torsdag 29. oktober 2020

Covid og tango?


Da covid-19 brøt ut i Norge, stengte tangklobben ned all aktivitet og kansellerte alle arrengement. Det var kanskje lurt. Tangoklubben har i løpet av høsten startet opp med aktivitet igjen. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det.

På helsedirektoratet sine sider står det følgende:"Idretter med tett en-til-en-kontakt mellom utøverne, slik som kampsport, bryting, pardans mv., kan gjenoppta treninger så lenge antall treningspartnere begrenses til et fåtall faste partnere." (Redusert kontakt mellom personer)

Tangoklubben forholder seg til smittevernsreglene ved å si at delagerne bare kan danse med en dansepartener per arrangement. I tillegg begrenser klubben hvor mange som får lov til å delta, selv om de for eksempel har kjøpt meldemsskap og årspass.

Jeg har spurt flere av de jeg kjenner, hva hva de synes om at jeg eventuelt skulle deltatt. De fleste positiv til at jeg bør kunne delta, men selv om de er positiv til det, så er jeg veldig usikker på om jeg skal delta.

Hvis jeg skulle drevet med tango, så ville det antageligvis være med kun en eller to dansepartner i løpet hele høsten, kanskje hele året. Vi ville antageligvis hatt en åpen dialog om hva slags og hvor mange kontaktpunkter man har vært borti i løpet av dagen og på grunn av transport til danselokalet. De bruker kanskje bil eller el-sykkel.

På grunn av covid-frykt ville det antagligvis komme færre enn ti individer til for eksempel øving (practica som det også kalles). Jeg ville også hatt en åpen dialog angående fritidsaktiviter til andre folk jeg møter, eller ville planlagt å møte, slik at de kunne potenselt sett bedt meg holde meg unna dem, på grunn av deres bekymringer i forhold til covid. Jeg ville hatt stor forståelse for en slik tilbakemelding.

Jeg vet at det finnes de i Trondheim som driver med for eksempel håndball. Det er også tillatt ifølge helsedirektoratet: "Dersom gruppestørrelsen begrenses og det er faste treningsgrupper, kan lagidretter og andre idretter som ikke har vedvarende/langvarig nærkontakt, for eksempel fotball og håndball, utføre aktiviteten med normal kontakt mellom utøverne der dette er nødvendig."

Det er begrenset hvor mye jeg vet om smittespredning. Kan det være større risiko for smittespredning for de som driver med håndball enn de som driver med tango? Er det covid på håndballen, så er det potensielt veldig mange som vil være borti viruset? Er det covid på en tangodanser, så er det kanskje bare en annen person som også får covid i det lokalet?

En av de største usikkerhetsmomentene med covid er kanskje at det finnes de som får covid, men som får ingen symptomer. Hvordan skal samfunnet forholde seg til det? Hvordan skal samfunnet over tid ta hensyn til psykososiale behov? Har regjeringen, folkehelseinstituttet eller helsedirektoratet gjort noen tabber sålangt?

Jeg legger merke til at tangoklubben har blitt kraftig berørt at covid. De hadde investert mye tid på tangolokalet som befant seg på Båtmannsgata. Klubben hadde anskaffet eget gulv, malt vegger, kjøpt møbler og mer. Det var likevel usikkerhet knyttet til fremtidig leie av lokalet før covid.

Nå har de måttet planlegge for å avslutte leieforholdet der og signere et nytt leieforhold for et lokale i Kongens gate. Jeg har ikke vært der ennå, men jeg ser ut fra bilder at det er betraktelig mindre plass enn det vi hadde.

Ved tidligere år, har jeg og mange andre i klubben kjøpt medlemskap og årspass ved årets start eller slutt. Hva vil skje når året 2021 starter?

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hvordan jeg skal forholde meg til oppstart av tango. Det finnes kanskje de i samfunnet som mener at jeg er en skjødesløs tulling, bare ved å vurdere å delta. Har bloggleser en mening angående tematikken?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...