onsdag 14. februar 2018

En ideløs blogGeir


I den siste tiden har jeg spilt litt av Edvard Grieg sine lyriske stykker på piano. Nå har har jeg dessverre blitt lei av alt jeg har av piano-noter, og har ingen ideer på hva jeg har lyst å spille.


Jeg har ellers ingen gode blogg-ideer: ikke innen filosofi, psykologi eller noe som helst annet felt.


Jeg blitt litt lei av å følge med hva som foregår i det politiske landskap i Norge. Det virker som om det er for få som har noen interessante politiske ideer. Man hører om partienes #MeToo omtrentlig hver eneste uke, noe som er litt demotiverende å forholde seg til. Ingen av partiene fortjener overdreven støtte. I stedet kunne Arne Scheie vært kommentator i anti-konkurransen om å være mest skandaløs på dette feltet.

Jeg legger ellers mest merke til avgjørelser jeg misliker, som for eksempel KrFs hjertesak med å tvinge skolene til å gjennomføre daglig fysisk aktivitet. Det er hvertfall en skole jeg tror jeg ville hatet.


Når det gjelder politikk i USA, følger jeg av og til med hva Bernie Sanders deler på sin twitter bruker. Det er trist at det meste ser ut til å bli verre i USA under Trump. Helsesystemet som allerede er forferdelig etter norske standarder, ser ut til å bli betraktelig verre. Stadig flere blir fattigere.

Det føles nesten som et mysterium at Bernie ikke har gitt opp, da det virker for meg at det er så mange destruktive krefter i USA, at det er omtrentlig umulig å få til noen politiske fremskritt i landet. Kun 7,44 millioner mennesker følger Sanders på twitter. Til sammenligning har Trump (som etter min mening aldri lager nyttige tweets) 47,8 millioner følgere.

Ifølge mine observasjoner har det dessverre ikke skjedd en politisk oppvåkning blant størsteparten av USA sin befolkning. At det fortsatt finnes så store mengder mennesker som fortsatt ikke har skjønt at Trump ikke er til å stole, synes jeg er rart. For eksempel angående grådighet:

"Trump talked about how he was going to take on the greed of Wall Street which he said “has caused tremendous problems for us.” Then he appointed more Wall Street billionaires to his administration than any president in history. #BernieResponds "



Når det gjelder konfliktområder på denne jorden er det fortsatt mange triste ting som skjer. Jeg får inntrykk av at nøkkelhendelser i konfliktene blir oversett og glemt av nyhetsmedia. At Tyrkia at har blitt svært aktiv i Syria-konflikten, er en at de tingene som jeg opplever som oversett av media.

Borgerkrigen i Libya og Yemen får relativt begrenset med oppmerksomhet. Av og til får jeg følelsen av at amerikanske nyhetsmedier har internasjonal innflytelse over andre nyhetsmedier, om hvor lite oppmerksomhet man i nyhetsbildet skal gi til konflikt-soner der USA er eller har vært svært involvert.

Kanskje er det også sånn at forskjellige nyhetsbyrå blir lei av å dekke krise-situasjoner, siden det aldri gjøres noe fremskritt. Rohingaene fra Myanmar har ikke nødvendigvis fått det noe bedre, selv om krisen de er utsatt for, ikke lengre får like mye oppmerksomhet.



Til noe helt annet: I kveld skal jeg se fotballkamp. Det er storoppgjør mellom Real Madrid og PSG. Jeg har et overlapsbet i favør Real. Slik jeg ser det, er Real mer eller mindre slått ut av turneringen hvis de ikke tar poeng i første kamp av 8-dels finalen. Det ser ellers ut til å være ganske tamt på sosiale medier før kampen. Litt kjedelig det.


Og angående OL: jeg er ikke overrasket over at Klæbo har tatt gull. Ellers så har jeg ingenting nyttig å si.



2 kommentarer:

  1. Du får skrive noen gambling innlegg.
    Så kampen. Meget underholdene. PSG burde avgjort ved flere anledninger. Neymar brude fått rød kort for filming..

    SvarSlett
  2. Hm, dette føltes litt ut som om jeg leste en dagbok. Ikke noe galt med det. Det å skrive ting man har på hjertet er som regel en god ide. Jeg så PSG kampen, den var underholdende. Er ellers enig i det meste du skriver.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...