lørdag 2. februar 2013

Et pante-eksperiment. Drøm om Asbjørn Brekke

Pante- eksperimentet

Etter forslag fra blogglesere, tok jeg på meg oppgaven å forsøke å pante en Svensk boks i en Norsk automat. I dag kjøpte jeg en 7up cherry, fordi den hadde en pålimt pantemerke på seg. Da jeg kom hjem kokte jeg opp varmt vann og puttet denne 7up oppi slik at det skulle bli enkelt å dra av merket, scanne merket og lime på kopien.


Fra venstre til høyre: En norsk solo, en britisk importert 7up cherry boks med et pålimt pantemerke, en svensk 7up vanlig boks.



Dette er hvordan de originalt så ut på baksiden:




Til venstre er original-merket og til høyre kopien:





Jeg limte på 7up kopimerket på 7up cherry og  limte originalmerket på den svenske boksen (med den hensikt øke sjansen for å få pantet den):

 



Resultatet ble som følger:



Jeg forsøkte flere ganger, men den svenske boksen lot seg ikke pante. Boksen med kopimerket lot seg derimot pante på første forsøk. En full solo og en oppbrukt 7up original med et pålimt 7up cherry pantemerke står nå på mitt skrivebord. Kanskje vil det dukke opp en annen mulighet en annen gang for å få den Svenske boksen inn i en Norsk automat.


Drøm om Asbjørn Brekke

Asbjørn Brekke er en figur som er kjent for blant annet Asbjørn Brekke Show. Jeg drømte at Asbjørn var på gjesterommet i leiligheten til Kristian (min bror). Langs veggen var det et stort panel med mange knapper. Asbjørn sa så: "Jeg har forsøkt å trykke på alle disse lysknappene, men fader heller altså, lyspæra nekter å lyse. Det begynte så å oppstå et slags jordskjelv.

Kristian kom inn på rommet og ropte: "Evakuer snarest for den eksploderer". I det jeg hadde løpt ut av leiligheten, så jeg gjennom vinduet at min klokebok lå på bordet innendørs. Jeg tenkte  så: "det er risikabelt å gå tilbake inn for å hente boken". Få sekunder etter jeg hadde tenkt dette, så smalt det. Glass-ruten knuste og ut kom flammer. Jeg tenkte så: "sånn skulle det altså bli med min bok til slutt: at den bare brant opp".

3 kommentarer:

  1. Jeg vil forøvrig påstå at jeg ikke har gjort noe ulovlig, ettersom jeg aldri hadde til hensikt å bytte inn en eventuell pantelapp.

    SvarSlett
  2. Meget interessant at panteeksperimentet fungerte ! Jeg aner en ny panteliga er på gang?

    SvarSlett
  3. Jeg skjønte det som at eksperimentet ikke fungerte?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...