mandag 22. mars 2010

Hva kan gjøres?

"Min uflaks i verden kan bare forklares ved hjelp av konseptet Gud", omtrent noe slikt var det jeg tenkte i dag. Nå skjønner at mange mennesker forholder seg skeptisk og kanskje fiendtlig til religion og religiøse, så dette innlegget blir om Gud som idee på abstrakt nivå, basert på antagelsen at Gud eksisterer... noe slikt.

Hva er Gud? Slik som jeg har forstått det så er Gud, ifølge allmenn oppfatning; ideen om et vesen som kan se en høyere intelligent hensikt med alt som skjer, har oversikt over alt, og man henvende seg til og be om hjelp uansett når. Gud er og skaper, leverandør og forbinder.

I følge Geir så tenker Gud omtrent noe slikt:

Hmmm... hva skal jeg finne på. Aha, nå vet jeg det. Jeg tar personen Geir og lager den matematiske formel at:

1 Alt Geir skulle finne på å ønske seg, eller håpe for, skal ikke skje. Men gjerne det motsatte av Geirs vilje kan godt skje.

2 Enhver ting Geir skulle finne på å planlegge, skal ikke gå som planlagt. Ikke engang ekstra reserve planen.

3 Hindringer og uflaks og uhell skal skje Geir.

4 Interesse for Geir fra uventet hold skal ikke skje. Geir skal ha maks 5 blog lesere i en håpløs blog. Romanse skal ikke skje.


Å neeiiiiii. Allerede nå kødder han med meg. Jeg hadde skrevet langt om all min uflaks og så kom jeg borti mousepad, slik at jeg krysset ut vinduet og all tekst forsvant (og det sant!!!). Bare det som var over bildet (autolagring) forble. Hva skal Geir gjøre vs Gud? Er eneste mulighet å legge seg ned la seg resirkulere av naturen, for vs skaperen kan man ikke gjøre noe?

7 kommentarer:

  1. Kanskje en bedre tid vil komme for Geir? Kanskje alt av uflaks er tilknyttet til et areal? I motsetning til mange andre så er vi ganske heldige. Vi som har tak over hodet, mat, demokrati og youtube. Kanskje er trikset å prisette de hverdagslige tingene som man ellers tar for gitt.

    SvarSlett
  2. Du tænke veldi neggativt geir... prøv å fokuser litt på d posetive. f.eks du bor i norge og ikke i kongo... alle e uheldi, og det e skjeldent ting går som planlagt =)

    SvarSlett
  3. Uflaks tilknyttet areal? Fin teori, Kanskje bør jeg flytte vekk fra norsk areal landområde. Japansk areal landområde kan kanskje gi mer flaks?

    OK, mulig jeg tenkte en smule negativt i går.

    SvarSlett
  4. men va jo på en måtte en litt humoristisk måte å skriv d på :D hehe

    SvarSlett
  5. Tenk om det heller var:
    1 Alt Geir skulle finne på å ønske seg, eller håpe for, skal skje. Det motsatte av Geirs vilje skal ikke skje.
    2 Enhver ting Geir skulle finne på å planlegge, skal gå som planlagt.
    3 Flaks og hell skal skje Geir.
    4 Interesse for Geir skal skje. Romanse skal skje.

    SvarSlett
  6. Faaan, er det mulig.. Jeg skrev en kommentar på en a4 side og kom borti tilbakeknappen på tastaturet slik at alt forsvant. Nå gidder jeg ikke å skrive hele det glimrende bloginnlegget på nytt igjen. Var det et tegn om at jeg ikke skulle skrive det jeg hadde skrevet. I alle fall Geir; orker du å skrive en blog post med den motsatte hypotesen som utgangspunkt? Blir mulighetene uendelige dersom du selv besitter skaperkraften og kontrollen over din egen skjebne? Kan bare nevne stikkord fra innlegget mitt som forsvant:
    - Gud plan om å "straffe" Geir. Hva er motivasjonen til Gud?
    - Hvorfor gjøre veien vanskeligere (lettere) for enkelte?
    - Arv og miljø: hva er bestemt og hva påvirker det kognitive tankemønsteret
    - ++++++

    SvarSlett
  7. "Var det et tegn om at jeg ikke skulle skrive det jeg hadde skrevet."

    Det kan være tegn på at hvis Geir skrev det han skrev, så ville det stride mot Geirs skjebneformel. Hvis jeg prøvde å skrive hva som skjedde som kommentar her, så ville kanskje pc'n slukne før jeg rakk å trykke post comment knappen.

    "Blir mulighetene uendelige dersom du selv besitter skaperkraften og kontrollen over din egen skjebne? "

    Jeg har skaperkraften til å skrive hva som burde ha skjedd i tekstform, men om jeg sier noen magiske ord og vifter på en tryllestav så vil sannsynligvis ikke det jeg skrev burde vært, skje i virkeligheten. Eksempel, om jeg skriver i tekstform: "jeg fikk en uventet klem av noen i morgen", så tar jeg tryllestav og sier: "magi la det skje", så tror jeg ikke det skjer.

    "Gud plan om å "straffe" Geir. Hva er motivasjonen til Gud?"

    ifølge min tekst kjedet Gud seg, og det å straffe er underholdende for en gud. Eksempel: maur lever i fred og harmoni, men å se på det blir for kjedelig. Gud oppfinner derfor maurslukeren: han tar en bjørnedyr-lignende greie og får han til å utvikle tunge.


    Ps: det kan være det ikke blir blogposter i påskeferien.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...