lørdag 26. januar 2013

Gøkk gakk ambulansebrød

Jeg gjennomførte min  årets første brødbakst i dag. Det hele begynte med at jeg fant ut at jeg hadde lagd meg for mye havregrøt. Denne grøten bestod av "Bjørn Havregryn" fra "Axa", både store og små korn. De små, lettkokte havregryna hadde følgende mengde næringsinnhold per 40 gram, ifølge emballasjen:

634 kJ (kilojoule) energi.
5,2 gram protein.
24 gram karbohydrater, hvorav sukkerarter 0,4 gram
2,8 gram fett, hvorav
0,6 gram mettet.
1,1 gram enkeltumettet.
1 gram flerumettet.
(Jeg tolker det da 0,1 g fett det ikke ble lagt rede for)
3,4 gram fiber, hvorav
1,9 gram betaglukan (er gjort rede for ).
0,002 gram natrium.
0,15 milligram tiamin.
1,12 milligram niacin.
13 microgram folsyre.
153 milligram kalium.
206 milligram fosfor.
1,5 milligram jern.
47 milligram magnesium.
11 milligram sink.

Jeg hadde kokt havregrøten med "TineMelk Hel", altså melk som inneholdte følgende næringsinnhold per 100 gram (listet opp som cirka):

3,3 gram protein.
4,4 gram karbohydrater, der alt er sukkerarter
3,5 gram fett.
0,04 gram natrium.
0,15 milligram riboflavin.
0,5 microgram vitamin  B12.
115 milligram kalsium.
90 milligram fosfor.



Dette "for mye" havregrøt havnet etterhvert i en større kjele. Jeg hadde så en god del vann oppi i denne kjelen (da er det snakk om springvann fra Jonsvannet som er bearbeidet ved VIVA vannanlegg) slik at det oppsto en lunket temperatur. Jeg tilsatte så tørket gjær bakteriekultur (hvorfor det var tilsatt emulgator E491 til den, det vet jeg ikke), deretter sammalt hvetemel fin sort, og siktet hvetemel.

"Sammalt Hvete fin" fra "Regal", hadde følgende næringsinnhold per 100 gram,  ifølge pakken:

1367 kJ Energi
13 gram protein
56,8 gram karbohydrater
2,5 gram fett
11 gram kostfiber
0,0002 gram natrium

"Siktet hvetemel" fra "Regal" hadde følgende næringsinnhold per 100 gram mel

1424 kJ
13 gram protein
66 gram Karbohydrater
2 gram fett
3,3 gram kostfiber
0,002 gram natrium


Jeg løste min brødbakingsoppgave på 1 1.


22
33
44

55


66


Om dette brødet på noe sett og vis kan være mer avansert en selveste brødet til mr Kneipp det blir ikke lett å avgjøre. Dette er kanskje den mest unøyaktige oppskriften noen sinne, altså, når det gjelder å beskrive med ord hva som ble gjort. Men hva brødet sånn ca er, er beskrevet på sett og vis.

4 kommentarer:

  1. Har du smakt på brødet? Kan ikke tenke meg at dette smaker kneip. Greit å lage brød når man har grøt til overs?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps) kan man lage brød av alle slags rester? Om man har en skvett kakao igjen f.eks? Bare å sette igang med brødbaksten da?

      Slett
  2. Vil gjerne smake på brødet, så slettes ikke verst ut !

    SvarSlett
  3. Hørtes ut som et godt brød etter ei treningsøkt!

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...