lørdag 28. november 2015

Knappeblogger ser spansk fotball med en venn


I dag fant jeg og en venn av meg, Pawel, ut at vi skulle forsøke å oppsøke et sted som viser spansk fortball, med hensikt diskutere og analysere underveis. Vi var i utgangspunktet usikre om vi ville være i stand til å finne et sted som ville vise spansk fotball, da vi var svært klar over at de fleste barer i Trondheim kun viser engelsk fotball i dette tidsrom.

Vi fant 3 steder som alle brukte alle sine tv-skjermer til å vise fotballkampen Manchester City - Southampton. Det var i de fleste av disse steder ikke logisk å foreslå noe i retnig: "vis meg ikke dette våset, og skru på spansk fotball", for eksempel hos bar ved navn "three lions"  da denne var stappfull av engelske flagg og ulike engelske supporter-effekter.


Men vi fant etter hvert et sted O'learys nær munkegata. Vi kom inn fra da de skulle vise 2de omgang. Det var kampen Barcelona - Real Sociedad vi var interessert i å se. På forhånd hadde jeg tippet 3-0 i favør Barcelona. Jeg valgte imidlertid å kun satse på Luis Suares og Lionel Messi som målscorere. 5 kroner på hvert av disse navn.


Jeg bestilte meg en Pepsi til... hold hatten... kroner 49, bare for å bestille noe ved stedet. Pawel var fornøyd med at jeg ikke hadde bestilt noe til han, da han fikk høre prisen.

Som meningsnøytral i de fleste fotballkamper forsøkte jeg å se etter positive kvaliteter i begge lag. En av vår tids største mysterium innen fotball er kanskje: "Hva er den beste taktikk eller strategi for å forsvare seg mot et lag som dagens Barcelona?". Her vil jeg tilstå at mine ideer til løsningsforslag er begrenset.

Første omgang, som vi gikk glipp av, resulterte i 2-0 favør Barcelona. Mål til Neymar og Suarez da. Og nok et mål til Neymar etterhvert. Litt rart at Barcelona har et lag der man i en slik kamp kan med stor trygget kan satse på at enten Neymar, Suarez eller Messi vil bli målscorere, og at oddselskapet tilbyr en odds på Barcelona på 1.06. Altså at hvis man satser kroner 100 og at Barcelona vinner, så tjener man kun 6 kroner.

Hva vi likte med Barcelona var at de ikke sluttet å spille offensiv fotball bare fordi de ledet 3-0. Andre lag, slik som for eksempel Bayern Müchen roer ned tempo med en slik ledelse, men ikke Barcelona. Dette er en av årsakene til at jeg vil påstå at Barcelona per dags dato er verdens beste fotball-lag og det med stor margin.

Det vi likte med Real Sociedad var at de ikke hadde gitt opp å forsøke å spille fotball da de lå under med 3 mål, og jeg syntes at de tidvis hadde noe fornuftig press på Barcelona. 

Jeg har jo tidligere lagd et utkast til tidenes fotball-lag (blogg-link). Vi observerte en del overbevisende enkeltprestasjoner i løpet av kampen, og vi la spesielt godt merke til prestasjoner av Neymar da Silva Santos Júnior. Kanskje må Cristiano Ronaldo ryke fra mitt utkast til tidenes fotball lag for å få plass til Neymar der, i allefall hvis Neymar blir enda bedre.

Jeg tror også at Diego Maradona må ryke fra mitt utkast til tidenes fotball-lag til fordel Andres Iniesta, som også spilte en god kamp, men jeg har selvsagt intet universalistisk fasit-svar på hvordan tidenes fotball-lag ville sett ut. I helhet et ganske greit påfunn å møtes for å analysere live-tv kvalitets-fotball, synes jeg.


De blir vel 3-0, tenkte jeg da jeg tok bilde over.  "Jeg fikk rett på Suarez som målscorer i allefall". Mål i det 90de minutt av Messi og resultat 4-0. og med mine 10 kroner satset totalt, tjente jeg 5 kroner.

9 kommentarer:

  1. Ekstrem pris på din brus. Ser man på prisen som en slags avgift for å kunne "låne" husvær samt se gratis tv så er det ikke så ille likevel. Din analyse av kampen er god. Din gevinst er ikke god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike priser er en slags bekreftelse: "du er fortsatt i Norge og ikke i syden". + "Turister ikke kom til dette land"

      Slett
  2. Jeg tror forøvrig at det er stor risiko for at Real Madrid fansen er grundig frustrert over at deres rivaler spiller utmerket, mens de sitter å venter på at Benitez Benitez skal fungere for klubben, hvis dette i heletatt noen gang skjer.

    SvarSlett
  3. Barcelona spiller fantastisk fin fotball. tror de kommer til å ta alt denne sesongen også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Arsenal har sjanse til å vinne mot dem hvis det blir skade på Neymar, Suarez, Messi, Iniesta og Busquets samtidig. Skadefri toppet lag er mer underholdning.

      Slett
    2. Hehe, ja det er eneste sjansen de har med å vinne mot Barcelona ja. Selv om de er et ganske godt lag, og har jo spillere som Sanchez og Ozil.

      Slett
  4. Ikke ille å betale 50 kr for å se fotballkamp.. brus på med på kjøpet attpåtil.. vet ikke om olearys gikk veldig i pluss på at dere satt der 1 time?

    SvarSlett
  5. Tro det eller ei men jeg har først nå merket at du skrev om fotballturen vår i bloggen din. Ja det var en fin kamp og bra opplevelse, da jeg sjelden ser på fotballkamper i puber (prisen er som sagt ikke så fristende, heller). Det at de nesten bare viser engelsk og norsk fotball hjelper heller ikke stort.

    Men det gjorde de ikke denne gangen! Snakk om flaks. Og håper brusen din smaket.

    "Hvordan skal man forsvare seg mot Barcelona?" Ja si det! Sannsynligvis å ligge super lavt i banen og spille på hurtige kontringer. Men selv da vinner som regel Barcelona. Og som du skriver, går de alltid i angrep selv om resultatet er 3-0. Et fabelaktig lag å se på men andre ord.

    Og jeg er enig med at Ronaldo burde byttes ut med Neymar i laget ditt, men er usikker på Maradona (han var jo en av de beste som noensinne har spilt).

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...