søndag 25. desember 2016

Ny juletradisjon



I dag sa min bror Brage til meg: "skal du ikke lage juleinnlegg på bloggen slik som du gjør hvert år?" Jeg minnet Brage på at jeg ikke har tradisjon for dette på bloggen. "Lag en tradisjon da", sa Brage.

Da jeg senere i dag satt i husstandens sauna sammen med Brage og Kristian, kom jeg opp med ideen om å intervjue Brage. Mitt første spørsmål var "Hva slags spørsmål ville du stilt dersom du skulle intervjuet meg?". Jeg tillot også at Kristian kunne svare på det samme spørsmålet.


Kristian: "Hva synes du er den beste julefilmen?"


Jeg har jo ikke sett en eneste film i julen, og jeg gidder jo ikke å se om igjen filmer jeg har sett før. Mitt svar var derfor at jeg måtte tenke meg om. Kanskje må jeg se flere julefilmer før jeg gir et endelig svar. Jeg forestiller meg at jeg ville likt filmen " How the Grinch Stole Christmas!" fra 1966, men den filmen har jeg faktisk ikke sett. Likevel må jeg innrømme at jeg skjønner Grinch-konseptet veldig godt. 


Kristian: "Hva synes du er den beste julesangen?"


Selv har jeg ikke spilt noe som helst julemusikk i julen, hverken på piano eller ved hjelp av elektronikk. I utgangspunktet har jeg begrenset med ideer for hvordan jeg eventuelt skulle lete for å finne spesielt god musikk og som samtidig lever opp til det krav at det kan kalles julemusikk.

Yanni er en komponist jeg har sansen for, men dette er ikke en komponist som vanligvis lager noen form for tekster til sine melodier. Hvilke tonekomposisjoner ville eventuelt være slik at det opplevdes som julerelatert, hvis det fra før av ikke hadde noen sangtekst? Også for Kristians andre spørsmål vurderer jeg det slik at jeg både bør lete mer og tenke meg mer om før jeg avgir svar.


Kristian: "Hva er det juleminne du husker best?"


I min yngre barndom hadde jeg begrenset med penger. Jeg spurte min far om han kunne gi meg 20 eller 30 kroner som jeg kunne skaffe en gave for. Det fikk jeg. Min bror Sindre knadde og gnudde på den mystiske, lett-vektige gave som jeg hadde pakket inn. Selv i dag vekker det begeistring hos min bror Sindre, når han prater om den gangen han fikk en potetgullpose i gave, "på deling med hele familien til og med".

 Jeg mener å huske at Sindre dengang var noe misfornøyd med at gaven var mindre optimal, da de fleste potetgullflak var knust i mindre smuler fra hans egne hender, fra perioden da potetgullposen lå innpakket under juletreet. Jeg utfordrer Sindre selv å kommentere disse ting under i kommentarfeltet.


Brage: "Hva tror du på mest av: julenissen, Jesus eller Snåsa-mannen?"


Min første reaksjon var at selve spørsmålet var ganske uklart.


Om Nissen

Det virker som om at stort antall av Norges husstander holder et slags amatør-teater der et medlem av husstanden eller en bekjent kler seg i en maske og rød drakt, der den som bærer denne bekledning kalles Nisse. Fordi det er snakk om at mange personer som kler seg ut på denne måten i samme tidsrom, blir forvirrende å snakke om en Nisse, men mange nisser.

Jeg forstår ikke hva slags trosspørsmål kan stilles i forhold til beskrivelsen over. Nisse-delen av spørsmålet kan tolkes på forskjellige måter, for eksempel om jeg tror det finnes en som tar på seg Nisse-rollen bedre enn andre og kanskje "nisser" best. Jeg tror likevel bruk av ordet nisse i spørsmålet er ment å oversettes med ordet "falsk".

Min nevø Teodor på 2 og et halvt år, ble noe skremt av den nissen han ble utsatt for denne julen,  og bør kanskje lære seg å lese geirknappen snarest.


Om Jesus

Det snakkes her om den Jesus som brukes som tidsreferanse i Norge, der år 0 er Jesu fødsel, dette selv det bare er snakk om et omtrentlig årstall og navnet ble på sin tid uttalt på en helt annen måte.

 Selv om det ikke finnes absolutte bevis for at vedkommende har eksistert, virker det for meg rart dersom Jesus daværende eksistens var oppdiktet. Bruk av personlighet Jesus i spørsmålet kan tolkes som "har kanskje eksistert og hadde kanskje evne til å helbredelse"

Med tanke på beskrivelsen over vil jeg ikke påstå at alt ved Jesus var like falskt som Nissen eller falskere enn Nissen.


Om Snåsa-mannen

Her er det snakk om en påstått helbreder ved navn Joralf Gjerstad som er bosatt på Snåsa. Jeg har sett klipp på TV av denne Joralf, så jeg vet med større sikkerhet at eksistensen av Joralf har forekommet.

Jeg liker å forholde meg til synspunkt tar hensyn til teori og observasjoner og en synergi mellom de to. Dersom noen har blitt helbredet, er for meg høyst relevant med en forklaring hvordan det har skjedd. Dersom ingen forklaring kan gis, er det grunn til skepsis.  Bruk av personlighet Joralf i spørsmålet kan tolkes som "har garantert eksistert, men ingen kan bevise noen sammeheng der han er årsak til helbredelse". Jeg ville frarådet Joralf fra å forsøke å helbrede en ebola-virus pasient.

Jeg oversetter dermed spørsmålet til Brage:

 Hva tror du mest på av "falsk", "har kanskje eksistert og hadde kanskje evne til å helbrede" og "har garantert eksistert, men ingen kan bevise noen sammeheng der han er årsak til helbredelse"?


Siden jeg opplever spørsmålet som lite presist, bli mitt svar som følende: Her er det at personen Jordalf har eksistert, man kan tror mest på, tror jeg.


Til stutt tenkte jeg å ta et bilde av Brage. Siden han plasserte seg ved siden av et lite opplyst juletre, og at an ikke ville flytte seg til mer opplyst område, for bedre lysbilder, tok jeg bare bilde av han med varme-kamera.

God jul.

3 kommentarer:

  1. Typiske svar ved gøkkeintrvju: kan ikke svare, neste spørsmål 😄

    SvarSlett
  2. Har du kommet frem til endelige svar nå da?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...