onsdag 2. desember 2020

Kan kunstig lys gjøre den norske vinteren mindre trist?


Det er en ting som er forutsigbart med å bo i Norge: Hvert eneste år får vi en ganske lang og veldig mørk vinter. Ingen er begeistret for dette langvarige mørket, såvidt jeg vet. Det er heller risiko for at mangel på lys har en negativ invirkning på humøret.

Det var i slutten av november at jeg begynte å tenke at det var for lenge mørkt om dagene. Jeg tok derfor frem en slags dagslyslampe, som jeg fikk i julegave i fjor.

Jeg tror denne lampen har hatt en positiv innvirkning på humøret, selv om det antageligvis bare er marginalt. Jeg tror også at lampen har positiv effekt, selv om man ikke sitter ved siden av den.

Mennesket stammer fra en ape som levde mye nærmere ekvator. Jeg har derfor en teori om at de optimale lysforholdene for et mennske er tilsvarende de man finner ved nettopp ekvator. 12 timer med sammenhengende lysforhold, etterfulgt at 12 timer sammenhengende mørkeforhold, er en god balanse.

Finnes det i det heletatt mennseker som er evulosjonert godt tilpasset de svært varierende lysforholdene man får jo nærmere man kommer polene? Jeg tror svaret er nei.

Arkitekter bør kanskje prioritere å forsøke gjennskape lysforholdene ved ekvator, når de designer bygg. Taket kan kanskje være fylt med dagslyslamper. Er det mulig å lage ett bygg som gir en geniun følelse av være i syden, selv om det er midt på vinteren? Folk ville kanskje reise til det lokale kunstig-syden-bygg i stedet for å reise til syden?

Det er mange som har hatt et tungt år på grunn av covid. Mørkeforholdene som kommer med vinteren, kan potenisiellt gjøre ting ekstra tungt for enkelte. Vi bør passe på hverandres psykiske helse.

2 kommentarer:

  1. kjekt med litt lys ja. Hva slags tre henger den på?

    SvarSlett
  2. Ja, jeg det har nok blitt forsket en del på hvordan lys, spesielt dagslys, påvirker humøret - ikke minst mamma, som er ekspert i området. Men elektrisk lys er nok også bra dersom man ikke får dagslys. Og den psykiske helsen må vi passe på, uansett tid på året. Men kanskje enda mere i disse korona-tider.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...