hadde husket at det lå to pizzastykker på denne stekeplaten før jeg la meg. Det er rimelig å anta at det var individet som spiste ett av disse to pizzastykkene som slo på de to platene. Mor sier at de to platene var skrudd nivå 8 og nivå 12.

Hvis det sant at er ingen mennesker i husstanden har brukt komfyren etter at jeg sjekket dem før jeg la meg, så er det kun følgende scenario jeg kan tenke meg har skjedd: Hunden i husstanden har blitt motivert for å spise et pizza-stykke, og i det den hopper opp på komfyren for å spise et stykke, har den klart å komme borti to brytere for varmeplater. Den lar så det andre stykke bli liggende fordi den er redd for varmen som har skrudd seg på.


Ingen har så merket eventuelle brannalarmer fordi noen i husstanden fjernet den nærmestliggende.



At husstanden kunne har brent ned, er en tanke som kan bringe frem negative følelser.


Men å være irritert nå har vel ingen praktisk hensikt. Jeanne Calment krediterte sin evne til å være rolig, for sin alderdom (wikipedia) . Å være rolig til enhver tid bår kanskje være en førsteprioritet, dette selv om man hører idiotiske meldinger, eller nesten dør.

4 kommentarer:

  1. Godt å høre at huset ikke brant ned. Kanskje en komfyrvakt hadde vært noe for husstanden?

    SvarSlett
  2. Kanskje det er viktig å ha et reservebatteri for nærmeste brannvarsler liggende, slik at man ikke glemmer å skifte batteri dersom det går tomt.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...