mandag 28. oktober 2013

Refleksjoner om min tango aktivitet

Nå er det litt over ett år siden jeg begynte å danse tango for første gang. Det var som sakt Brage som hadde bestemmelsesrett for at jeg skulle begynne med dette (geirknappen link 2012).


Da vi begynte på med tango til høsten  i år, var det stort sett bare meg selv som fortsatte fra i fjor. Resten var nybegynnere. Å danse med nybegynnere til en hver tid, var ikke alltid like gøy. Jeg husker et individ som jeg mente at lærte sakte. Balansen var ikke god og den ene armen rev i ulike uforutsigbare retninger når hun mistet balansen. Et annet individ dro hånden sin, i feil retning i forhold til det man skulle. Dette føltes også ganske sløst tid da de virket som om flere av disse som fikk en ganske sakte fremgang, så ut til at de valgte å droppe tango.

Tendenser for tangoklubben hvert år er ifølge tangoinstruktøren, at i starten av høsten er det flest kvinner som møter opp, men at senere i løpet av høsten blir det et overtall med menn. Årsaken til fenomenet har vi ikke avdekket. Når det blir overtall menn som møter opp, legges de ofte opp til at enkelte av mennene kan ta på seg kvinnerollen, altså to menn som danser sammen.

Starten på tango-høsten for meg ble fryktelig kjedelig. Min tålmodighet for å danse med nybegynnere ble brukt opp, i tillegg til at jeg mente at dersom jeg stadig danser med nybegynnere, så får kanskje ikke jeg selv noen fremgang. Tangoinstruktøren foreslo at jeg kunne delta i et annet tango miljø i tillegg til ntnui sitt, fordi det var som regel flest kvinner der tidlig på høsten der også.

Mer konkret var det snakk om såkalt praktica øvinger med Trondheim tangoklubb. Practica innebærer at det legges opp til at man fritt øver på det man ønsker. Jeg valgte å møte opp for å prøve dette. De så ut som om fleste som møtte opp der hadde et minimum med 3-4 års erfaring med å danse. Det eldste individet som danset tango der var 75 år, og han hadde over 10 års erfaring med å danse tango. En veteran i tango dans altså. Jeg tenkte for meg selv: "Når jeg blir 75 år, da er det jeg som er veteran i tangodans".

Jeg er ganske sikker på at gjennomsnittsalderen i danselokalet ellers, var over 30 år. Jeg danset flere ganger med kvinner som antageligvis var eldre enn min mor. Det var ellers ganske bra at en mannlig tangodanser, som forøvrig var særdeles dyktig, satte av tid til å lære bort steg som var nye for alle sammen. I få uker har jeg altså endt opp med å danse tango to ganger i uken. En med Trondheim tangoklubb og en med Ntnui tango.

Nå er det ikke sånn at tangodans blir optimalt til enhver tid. En gang på pratica innbilte jeg meg at enkelte av kvinnene foretrakk å sitte å vente på at de dyktigste mannlige tangodanserne blir ledig, i stedet for å danse med alle ledige tilstede. Det gjelder å ikke være for sikker på årsakssammenhenger. Enkelte individer trenger kanskje mye pause når de danser.

Nå som det er blitt litt senere på høsten, så har ferdighetsnivået på flere av ntnui-tango nybegynnere hevet seg betydelig. Samtidig kan virke som at veldig mange har sluttet. I starten på høsten antar jeg at det var minst 20 kvinner som møtte opp for å lære tango. Nå litt senere på høsten, så forventer jeg ikke at mer enn 3-5 kvinner møter opp. Omtrent 5-10 menn møter opp. Ved practica med trondheim tango møter det opp betydelig flere ca 15-20 stykk tilsammen hver gang.

Men hvor blir det av de forventede tango media som enkelte blogglesere forventer? Bloggmedia betyr da bilde eller videoklipp av tango maestro geirknappen i aksjon. Skal jeg bli hundreåring eller superhundreåring (110 år og eldre) først? Ingen vil ta en bloggeir med kun 1 års danse-erfaring særiøst? Bloggleser ville bare sakt: ikke bra nok.


8 kommentarer:

  1. Fint å høre at du fortsatt synes tango er gøy. Hadde jeg vært me på tango hadde det bare blitt for å ha det gøy isteden for å bli best. Å danse med nybegynnere kan jo være en mulighet for å bli kjent med nye spennende mennesker! antar forøvrig at knappeblogger ikke er fornøyd med å danse med annen mann? =)

    SvarSlett
  2. jeg skrev nettopp en kommeter som kunne blitt årets bloggkommentator kommentar. også kom jeg borti en knapp også ble den slettet!! =( vil bare ha det sagt. skal prøve å skrive det på nytt i morgen =)

    SvarSlett
  3. Det er ikke like stilfullt å danse med menn.


    Som tiltak for å lage litt mer livsgnist på bloggen, la jeg til nok en meningsmåling.

    SvarSlett
  4. Jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at vi blogglesere krever å få se film eller blider fra tangoen snart =)

    SvarSlett
  5. helst av deg dansende med en kvinne, men en mann går også greit.

    SvarSlett
  6. BobblerIGjærlåsenNils1. november 2013 kl. 16:09

    Hva med deltagelse i "skal vi danse" neste år?? Film\bilder ønskes

    SvarSlett
  7. Eksisterer sikkert en app som kan ta bilde eller video til faste intervall. D bare MÅ komme noe multimedia fra denne mye omtalte aktiviteten!!

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...