mandag 28. desember 2015

Kanskje er det best å permanent slutte å se nye filmer


Overskrift i dette innlegg gjenspeiler egne tanker rundt film, basert på hva som har kommet i år av film.

Star wars Abrams


Sist ute: star wars. Jeg hadde lave forventninger til filmen, og klarte likevel å bli misfornøyd. Star wars fikk mange terningkast 5 og 6 av ulike filmkritikere ansatt for aviser, og terningkast 6 er så feil for min del at jeg tror disse filmkritikerne er kjøp og betalt for å si noe positivt om filmen.

Star Wars Abrams 7 består i all hovedsak av stjelte ideer fra de tidligere filmene, men betraktelig dårligere gjennomført. De har spesielt hentet mange ideer fra "Star Wars: Episode IV - A New Hope" fra 1977. Star wars Abrams ødelegger merkenavnet Star wars så alvorlig grundig at man kan nesten si at de begår synder mot anstendige star wars fans.

Da jeg går ut av kino og vet det kommer en en oppfølger, så har jeg absolutt ikke lyst å se oppfølgeren. Og hvordan kan de iheletatt lage en oppfølger da de har kopiert så mange ideer fra originalen at det knapt finnes flere ideer å stjele.  Med kopierte ideer mener jeg mest script kopi. Spoiler: IV handler om viktig informasjon lagret i en droide som gjemmer seg på en ørkenplanet. Senere eksploderer et romskip som kan ødelegge planeter.  S W abrams = ren kopi. Og dette er bare ett par av en hel masse ideer som ren kopi av ideene til de gamle filmene.

Mange av dialogene i S W Abrams er så dårlig gjennomførte at det er flaue.


Creed

Spoiler:  En boksefilm og en bokser som ikke bruker sin tid på å øve seg på boksing, men vinner boksekampene likevel. Man kan ellers se at de ikke har hatt råd til å skaffe seg kamera-stativ, da bildet gynger svakt opp og ned. En av årets mest elendige.


Spectre (James Bond)

Spoiler: Bond film der bond ikke får ting å utstyr for å redde seg. Omtrent helt motsatt retning av hva folk ønsker å se i en bond film, nemlig en stor mengde utstyr og gjenstander til å redde seg.



Ex Machina

Spoiler: Hvis man ser bort fra bevegelses-evne til AI, så kunne selv jeg lagd en bedre AI. Filmen tar ikke hensyn til menneske verdensarv tankegods " A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm." Isaac Asimov


The martian

Spoiler: Noe av det verste jeg har sett av amerikansk heroisme. Prøver å fremstille Nasa som best i verden innen romfart (vi trenger ikke hjelp fra kina en gang), men i for min del syes jeg det får NASA folk til å fremstå som de mest tilbakestående mennesker innen romfart på planeten. Dessuten, hvis Nasa er så ekstremt gode innen romfart, hvorfor ikke lande et objekt på en asteroide, slik som ESA har gjort, eller lag et enormt radioteleskop slik som "five hundred meter aperture spherical telescope" under Kinesisk romprogram.


Jeg har sett flere flere filmer, der "mad max" er eneste minneverdige film i år. Det kan være jeg har gått glipp av noe. Bruk isåfall kommentatorfeltet.

Hva som passer meg


Når jeg går på kino er min hovedsaklige motivasjon å se nye ideer, og en stor variasjon av fantasi. En film som tar hensyn til det som allerede finnes av sci-fi hele veien tilbake til tankegodset til forfatteren Jules Verne.  Bruk av kamerastativ bør vel være en selvfølge. Da det er så sjeldent man blir fornøyd av å se disse nye filmer, tenker jeg at det kanskje er like greit å slutte å se filmer. For eksempel danse tango i stedet.

4 kommentarer:

  1. Enig i at det er lite nytt tankegods på filmfronten.. det satses mest på gamle suksessoppskrifter.

    SvarSlett
  2. http://i.imgur.com/pIvKZxD.webm

    linken oppsummerer starwars filmen

    SvarSlett
  3. Creed er flere steder kåret til en av årets beste filmer ") Så kan man strides om kjedelig er et kriterie for om en film er dårlig. Skremmende kjedelig og pretensiøs var den hvertfall. Det enkle er vel ofte det beste. Enkel story, solid skuespill og en god tvist til slutt funker som regel for den jevne kinogjenger..

    SvarSlett
  4. Har du sett Bridge of Spies? Den er i kino nå, med Tom Hanks i hovedrollen og Steven Spielberg som regissør. Skal være veldig god, det er en drama/thriller om en periode under den kalde krigen.

    Er ellers enig med deg at det er veldig få filmer som er verdt å se, særlig når de akkurat har kommet inn på kino og man vet nesten ingenting om dem (jeg bruker å vente til det kommer noen skikkelig kritikk av filmen og folk får stemt på IMDb og denslags, før jeg bestemmer meg for å se en film).

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...