fredag 29. mai 2015

HMS ufarsvarligheter i filmen "Mad Max" (Spoiler)


På onsdag dro Nils, Kristian og jeg på kino for å se filmen "Mad Max" (imdb link). En fyr som ble kalt tærta var også der. Etter filmen ble jeg spurt om hva jeg mente om filmen. Det var mye sært som hadde foregått, så jeg måtte ha betenkningstid.

Etter å ha tenkt meg om en stund, har jeg funnet ut at man i filmen kunne se hva man ville blitt kategorisert som uforsvarligheter innenfor helse, miljø og sikkerhet, der noen mer alvorlig enn andre.

1

Å spraye sølvspray i ansikt og munn. Kan føre til helseskader over tid.

2

Å starte opp en motorsag på taket i en bil i fart. Risiko-oppførsel som kan føre til uhell eller skade på stedet.

Av en eller annen grunn var det disse to HMS uforsvarlighetene jeg husker best. Hva er så mest farlig av 1 og 2? 1 fører garantert til skade på kroppen over tid. Hypotetisk om 2 hadde overlevd sin situasjon, så ville han ikke få langtidsskader av kjemikaliene som 1 utsatte seg for. 2 var nok i den mest farlige situasjonen likevel.

Bloggleser husker antageligvis andre HMS uforsvarligheter. Nevn gjerne i kommentatorfeltet. Forøvrig tror jeg at jeg vil konkludere med at selv om det ikke var helt min type film, så likte jeg filmen, litt fordi at en av filmens mest heroiske karakterer var en unavngitt gitarspiller. Han spilte gitar med full innsats i en åpen scene i fronten på en bil i fart. Her hadde de lagt til en liten hms (?) kvalitet, nemlig å lenke gitaristen til bilen, antageligvis slik at han ikke skulle falle av. Kanskje et relativt viktig tiltak, ettersom vedkommende var fremstilt som blind.

4 kommentarer:

  1. Bra film! Alternativ 2 er nok farligst. Syns det meste av scener bød på HMS-brudd. Gitaristen var filmens store joker !

    SvarSlett
    Svar
    1. Flamme ut av gitaren er hms på sitt beste

      Slett
    2. En detalj jeg glemte å nevne.

      Slett
  2. Takk for advarsel. Innlegg ikke lest !

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...