lørdag 31. mai 2014

Xubuntu 14.04 er bra


17 April 2014 ble Xubuntu utgitt. Vanligvis fremstår det som mest fornuftig vente på såkalte puktversjoner av nyutgivelser av operativsystem, fordi i den første tiden etter nyutgivelsen er det vanligvis svært mange bugs som blir rapportert og håndtert. Første punktversjon av Xubuntu kommer i slutten av juli. Fredag ettermiddag lastet jeg ned 64 bit versjon av Xubuntu ( xubuntu-14.04-desktop-amd64.iso ). Dette mest for å få et innblikk i hva jeg etter hvert ville ha i vente når det var på tide for meg å innstallere det.

Etter å ha utforsket Xubuntu fra minnebrikken, fikk jeg et slikt inntrykk av det jeg valgte å gamle på å installerede allerede. Installsjonsprossesen gikk problemfritt som vanlig. Det er en ting jeg vet på forhånd når jeg installerer dette, og det er at driveren for min broadcom b 43 driver (trådløst nett) ikke blir forhåndsinstallert. Jeg velger alltid å installere dette manuelt etter at installasjonen er ferdig. Jeg innser at dette er langt fra praktisk for eventuelt helt nye brukere.

Noe av det første jeg gjør er å endre på det visuelle. I utgangspunktet befinner panelet på toppen. Dette flytter jeg alltid ned slik at grensesnittet ligner ligner det som kom med windows 95. Andre velger kanskje å la å panelet være i toppen, og innstallerer heller et typisk bord på bunnen slik at det ligner mac grensesnitt. Jeg endrer så fargen på ikonene slik at de fremstår som "varmere", i praksis at mappene er orange i stedet for blå. Jeg endrer også fargen på musepekeren slik at den blir mer grå.

Jeg skaffer samtidig ting som er av ulik nyttegrad. Xubuntu kommer nesten med alt man i utgangspunktet trenger. Noe av det først jeg laster ned er Xubuntu begrensede tillegg slik at jeg får mp3, avi, mpeg, truetype, java og flash. Jeg skaffer også nautilus med tillegg for å enkelt rotere eller endre størrelse på blider. Jeg trykket også på nedlasting av nyeste programvareoppdatering. Omtrent 80 Mb med oppdateringer de mest grunnleggende ting for Xubuntu var tilgjengelig og omtrent 50 Mb med ikke fult så viktige ting.

Jeg skaffer også ting som ikke er fullt så nyttig, for eksempel skjermsparer altså xscreensaver. Der finnes både de styggeste og peneste skjermsparingseffektene jeg vet om. Jeg liker den med mauren og lyskasteren.

Det som i hovedsak opplevdes som nytt ved første inntrykk

Den standard film og musikkavspilleren som kommer med Xubuntu hadde blitt omdesignet slik at den etter min mening så penere ut. Gjevnt over syntes jeg det meste var justert for å se mer estetisk pent ut. Til sammenligning med 12.04 (geirknappenlink), er det vel penere?



Det var ved standard satt opp slik at man kunne bruke en meny som lignet mer den som kom med windows 7. Jeg foretrekker likevel en superstandard  meny, som forøvrig ligner grensesnittet på den som kom med windows 95. Jeg har ennå ikke ryddet i denne menyen fordi det tilsynelatende ser ut som man må skrive passord for å fjerne startere, altså det man ikke ønsker at skal vises i menyen.


Det eneste jeg har oppdaget der jeg mistenker foreløbig ikke fungerer riktig, er hvis jeg forsøker å velge fargen svart (#000000) som bakgrunn. Jeg synes det er fint at det er lagt til funksjoner der man kan automatisk skifte skrivebordsbakgrunn etter en viss tid.

  



Jeg har ennå ikke gått gjennom en grundig testing for å avdekke mulige feil. For å oppsummere kans jeg si at jeg tror dette systemet vil være velfungernde i forhold til det jeg anser for å være dets primære funksjon: å skrive innlegg på geirknappbloggen.

Som vanlig gir utgivelsen Xubuntu 14.04 en følelse av at skaperne har tenkt på hva brukerne ønsker av praktiske funksjoner. Dette kanskje litt i kontrast til retning f eks menyen til Windows 8, som gir meg følelsen av at microsoft har forsøkt å lage et grensesnitt som skal få brukeren til å bruke windows-programmer, fremfor andre. Også apple der hvor brukeravtalen nesten kunne blitt oversatt til følgende setning: "vi bryr oss ikke om dine rettigheter. Godta: Ja eller nei"
 


7 kommentarer:

  1. BillGatesTrellenNils1. juni 2014 kl. 21:03

    Ubuntukongen over alle ubuntukonger, gøkk gøkkesen ! Holder meg til win7 foreløpig. Skulle win7 vende seg mot meg og evt. angripe meg og mitt "onlineliv" vil jeg nok ta kontakt for evaluering og evt. en overgang til Gækkys operative innertier..

    SvarSlett
  2. tror du ville likt win8 nillis

    SvarSlett
  3. Den har vel ikke startknapp :\

    SvarSlett
  4. Jeg må innrømme at når det blogges om operativsystem så er web-loggen litt for min egen del, slik kan huske hva jeg har tenkt i forhold til slike ting. At innlegget llikevel får kommentarer, synes jeg er fint.

    SvarSlett
  5. Xubuntu mangler vel en egen Geirknapp? Ubuntu-livet virker bekymringsløst..

    SvarSlett
  6. Det er mulighet for å plassere f eks en geirknapp symbol som startknapp.

    Forresten fargevelging av skrivebordsbakgrunn fungerer likevel. Det var jeg som ikke skjønte at man skulle trykke på stil etter valgt farge.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...