mandag 15. april 2013

Bloggeirs forfedre

I dag tenkte jeg at det er fare for at det blir lang tid mellom innleggene. Sånn blir det hvis man driver med ting som sannsynligvis ikke vil interessere bloggleserne. Jeg tror sannelig jeg skal skrive om det jeg har drevet med likevel. Først vil jeg bare klargjøre å min hverdag begynner å bli slik at jeg ikke er så sprelsk med ideer for hva som kan være gøy å finne på. Jeg tror mer jeg ender opp med å lete etter ting som kan være interessant.

Jeg gjorde meg en tanke nylig at det kunne vært bra om det eksisterte søke-teknologi, der hvis man ønsker å søke etter musikk, så trenger man ikke å søke etter artist navn, eller artist sjanger, men at man kan søke ved hjelp av musikalske uttrykk om takt, rytme, dur, moll og så videre, eventuelt også enklere ord som muntert, rolig, avslappende. For min del er det nemlig slik at til tross for at det finnes så ekstremt mye musikk, så vet jeg ikke hvordan jeg skal finne musikk som jeg kan like. Jeg har derfor ikke prøvd så mye å lete.

Det jeg har holdt på med en del de siste dager er å putte mine forfedre inn i ett flowchart diagram. Det har foreløbig 675 objekter i seg og ser slik ut:




Her er det ingen vist å zoome, på grunn av den dårlige bildekvaliteten jeg lastet opp. Jeg kan også nevne at mye av arbeidet var på en måte gjort for meg i en bok (bok nb.no). Det lengste jeg har kommet tilbake i tid er til omtrent 1500 tallet. Lenger tror jeg ikke det er mulig å komme tilbake i tid for folk flest, muligens fordi svartedauden (wiki link) drepte folk som kunne skrive på ca 1350 tallet, eller fordi folk ikke gadd å skrive ned slike ting, eller kanskje fordi papir har smuldret opp (her burde jeg kanskje gjort litt research).

Det faller kanskje naturlig for bloggleser å spørre: "Hva er poenget med å samle slike data? Hva kan man bruke det til? ". Jeg syntes det var interessant å se hvor disse forfedrene bodde. Å se hvordan en linje arvet gårdsbruk, hvem som var husmannsfolk, leilendingere eller selveiere osv.

Jeg tror også kanskje det er logisk umulig å ikke ha en viss mengde felles forfedre, gitt at minst en forfedre er nordlending, og man etter hvert beveger seg 8, 9, 10 og 11 generasjoner tilbake i tid (og forøvrig begynner å nærme seg  1500- og 1600-tallet). Det høres kanskje ille ut om for eksempel om en farfars farfars farfar er  farmors farfars farfar og mormors morfars farmors far og heter Hans. Og om en farfars farfars farmors mormors morfar er mormors farfars farfars farfars morfar og heter Kristen.

Enhver person har tross alt 2048 tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp oldeforeldre (forslag til forenklet skrivemåte?), og at disse folk stort sett alle drev med jordbruk og fiske og at det tilsynelatende ikke viker for meg som om det er noen logisk årsak til å reise langt fra sin oppvekst gård.


Her skribler jeg noen stikkord for å muligens snappe opp en Saltdal i nordland bloggleser
(uten å ha telt over, tror jeg følgende sted gikk igjen mest):
Botn, Dverset, Medby, Saksenvik


Litt på siden: Hvordan skandinaviske menn er i slekt med bosniske i Y-kromosom haplogruppe I-M170 (wiki-link), skjønner jeg ikke hvordan det har skjedd.


4 kommentarer:

  1. Blogger er sikker på at slike musikkprogram ikke finnes? Da foreslår jeg at blogger skaper en app og tjener seg rik ! Vi er antagelig i slekt

    SvarSlett
  2. Jeg har begrenset forstålese to begge kunnskapsfelt som kreves for å lage en app:
    1 teknisk koding på datasystem
    2 begrenset ordforråd når det gjelder musikalske begrep

    Jeg tror ikke det finnes gode musikkprogram. Jeg vet av et musikkprogram som er ment å finne musikk ut fra det det hører, "soundhound" het det. Men dette fungerte ikke bra nok, ifølge meg. Eksempel er når lyden av postman pat gir resultat i asiatisk pop.

    SvarSlett
  3. Jeg husker at grooveshark.com hadde middelmådig teknologi til å finne ut personlig treffende musikk smak. Den ramset opp en lang tilfeldig playlist man kan høre på. Man kunne gi tommel ned til en aktuell sang slik at den skippet til neste sang. Dersom man ga tommel opp på en sang ville den tilføre liknende sanger til spill listen. Jeg innbilte meg til og med at teknologiens kalkulasjoner var basert på andre brukere og dems smak.

    soundcloud.com/explore har en ryddig oversikt over sjangere noe som setter et grunnlag i det minste. Teknologi som tar hensyn til bpm tempo, rytme og andre mønster er sikkert ikke så vansklig å lage med alle de revolusjerende stegene innen software teknologi.

    Youtube kan tracke copyrightet musikk for eksempel, selv om brukeren forandrer pitch og tempo.

    SvarSlett
  4. velle fra velle i volle26. april 2013 kl. 22:08

    Bra kart. I framtiden finner våre barnebarns barnebarns barnebars oldebars tippp tippp tipp oldebarn all info om oss på geirknappens blogg og Facebook og greier. Genialt ;-)

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...