lørdag 13. oktober 2012

Uke 41: Norske sanger, hvilken dans? Identifisere arabiske ord?

Norsk sangkultur på norsk.
Tidlig denne uka hørte jeg en rosenborgsang kalt "rosenborg e laget mitt". Da begynte jeg å tenke på hva som eksisterte av norsk musikk som er sunget på norsk. Det som først falt meg inn var Kaizers Orchestra , med sanger som "tusen dråper regn" og "hjerteknuser", men jeg forbauset meg selvm at jeg akkurat i det øyeblikket, ikke kom på mer enn det.

Etterhvert kom likevel hukommelsen  i gang, og det neste jeg kom på var "møkkamann" fra Plumbo. Norsk musikk trenger ikke nødvendigvis være av nyere tid. Jeg kom på sanger som: "Nocturne" fra Secret garden, "Innerst i sjelen", av Sissel Kyrkjebø, "Vårsøg" av Hennig Sommersmo, "Nordmannen" av Ivar Åsen, "Ku i tunnelen" av Knudsen og Ludvigsen, "Zansibar" og "lukk opp din hjerdedør" av Sputnik, "Kjekt å ha" av Øystein Sunde, "Se torsken" av KLM, "Englefjes" av Dumdumboys og "Intet er nytt under solen" av Åse Kleveland.

Kanskje jeg hadde tenkt litt for langt tilbake i tid. Jeg kom på Elg, altså artisten Elg og lette fram sangen "Storm", jeg lette også fram "Den finaste eg veit" av Hellbillies, "Skyfri himmel" av Bjørn Eidsvåg, og  "min dag" av Åge Alexandersen. Etter å ha hørt "min dag" begynte jeg å tenke på hva jeg oppfattet. Jeg fikk for meg at han hadde sunget om en slem hundete hund kategori A, som kjørte Harley davidson og delte ut ekstra kyss og klem til sin kunde nummer 10 million. Altså jeg oppfattet "mean doggy dog", i stedet for "min dag i dag". Det er kanskje ikke noe godt tegn når man oppfatter slikt (åge youtube link).

Planen var å spore opp enda mer norsk kultur, men jeg sporet noe av og oppdaget "Det brune punktum" fra danmark  og annet dansk materiale. Jeg kom over "Käy Muumilaaksoon" av  Benny Törnroos, altså den finske mummisangen (muumipeikko youtube link). I denne sangen innbildte jeg meg at jeg hørte det synges "kem bor i Lakså" og "feige Billy korkelår", men det riktige skulle altså være "Käy Muumilaaksoon" og "taikapilvikarkeloon". (Med sånne ord, hvordan ville finsk wordfaud funge?)

Selv om jeg sporet av noe, kom jeg til å tenke på at det kanskje burde være et fast ukens "norsk kultur" i bloggen. Kanskje har jeg glemt å nevne essensiell norsk kultur allerede. Sivert Høyem (Madrugada), Pål Angelskår (Minor Majority), Einar Stokke Fadnes (Jim Stärk), og Maria Mena er dyktige artister, men de synger jo ikke på norsk såvidt jeg vet. "Norsk kultur på norsk språk" er hovedideen til fremtidige blogginnlegg. Kanskje synes ikke bloggleser noe om denne ideen.


Plan om å følge "Brage befaler" ntnui idrett.
Denne uken vurderte jeg å følge Brages kommentar om at jeg burde teste ut dans. Det var to ting som "hindret" meg i å gjennomføre. Det første var at det ikke ble spesifisert hvilken dans jeg skulle teste. Ifølge ntnui dans sine hjemmesider, så har jeg (per dags dato) hele 12 alternativer: Boogie Woogie, Hip Hop, Break, Jazz Dans, Popjazz, Lindy Hop, AkroRock, Salsa, Moderne, Sportsdans, Ragga hiphop og Tango.

Den andre årsaken var at når jeg så mine alternativer, tenkte jeg: "hyl, jeg vil ikke". Dette er selvfølgelig ingen unnskyldning. Jeg kan nevne at jeg tror jeg har minst potensiale til å håndtere break som dansretning. Ellers vil jeg nevne at jeg ikke har noen særlig lyst til å teste en dans der hvor noen holder fast begge hendene mine. Uansett, spesifiser gjerne dansrettning i kommentarfeltet.

Det ble altså ingen ntnui idrett denne uken. I den sammenheng vil nevne at jeg var mye opptatt med å bli ferdig med en skriftlig skoleoppgave som måtte leveres denne uken. Kanskje har jeg dermed handlet i strid med hva bloggleser mener er akseptabelt. Forhåpentligvis har jeg ikke ødelagt blogglesers helg, men jeg vil forsøke å gjøre opp for denne mangel, ved fremtidig blogginnlegg.


Identifisere betydning av egyptisk arabiske ord.
Jeg hørte noe som hørtes ut "der e han" og "mamman din gjør vold". Jeg er helt sikker på at dette var på egyptisk arabisk språk. Jeg hadde tenkt å prøve å finne ut hva som egentlig ble sakt.  Fremgangsmåten for å finne ut av dette, tror jeg ville være avhengig av at jeg forholdt meg til et skriftspråk som ser ut som en haug med kruseduller og som er ordnet fra høyre til venstre. Er det mulig å finne ut av dette? Har bloggleser forslag?

6 kommentarer:

  1. Lørdagsbloggen slår til igjen

    SvarSlett
  2. Bloggleser har ikke forslag til hvordan du skal forstå arabisk som høres ut som norsk. Jeg stemmer for popjazz eller aller helst popping.

    SvarSlett
  3. Tango må være dansen for deg! Og en sang som er norsk og veldig fin er: "De nære ting". Tror den heter det. Artisten er en eldre herre. Teksten er bra.

    SvarSlett
  4. Utfordrer til tango. mange bra artister og bra sanger du nevnte. kansje burde du også nevnt halvdan sivertsen kjærlighets visa :)har heller ingen forslag på hvordan du skal forså arabisk =)

    SvarSlett
  5. Kanskje det blir tango da...
    Har lagt til en meningsmåling til høyre. Dette gjort fordi jeg mistenker at min blogg kan miste popularitet.

    SvarSlett
  6. Meget positiv til meningsmåling.. Liten tvil på dette er en revolusjonerende blogg. Nå skal jeg på kino med blogger, hans bror og brors utkårede.. Farvell

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...