tirsdag 19. mars 2013

Hva er jeg egnet til å drive med?

Jeg finner ikke solide svar på det stilte spørsmålet, og dagens innlegg kunne like så godt endt her.

Hva slags type jobb er jeg egnet til å ha? Jeg gjør meg den tanken, at man i mange jobber må gjennomføre universitet og høgskole utdannelse, før man får grunnlag til å få prøvd seg i yrket der utdannelsen er et krav. Dermed er følgende scenario mulig: etter å ha studert, så finner man ut at det man ikke har lyst til å drive med det man har studert for å bli.

I bakhodet har tanken, at dersom jeg skal studere noe til høsten, er jeg nødt til å søke før en viss tidsfrist som utgår en gang i neste måned. Jeg kunne fortsatt å studere pedagogikk, men jeg er skeptisk til om dette er lurt. Et tegn til dette er noe jeg opplevde her om dagen. Før i tiden var det ofte slik at jeg syntes det var morsomt å vise litteratur til noen som ikke studerte, for så å vitne den avskrekkende reaksjonen hos dem, og samtidig tenke for meg selv at "dette er en trivelig bok". Det jeg opplevde nylig var likevel, at en bok tilsynelatende relevant for min oppgave, avskrekket selv meg. Kanskje bør jeg heller prøve å skaffe meg en enkel vikar-jobb.

For de som ikke har lest tidligere innlegg, så begynte det med at jeg fant ut at jeg ville skrive en oppgave om trivsel. Dette utviklet seg videre til at jeg valgte å fokusere på sammenheng mellom kommunikasjon og trivsel. Jeg formulerte setninger som: "Kommunikasjon som grunnleggende faktor for trivsel på arbeidsplassen". Jeg fant ut at selv dette var en for vid oppgave, og utviklet videre formulering som: "Hvilke kommunikative strategier benytter ansatte seg av for å fremme trivsel på arbeidsplass?". Dette både i hensyn til seg selv og til andre.

Jeg har til hensikt å gjennomføre intervju. Sentrale begreper tenker jeg kan være: personlige målsetninger, fornuftig arbeidsfordeling, anerkjennelse, ros, inspirasjon, tillit, inkludering, tydelighet i kommunikasjonen, og om tidspress hadde noe innvirkning på kommunikasjonen. Jeg innser at det finnes mye jeg kan potensielt bruke av litteratur. Jeg lånte to bøker som handlet om anerkjennelse. Disse bøkene syntes jeg virket grei. Det var verre med massiv håndbok med kommunikasjons-ferdigheter.

Mitt problem er kanskje litt det at det føles som om jeg ikke er i stand til å lage få til god kvalitet på oppgaven. Det føles som om jeg kunne knotet med oppgaven i flere tiår uten å få til en god kvalitet. Jeg føler meg betydelig mer dyktigere til å fyre opp i en vedovn og campe der som et slapt dovendyr. Folk som har sett meg campe foran en ovn har uttalt at jeg ser ut som en varmesøkende, daff katt. Ikke gjør jeg nødvendigvis noe viktig mens jeg sitter der heller, men gjerne bare ser på at ved brenner. Kanskje ser jeg youtube-klipp av at Magnus Carlsen spiller sjakk (wiki). Det er nesten som om jeg er for lat til å ha min egen dømmekraft i sjakk, eller er for skuffet over egne ferdigheter, og at jeg derfor ser meg fornøyd med å se på andres vurderinger.

Såvidt jeg har skjønt, så mener blogg-kommentator at jeg har potensialet til å bli en utmerket "løpsgaselle" ( en person som løper like elegant som en gaselle).  Hva annet enn gaselle kan jeg tenkes å være egnet til? Forhåpentligvis er jeg egnet til mer en praktisk frakt av biologisk masse. Altså biltur over grensen slik at turplanleggeren får med seg mer av snus kvote over grensen, ved å fordele kvote på meg, der hvor jeg selv ikke hadde noen interesse av å være der, og kjøpter fat med 7up, bare for å kjøpe noe. Jeg oppfordrer blogg-kommentator til å komme med flere ideer til hva jeg kunne vært egnet til.

3 kommentarer:

  1. krøkke krukkbært krakk19. mars 2013 kl. 22:51

    Tror du er godt egnet til å lage en interessant oppgave om trivsel. Tror 90% av alle som skriver oppgave føler at alt låser seg på et eller annet tidspunkt uten at man kommer videre. Kanskje særlig i en tidlig fase, men det løser seg som regel. Blir bra med vår og turaktiviteter. Da kan murmeldyret kose seg forran et godt og varmt bål!

    SvarSlett
  2. PåskeIAnmarsjNils19. mars 2013 kl. 23:07

    Blogglesers gaselleforslag var vel mer mentet i retning av en hobby blogger i utgangspunktet har et kroppslig talent for.. Hva angår ditt framtidige profesjonelle virke, ja se det blir nok værre..Man er vel selv den beste til å fatte den beslutningen..Lærer av noe slag, kunstner og filosof er mine forslag.. Hepps

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...