fredag 3. juni 2016

Solens effekt på knappeblogger fra omtrent 63 nordlige breddegrad gjennom året



(bildet over er konstruert ut fra wikipediafil: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Hours_of_daylight_vs_latitude_vs_day_of_year_cmglee.svg )

I Januar er  det for meg altfor mørkt og altfor kaldt ute. Jeg liker ellers ikke snø. I Februar er det så for meg litt lysere, men likevel altfor mørkt og kaldt. Slik fortsetter det frem til omtrent midten av Mars, hvor det så blir passe lyst men for kaldt. Så blir det godkjent passe lyst frem til omtrent Mai måned, hvor det så begynner å bli altfor lyst. Kanskje kommer den en eller to dager i Mai hvor det blir passe varm før det i juni blir for varmt.

Omtrent første dag i Juni er det fare for å bli solbrent, hvis man ikke er forsiktig. Det  ellers alt for lyst. Jeg har innsett ganske nylig hvordan alt for lyse dager er farlig for meg: det er risiko for at jeg tenker, spekulerer, analyserer eller bekymrer meg alt for mye, eller er unødvendig misfornøyd.


Knappebloggers tiltak mot det alt for lyse og for den gode sommersøvn

Jeg tror at det for meg er svært viktig at jeg i Juni måned sover i et ganske mørkt rom. Helt sorte rullegardin bør trekkes ned. I minst 2 timer før antatt trøtthet inntreffer er det kanskje mest viktig at jeg ikke driver med noe som kan stimulere sinnet til økt aktivitet på noe som helst vis. Det er kanskje en god idee å spise seg mett, slik at jeg ikke på noen måte blir værende våken på grunn av at jeg er sulten.

Når jeg legger meg i et mørkt rom er det antagelig best å la elektronikk, inkludert lyspære være avslått, og at den eneste aktiviteten jeg driver med er å slappa av, inntil søvnen inntreffer.

Å oppnå mål med å ikke tenke


Hvis jeg tenker mye på spekulere på hva andre individer tenker om meg å mine ideer, så er det for meg en klar indikasjon på at jeg tenker for mye. Hvis jeg setter meg et mål om å ikke tenke så mye, når jeg kanskje følgende type tilstander:

Å ikke tenke på å tenke på å ikke tenke
Å ikke analysere (det inkludert å ikke analysere hvorfor jeg analyserer, for da analyserer jeg)
Å ikke ha en humoristisk sans, for det stimulerer kanskje hjernen for mye.
Å ikke høre på musikk (selv ikke harmonisk musikk) for det stimulerer kanskje hjernen for mye.
Å unngå alle former for digitale medium, kanskje mest unngå sosiale medium.
Å ikke konstruere tanker som leder til noen form for bekymring.


Hvis jeg tenker innover i meg selv er det kanskje best at det er en trivsels-skapende tanke. Jeg tror det kan ta noen dager eller uker før jeg så kommer inn i en tilstand hvor jeg mye letter klarer å tenke mindre.

2 kommentarer:

  1. Umulig å ikke tenke vil jeg mene.

    SvarSlett
  2. Flott innlegg, og ganske morsomt det du beskriver med temperaturen og lyset gjennom året. Du virker for meg som en veldig ettertenksom og reflektert person, og det kommer frem i denne teksten. Vet ikke hva jeg skal si for at du skal tenke og bekymre deg mindre. Jeg tror du er på godt spor, og vet best hva som er bra for deg.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...