tirsdag 7. mai 2013

Den runde kloden

For en stund tilbake begynte jeg å lete etter gode gamle kart på wikimedia commons, for å finne ut når kartene begynte å bli riktige. Jeg syntes følgende kart, lagd av John Pinkerton i 1818, så veldig korrekt ut:

1818 Pinkerton Map of of Europe - Geographicus - Europe-pinkerton-1818 Disse folka som lagde kart på den tiden, tok utgangspunkt i stjernene. For å vite hvor riktig de tok, må man vel ty til dagens teknologi, og reise oppover... (bilde 2003) 138687main image feature 458 northeurope og oppover... (bilde 2002) Satellite view of northwestern Europe og oppover ... (bilde juni 2012) Arctic from low orbiting satellite Suomi NPP Å reise lengre bort fra jorden, for å ta bilde, er neppe særlig fruktbart: (bilde desember 1958) AS8-13-2329 Jeg har forresten ingen visdomsord, når det gjelder den runde kulen kalt jorden. Vi ble vel circa 7 000 000 000 mennesker på jorden i 2012 en gang, og det er ca 7-dobbelt så mange mennesker som det fantes tidlig 1800 tall, da Pinkerton lagde sitt kart. Jeg tror det ville være klokt dersom det var en global 2 barnspolitikk. Altså hver mann og kvinne fikk maksimum 2 barn, iløpet av sitt liv, slik at verden etter hvert får en ideal befolkningsmengde.

Jeg tror det er kun i Europa og Sør-Korea og Japan det er null vekst (gapminder). Det er ingen befolkningsvekstsregler i disse landene, men i f eks Japan og Tysk synker befolkningen. Det kan nesten virke som om sammenhengen er at i land der gjennomsnittlig tid brukt i skole nærmer seg 14 år blant den yngre generasjonen, fører til å det blir land der det er stagnasjon eller tilbakegang i befolkningsveksten. (Om korrekt, så ville kanskje 14 år skole for kvinner i alle verdens land, føre til en stopp for befolkingsveksten?).

Min alternativ forklaring, er at kvinnfolkene i Japan har blitt så kravstor, at ingen mannfolk er bra nok, og det benyttes mye tid på å dyrke og surre med ideer om romanse hos kvinnfolkene, slik at dette fører til et stopp.

Jeg undrer meg litt på hvordan det skal gå med kloden dersom innlands isbreer smelter mye. Et land som Bangladesh, ville slite, dersom det skulle skje. Det landet, er etter min mening kraftig overbefolket, med omtrent 1000 mennesker per km² i et areal på ca 150 000 km², og en total befolkning på omtrent 150 000 000. Omtrent hele landet er mindre enn 12 meter over havoverflaten, og om havnivået skulle stige bare 1 meter, så ville 10% av deres nåværende landareal forsvinne i havet (wiki link). Havnivået vil sannsynligvis stige sånn ca 20 cm på 100 år, antar jeg. Bangladesh er et fattig land, og de har neppe råd til å bygge seg flytende byer.


Men nok om slike ting...
Det er vel mer interessant en aldri så liten lokal hendelse. Bloggleser Nils gjorde den utmerkede prestasjonen å vinne løpet Ranheim rundt, et gateløp på 6, 5 km der "Fløystad holdt ledelsen helt inn og vant på tiden 22.49,2. " (se link Ranheimsavisa)

8 kommentarer:

  1. Dystre tanker om verdens befolkning... blir spennede og se hva som skjer på den fronten de neste tiår. Også en stor gratulasjon til Nilsemann for stor bragd =)

    SvarSlett
  2. Imponerende å kartlegge kloden så detaljert så langt tilbake i tid.. Kina innførte vel 1barnspolitikk for en del år siden, montro om det fungerer.. Med tanke på at vi vet at vi en gang blir nødt til å forlate kloden grunnet overivrig avling er det merkelig at denne politikken ikke er dagsaktuell i andre land..Kan vel sammenlignes med klimapolitikken, den tas først opp når det er for sent.. Jeg takker for gratulasjonen, dog noen bragd er det neppe. Ser frem til Brages revansj på 3000m mot Krille. Hadde jeg vært deg ville jeg ha spart krefter neste gang og gått for en langspurt mot din broder.

    PS: snakkes på bussen om 30 min geirknapp

    SvarSlett
  3. får prøve det neste gang ja =)

    SvarSlett
  4. blabla "...I've even talked to people who have been on a free cruise. my page: make money from home"

    Fjernet nettopp en spam kommentar. Lurer på hvoran de gjør dette. Kanskje et bot program som poster automatisk på folks blogger.

    ...

    Hmmm... Jeg tror ikke det ernoe alternativ å forlate kloden. Ingen steder å dra.

    SvarSlett
  5. haha. altid kjipt med spærmkommentarer... tro om det ikke kommer til å finne en planet som er lingnende jorda som vi kan rømme til med ubaravasert romskip?

    SvarSlett
  6. Geeeeeeir! venter på nytt og spennende blogginnlegg! når skal det komme mon tro ? har det blitt noen flere joggeturer i det siste?

    SvarSlett
  7. Tok hensyn til bloggkommentar.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...