mandag 25. januar 2016

Knappeblogger lærer å bruke twitter


I forrige uke da jeg satt og så på tv2 sportskanalens sjakkstudio, la jeg merke til en aktiv bruk at twitter under sendingen. Twitter er et sosialt digitalt medium (en wikipedia).  Jeg har hørt om twitter tidligere, men jeg har prøvd å sette meg inn i hva slags behov det dekker.  "Hovedpoenget er vel at man skal legge til Magnus Carlsen, Jon Ludvig Hammer og Hans Olav Lahlum", tenkte jeg. "Hva det er godt for vil vel vise seg etter hvert.

Jeg skulle gjerne også lagt til verified Kong Harald V, hvis den fantes, men det er nok ikke slik at enhver kjendisfigur i dette land benytter seg at sosiale medier. Det var enklere å finne politiske figurer og sports-profiler fra ulike land.

Jeg var innom tanken å legge til sportsprofiler fra Kina, men selv det er omtrent 668,110,314 Internetbrukere i Kina (se wikipedia link), så tror jeg de mest benytter seg av kinesiske sosiale medier, og tenker vel neppe på at det kan være interesse for å følge deres idrettsutøvere av for eksempel europeer.

Jeg er ganske ideeløs på hvem jeg kan legge til på twitter av indere. Det er omtrent 402,000,000 internettbrukere i india, men jeg kommer ikke på så mange unike indvid-navn.


Etter hvert fikk jeg noen få følgere på min twitter, men jeg skjønnte at enkelte legger til følgere med intensjon å selv bli oppdaget, for eksempel " VIEW MY SEXY PICTURES" eller "listen to my third musical album". Jeg tenke så at det var såpass liten sjans for å få følgere med en ærlig interesse av å følge meg, at jeg like så godt kunne forby følgere, men det ser ikke ut som om den funksjonen eksisterer på twitter.

Mitt hovedsaklige inntrykk av twitter er at det er en slags personlig rss-feed fra andre twitterbrukere, men der hvor andre kan se hvem du har lagt til i din rss-feed.

Her er link til min twitterbruker dersom det er av interesse.

6 kommentarer:

  1. Gidder ikke å skaffe meg twitter nei. Høres ikke ut som noe for meg etter hva du skriver.

    SvarSlett
  2. Den kan være en idee å ta høyde for at jeg har gitt en dårlig beskrivelse av hva twitter er. Intensjonen var ikke å avskrekke bloggleser fra å bruke twitter.

    SvarSlett
  3. Ser du har et Yanni stykke på din twitter konto :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, siden jeg allerede har blog for å dele bilder, tenkte jeg at jeg kunne bruke twitter til å dele youtube-videoer jeg liker.

      Slett
  4. Jeg føler twitter er en kjendisgreie. Jo flere følgere jo større nytte

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...